Jesse Tomlinson frykter å miste jobben: – Vi snakker om det hver eneste dag

Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Jesse Tomlinson bor med kone og tre barn i Vedenveien i Tistedal. Mister han jobben på Rygge rammes hele familien.

DEL

– Det er en utrolig stressende situasjon og noe vi snakker om hver eneste dag. Vi prøver å skjerme barna, men det er jo en situasjon som fører til diskusjoner og preger humøret. Barn forstår sånt, derfor preger det også dem, sier Tomlinson til Halden Arbeiderblad.

Han kommer opprinnelig fra Minneapolis, men er gift med en dame fra Halden. Sammen har de en sønn på to år, og kona har to tvillingjenter på 13.

Eneste det snakkes om

– Kona jobber for kommunen og jentene har faren sin her. Det er derfor ikke mulig for meg å flytte til en annen kant av landet for å jobbe, sier han.

Han forteller at arbeidsmiljøet på flyplassen preges av usikkerheten.

– Det har ikke vært snakket om noe annet siden den nye avgiften ble kjent. Folk er bekymret for jobbene sine.

– Det er flere familier hvor begge jobber på flyplassen. Det er en veldig stressende situasjon, medgir Tomlinson.

For egen del sier han at de må selge huset dersom han mister jobben. De må også si nei til aktiviteter for barna, på grunn av den usikre økonomiske situasjonen.

– Det finnes ingen verre følelse enn å ikke ha råd til å gi barna det de trenger. Jeg har bare 50 prosent fast jobb, men tar alt jeg kan av ekstravakter for å komme opp mot 100 prosent. En periode jobbet jeg for eksempel 27 lørdager på rad, forteller han.

Han betegner det som en bløff at den såkalte flyseteavgiften er en miljøavgift.

– Dette er noe de har kastet inn i siste liten, for å få budsjettet til å gå opp. Men de har overhodet ikke tenkt på konsekvensene, mener han.

Trangsynt dame

Og konsekvensene er at 1.000 arbeidsplasser i Østfold forsvinner, selv jobber Tomlinson for Aviator, som bakkemannskap ute ved flyene.

Det som sjokkerer han aller mest i denne saken er oppførselen til Venstre-leder Trine Skei Grande, som har sagt at hun er glad for at Ryanair forsvinner, og ikke vist noen forståelse for alle som kan miste jobben.

– Jeg trodde en politiker skulle jobbe for folket, men dette er en trangsynt dame, som fører en personlig vendetta mot Ryanair og alle oss som jobber på Rygge, tordner Tomlinson.

Han sier det er svært dramatisk for et fylke som Østfold å miste 1.000 arbeidsplasser.

– De sier vi må ha grønne arbeidsplasser. Javel, hvor i all verden skal vi finne 1.000 grønne arbeidsplasser i Østfold? Det tok meg ett år å finne meg arbeid i Norge. Jeg sendte 150 søknader og CV-er. Aviator på Rygge var de eneste som ringte meg opp og tilbød jobb, forteller han.

Jesse Tomlinson har engelsk som morsmål og selv om han ser på seg selv som både pålitelig og hardtarbeidende, frykter han det som engelsktalende vil bli helt umulig å finne ny jobb i Østfold, i konkurranse med 1.000 andre som blir arbeidsledige samtidig.

Roser Ryanair

Han forstår heller ikke kritikken mot Ryanair.

– Det er et selskap som opererer lovlig i Europa. Jeg snakker med folk som jobber for Ryanair hver eneste dag. Jeg hører aldri noen som klager.

– Ja, de er tøffe og kanskje til og med kyniske, men de driver business og det gjør de utrolig bra. Man kan sammenligne det med å kjøre buss i lufta, og hva er galt med at de gir vanlige folk mulighet til å reise? spør han.

Han understreker at flyplassen har mange passasjerer fra både Sverige og Vestfold.

Han poengterer også at Ryanair kanskje er det mest miljøvennlige flyselskapet i Europa.

Handler ikke om miljø

– De har nesten bare nye fly, som har lavere utslipp. Dessuten er de supereffektive. På store flyplasser har flyene motoren påslått en halvtime før de er i lufta, på grunn av taksing og køståing. Ryanair bruker kun 35 minutter fra de lander til de er i lufta igjen, sier han.

Han mener miljøaspektet i debatten er søkt. Og at dette kun dreier seg om å få penger i statskassa. Han gjentar at han ser det som en bløff å kalle det en miljøavgift.

– Siden Rygge er en såpass ny flyplass, er den kanskje den mest miljøvennlige flyplassen i Europa. Vi følger ekstremt strenge rutiner når det gjelder miljø. Alt utstyret vårt er elektrisk.

– Bilene som skyver ut flyene, flytrapper, alt. Her brukes ikke bensin eller diesel. Vi har det beste og mest moderne utstyret for å samle opp kjemikalier i forbindelse med avising av flyene, nevner han som eksempler.

Et annet moment han trekker inn i miljødebatten er at folk nå i stedet må kjøre lenger, til Gardermoen, for å gå om bord i fly som har lenger vei til alle destinasjoner og dermed bruker mer drivstoff enn flyene fra Rygge.

Økonomi

Han ser på den nye avgiften som ren økonomi og en del av en politisk dragkamp. Som amerikaner har han liten forståelse for at et lite parti som Venstre kan ha så mye makt og oppføre seg slik partileder Trine Skei Grande, etter hans mening, har gjort.

– Det verste er at vi har regnestykker som viser at staten vil tape minst 220 millioner i året på en nedleggelse av Rygge, hevder han.

Ikke gitt opp

Det går fort fram til 1. november som er datoen flyplassen skal legge ned, dersom avgiften blir innført.

– Men vi har ikke gitt opp håpet. Argumentasjonen for denne avgiften er så dum og usaklig at jeg håper de ombestemmer seg.

– Min fagforeningsleder sier også at han tror avgiften ikke vil bli innført, men samtidig kan man aldri være helt sikker på politikere, så uroen for både meg og min familie fortsetter, avslutter han.

Artikkeltags