Bjørg (90) var på urpremièren i Paris i 1947 - søndag får hun høre verket igjen

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

En høstkveld i 1947 satt to forventningsfulle norske ungdommer i det høyst ærverdige konsertlokalet Theatre de National du Palais de Chaillot.

DEL

MIN KULTUR: Anledningen var urpremièren på dødsmessen Requiem av Maurice Duruflé. Bjørg og Søren Gangfløt fra Fredrikstad hadde tatt seg råd til å løse billetter.

De var på et ni måneders studieopphold i etterkrigstidens franske hovedstad.

Førstkommende søndag er Bjørg klar for gjenhør av verket. Nå er det Borg domkor som har regien, i Eidsberg kirke lørdag og i Fredrikstad domkirke dagen derpå.

– Jeg gleder meg virkelig, sier 90-åringen.

Konserten har fått tittelen Lux Aeterna, eller «evig lys», oversatt fra latin. Domkoret har nok en gang engasjert innleide solister.

Radiooverføring

Det var i 1941 at Maurice Duruflé (1902-1984) fikk i oppdrag å skrive en dødsmesse. Initiativet kom fra Vichy-regimet, navnet på den franske statens ledelse under andre verdenskrig. Det gikk altså seks år før Duruflé fikk skrevet verket ferdig.

I mellomtiden var krigen over, og Vichy-regimet hadde for lengst raknet. Komponist, organist og lærer Duruflé fikk likevel betaling for oppdraget.

Premièren fikk mye omtale og oppmerksomhet, og konserten ble overført på nasjonal radio i Frankrike.

Bjørg (21) og hennes talentfulle organistmann Søren Gangfløt (26) fattet interesse for begivenheten.

Duruflé bukket og takket

Bjørg forteller om sin konsertopplevelse for 70 år siden:

- Vi ble sterkt betatt av musikken og sangen i Requiem. Jeg husker godt at komponist Maurice Duruflé kom på podiet etter konserten. Han bukket og takket, til den fullsatte salens store begeistring. Vi var virkelig med på musikkhistorie, sier hun og tar fram programmet som er tatt vare på i alle år.

Tykk minnebok

Minneboken fra oppholdet er tykk.

 – Vi gikk på utrolig mange konserter. Her fikk vi høre noe av det ypperste i verden. For eksempel Kirsten Flagstads første konsert i Europa etter krigen. Det var også veldig stort, minnes Bjørg.

Studentparet ble også invitert da den aller første filmen om tungtvannsaksjonen på Rjukan hadde première i Paris.

Bjørg legger til at det var Søren som hadde fått stipendmidler fra interessenter i Fredrikstad.

Husrom fikk paret i en trang og kummerlig loftsleilighet i sjuende etasje sentralt i byen. Mens Søren tok sine studier, gikk Bjørg på malerkurs ved Académie de la Grande Chaumière.

Bildet av Bjørg og Søren Gangfløt henger på sentral plass i stua i Glommens gate i Fredrikstad. Fotografen er Arne Glomdal.

Bildet av Bjørg og Søren Gangfløt henger på sentral plass i stua i Glommens gate i Fredrikstad. Fotografen er Arne Glomdal.

– Paris var et stort eventyr for oss begge, men også krevende, sier hun.

– Etterkrigstidens Paris var preget av mye uro og fattigdom. Noen ganger var det skyting, og vi ble jaget ned i metroen. Så opplevde vi streng matrasjonering. Det var rett og slett ikke nok mat, forteller Bjørg som var gravid og pådro seg langvarig sykdom etter underernæring.

Rolig – og overveldende

Domkirkens to kantorer Tore Erik Mohn og Dan René Dahl er som vanlig sentrale brikker i denne førpåskens konsertprogram. Mohn dirigerer, mens Dahl trakterer tangentene.

- Requiem er av de viktigste vokalverkene fra forrige århundre og har vært hyppig fremført. Kritikere bruker ord som «øm»og «rolig», samtidig som det er dramatisk og overveldende i de sterke partiene, sier Dan René Dahl.

Borg domkor har valgt å ramme inn dødsmessen med musikk av komponister som Benjamin Britten, Fredrik Sixten, Arvo Pärt, Magne Harry Draagen og Jehan Alain.

Spirituelt konsertprogram

Domkorets styreleder Bente Lodgaard:

– Vi lar sorgen og gleden vandre til hope under konsertene. Koret skal fremføre noe eksplosivt, jublende og lekent, noe stillferdig og noe rent. Hun skriver også på Facebook at koret nå er klar for sin mest spirituelle konsert på lenge.

– Programmet er krevende å synge og oppløftende å lytte til, mener Lodgaard.

Dirigenten gjorde meg en tjeneste

Bjørg istemmer i gleden over å være både korsanger og tilhører. Han har årelang erfaring fra begge områder.

– Jeg har sunget Händels Messias og Bachs Juleoratorium over 50 ganger. Det var flott å synge i domkoret, ikke minst var det viktig for meg etter at Søren døde i 1997, sier Bjørg.

Så fortsetter hun:

– Dirigent Tore Erik Mohn gjorde meg en tjeneste da han for noen år siden fortalte at min tid var over som korsanger. Etterpå har gleden garantert vært minst like stor over å høre sang og musikk, sier damen som har vært aktiv i denne menigheten i over 60 år. 

Lenge assisterte hun også ektemannen Søren, som ble organist her i 1958 og ut karrieren. Hun hjalp til med å bla i noter og bidro med orgel-registrering.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags