En vibrerende aften på Gleng, skriver Harald Otterstad

Jonas Groth og Eirikur Hauksson showet for Gleng-folket i helgen. Foto: Vetle Granath Magelssen

Jonas Groth og Eirikur Hauksson showet for Gleng-folket i helgen. Foto: Vetle Granath Magelssen

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Pop/rocknestorene Jonas Groth og Eirikur Hauksson – og med et firemanns ensemble – inviterer til førjulsrock på Gleng.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Den invitasjonen bør alle popinteresserte ta imot og derigjennom kjenne sin besøkelsestid.

I et velspekket medley fra 1965 til 1969 triller den ene musikalske perlen etter den andre ut fra scenen og fyller Glengrommet med musikk av imponerende høy kvalitet. Gutta har med nennsom hånd og kløkt plukket ut antagelig det beste som er av låter fra disse fem årene.

Det er i seg selv en prestasjon idet dette vel må kunne sies å være pop/rockens gullalder og hvor det virkelig ble skapt særdeles mange musikalske skatter. Vi fikk høre låter fra Stones, Beatles, The Who, Easybeats, Lovin Spoonful, Troggs, Beach Boys, Kinks, Zobies, Hendrix, Turtles, Steppenwolf, Dylan, Cocker, Bowie, Purple, Zeppelin. Jonas og Eirikur utfyller hverandre på en aldeles praktfull måte- det oser spilleglede og genuin kjærlighet til stoffet som presenteres. Nivået til begge er av internasjonalt kaliber.

Dette holder i bøtter og spann – og kan like gjerne presenteres på de store scenene ute i verden som i Olavs by. Da Jonas for eksempel tok «den høye C» i Cockers versjon av Beatles` «With a little help from my friends « – udødeliggjort gjennom Cockers opptreden på Woodstock- eller Zeppelins «A whole lotta love», tenkte jeg: «Dette er jo minst like bra som originalene !». Å trekke frem andre enkeltprestasjoner er ikke vanskelig, men av hensyn til omfanget av denne kommentaren må det settes begrensninger. Jeg må dog allikevel få fremheve ensemblets 6-korige fremføring av Beach Boys` svært krevende «Good Vibrations»: Forbilledlig og særdeles imponerende.

Jonas Groth og Eirikur Hauksson showet for Gleng-folket i helgen.

Backingbandet – bestående av Tore J. Skauen (trommer), Dag Anders Sandell (bass), Johannes Groth (keyboards) og Jon E. Gretland (gitar) gjorde en praktfull jobb som «stay behind» herrene Groth og Hauksson. Samspillet mellom bassist og trommis var tett og kontant og dannet en solid basis for det øvrige musikalske uttrykket. Gitarist Gretland leverte i Hendrix` Purple Haze en solo som resulterte i berettiget ovasjoner fra et engasjert publikum. Keyboardmann Johannes Groth var på samme nivå og dro til med både Hammond-riffs og pianospill som ga gåsehud opptil flere ganger – selv hos en gammel, ihuga Hammond-nerd.

Når det så tas hensyn til et meget godt arbeid fra lydmikser Lars Andresen gir konklusjonen seg selv: Dette er et konsept som er hundre prosent gjennomarbeidet og som nødvendigvis MÅ appellere til alle som påstår å ha et nært forhold til pop og rockmusikken som ble skapt på 60-tallet.

Ærlig talt: Jeg tviler på at det kan gjøres særlig bedre enn det vi var vitne til på premièren til «Good Vibrations» på Gleng fredag 11.ds. Derfor denne oppfordring: Kjøp billett! Gå på denne konserten! Det er en meget god investering!

PS! Det er kanskje greit å vite i forkant at dette ikke er noen tradisjonell julekonsert, idet den vel må sies å være kjemisk fri for «julestæsj».

Personlig synes jeg det var befriende ...

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.