Det er viktig lokalhistorie som hviler på Monica Sanders skuldre.

46-åringen er femte generasjon i familiebedriften Beer Sten AS, hvor hun har hatt sin arbeidsplass siden 2008. Siden 2011 har hun vært daglig leder hos stenleverandøren.

– Det er klart jeg er ydmyk overfor det å lede en bedrift med røtter så langt tilbake i tid, inn i fremtiden, sier Monica, som er oppvokst i Bergen.

I dag kan du gå på Beer-sten over hele verden, fra Dampskipsbrygga i Fredrikstad, via Operakaien og Rådhusplassen i Oslo, til gamlebyen i Havanna. Også «Monolitten» i Vigelandsparken ble i sin tid levert fra denne Fredrikstad-bedriften (se egen faktaboks).

Stolt stenhoggerhistorie

Det var Monicas tippoldefar Nicolai Sivert Beer som i 1879 stiftet N.S Beer & Co. Samme år etablerte han stendrift i Torsnes og siden den gang har bedriften hatt sitt hovedkontor i Fredrikstad.

Beer Sten AS er dermed en viktig del av distriktets stenhoggerhistorie.

I toppåret 1913 sysselsatte selskapet hele 2.000 personer i Norge og Sverige. På den tiden var Beer verdens største eksportør av kant- og gatesten.

Over 100 år senere hogges det ikke sten i Torsnes lenger, men familiebedriften har omstilt seg. Nå importeres sten blant annet fra India og Portugal.

– Men vi tilbyr også norsk sten, blant annet fra Vestfold og Nordland, forteller Monica.

Trygt og bærekraftig

Da bergenseren kom «hjem» til Fredrikstad, var det viktig for henne å finne frem til en tydelig strategi som kunne oppsummeres i en kort, konkret handlingsplan. Den sentrale setningen ble «et trygt valg».

– Det er et kundeløfte, et ansattløfte og ikke minst et leverandørløfte. Alt vi gjør skal kunne måles mot dette. «Gjør dette oss til et trygt valg?». Det mener jeg har vi lyktes med, sier Sander, som jevnlig (når verden ikke herjes av en pandemi) er på besøk hos stenleverandørene i utlandet og ser med egne øyne at arbeidsforholdene der er tilfredsstillende.

Etisk handel

En konsekvens av strategien er at bedriften legger stor vekt på bærekraft og etisk handel.

– Vi har er den eneste norske stenleverandøren som er medlem av Etisk Handel Norge, og det har vi vært i 13 år. Vi er blant de minste medlemsbedriftene, men vi blir likevel lagt merke til, og jeg bruker en del tid på å holde foredrag om vårt arbeid for å drive bærekraftig, sier Monica engasjert.

Gjennom medlemskapet i Etisk Handel Norge, forplikter medlemsbedriftene seg blant annet til å levere en årsrapport.

I årets rapport, skriver Monica Sander blant annet «det er en utfordring at de som kjøper våre produkter noen ganger mangler kunnskap, eller vilje, til å fokusere på annet enn lavest mulig pris. Vi ønsker å bevisstgjøre norske myndigheter, offentlige innkjøpere og våre kunder til en økt bevissthet rundt risiko og utfordringer rundt arbeidsforhold ved import av varer fra lavkostland».

Brenner for gjenbruk

Bærekraft er et viktig prinsipp i etisk handel og noe Beer Sten jobber mye med, blant annet gjennom gjenbruk av sten.

– Vi drifter gruppen Steintorget på Facebook, der man kan gi bort, kjøpe og selge sten. Det er ikke noe vi tjener på, men på denne måten legger vi til rette for gjenbruk og bruk av restpartier, sier Monica og poengterer:

– Dersom alle på jorda skulle hatt samme forbruk som oss i Norge, måtte vi hatt 3,6 jordkloder. Hvis alle hadde hatt samme forbruk som i India, hadde vi bare trengt en halv jordklode!

– Natursten er på mange måter en miljøvennlig ressurs, men den er ikke fornybar. Derfor er det veldig viktig for oss at stenen vi en gang har levert til et prosjekt, brukes videre, selv om den ikke lenger skal brukes til det den opprinnelig ble bestilt til.

Vil selge mindre nyhogd sten

Paradoksalt er målet for stenleverandørens fremtidsrettede strategi å selge mindre nyhogd sten. Likevel forteller den daglige lederen at bedriften i løpet av de siste ti årene har tredoblet omsetningen.

– Vi ser at kundene kommer tilbake til oss, og det er nok fordi de oppfatter oss som en seriøs og trygg aktør. Vi er nå i større grad rådgivere, og ikke bare en leverandør av sten, sier hun.

På Nygaardsplassen ligger gjenbrukt brosten fra Danmark.

Har du tatt deg en tur på Kirketorget i Moss, har du spasert over sten fra Beer Sten AS.

Selskapet jobber mye i Oslo. Her fra Dronninglunden, Barcode.

På Dampskipsbrygga ligger også gjenbrukssten.

Nå deler hun sin arbeidstid mellom hovedkontoret på Øra og Beer Sten Studio på Frogner i Oslo. Der kan kundene komme og se og føle på stenprøver og få rådgivning for bærekraftige, estetiske og funksjonelle naturstensløsninger.

– Min tippoldefar bodde like i nærheten av vårt nye studio, og reiste jevnlig til Fredrikstad med hest og vogn, så nå er ringen sluttet, smiler Monica.

Sten med patina

Den prisbelønte Nygaardsplassen i Fredrikstad sentrum er blant stedene det er brukt gjenbrukssten.

– Natursten varer evig, og gammel sten har en flott patina, sier Monica, som forteller at hun synes det er spennende å råde kundene til å gjøre spreke fargevalg også når det gjelder sten.

Konseptet Lappeteppet er et annet bærekraftsprosjekt i regi av Beer Sten.

– Det er store mengder med rester av ulike stenprodukter i Norge. Vi vil hjelpe kundene med å finne de riktige restene for deres prosjekt. Gjennom å bruke Lappeteppet kan man bruker opp varer som allerede er produsert og som ellers ikke ville blitt benyttet. I tillegg kan man skape et vakkert lappeteppe av natursten. Resultatet kan bli enda finere enn om man bestilte ny sten, poengterer den engasjerte bedriftslederen.

Søker bærekraftsansvarlig

Nå søker bedriften etter to nye medarbeidere; én salgssjef/selger og én person som skal være ansvarlig for bærekraft og internasjonal prosjektledelse.

– Selv om vi har bare 13 medarbeidere totalt, er det viktig for oss å ha en som er ansvarlig for bærekraft, sier Monica.

Nå er 26 år gamle Malin Bjørnsen ansatt i stillingen, men hun har sagt opp fordi hun skal flytte fra Fredrikstad.

– Noe av det beste med denne jobben er at man påvirkningsmuligheter i en bedrift med integritet, som vil gjøre verden til et bedre sted og at man blir utfordret til å tenke nytt og ta ansvar av en leder som heier på utvikling og nye tanker, sier Malin om jobben hun nå er på vei ut av.

– Selv om vi er en bedrift med lange tradisjoner, er vi en moderne arbeidsgiver som er opptatt av nytenkning. Dette er en liten perle av en arbeidsplass, reklamerer sjefen selv.