Gå til sidens hovedinnhold

– Bedre mobildekning på togene allerede i år

Artikkelen er over 6 år gammel

– Et etterlengtet løft, særlig for pendlerne, sier Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

Anledningen er at reisende med tog allerede i år loves forbedret mobildekning, og ikke minst at pendlerne kan jobbe uavbrutt til og fra arbeidsplassen.

LES OGSÅ: Aldri har så mange reist med tog

Noen få brudd

Jernbaneverket og Telenor nå går sammen om å utvide 4G-nettet langs landets mest trafikkerte togstrekninger – i første omgang rundt Oslo og Stavanger.

Å ringe med mobiltelefon går allerede brukbart de fleste steder i Østfold, i følge dekningsdirektøren:

– Hvis man ringer, er det kun noen korte brudd i noen få tunneler. Kambotunnelen, samt et strekk på to-tre kilometer mellom Son og Ås, i skjæringene som er skutt inn i fjellet, sier han.

Nye basestasjoner

Nå skal datatilgangen økes, slik at surfere og reisende som er avhengig av internettdekning kan jobbe, uten de store hullene som skaper irritasjon i dag:

– Nå beveger vi oss til å kunne surfe, jobbe. Dette betyr at vi vil oppgradere mellom Fredrikstad og Oslo. 20 basestasjoner til få 4G.  Vi bygger også ni nye basestasjoner. Mellom Moss og Fredrikstad bygges fem nye basestasjoner, blant annet i området rundt Ørmen, opplyser dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

LES OGSÅ: – Politikerne jager oss inn i bilene

– Langt bedre

– Vi skal sørge for en langt bedre mobilopplevelse på toget for alle våre kunder, sier Jan Christiansen, prosjektdirektør IT i NSB Persontog.

– Vi er svært tilfreds med at større deler av jernbanenettet får 4G-dekning. Over 60 millioner reiser foretas på våre tog hvert år. I dagens samfunn er det viktig at vi tilbyr god mobildekning for hver enkelt reisende, mener prosjektdirektøren.

– Styrkede signaler langs våre toglinjer er meget viktig i dagens nettbaserte samfunn, sier også Sverre Kjenne, direktør for Signal og Tele i Jernbaneverket.

Han viser til at det lenge har vært et berettiget krav fra reisende om bedre og mer stabil mobildekning under togreiser.

Krevende arbeid

Arbeidet for å bedre mobildekningen blir kostbart og krevende, og vil gå over flere år.

Samarbeidet innebærer en felles prioritering og planlegging av hvilke strekninger som skal tas først, samordning av det arbeidet som skal utføres og felles overvåking og videreutvikling av løsningene.

Telenor tar ansvar for å oppgradere og etablere basestasjoner langs togstrekningene.

NSB vil sørge for oppdatert mottaks- og sendeutstyr for mobildekning ombord i togene, og vil vedlikeholde og oppgradere dette utstyret slik at de reisende får en bedre mobildekning der det er mulig.

Jernbaneverket vil bistå med kompetanse og tilgang til områdene langs sporet. Det finnes allerede tunneldekning på store deler av de utvalgte strekningene, og alle nye tunneler bygges med nødvendig utstyr.

Disse prioriteres i år

Prioriterte strekninger i 2015 er:

• Oslo – Lørenskog – Gardermoen (Hovedbanen)

• Oslo – Fredrikstad (Østfoldbanen vestre linje)

• Oslo – Tønsberg (Vestfoldbanen)

• Stavanger – Bryne (Jærbanen)

Flere strekninger er foreslått for utbygging i 2016 og senere, og samarbeidspartnerne vil  senere prioritere nye strekninger.

SE VIDEO: Avsporing på ministerens kontor

Kommentarer til denne saken