Ønsker sirkusteknikk på flere SFO-er

SCENEKUNST FOR GOD HELSE OG VELVÆRE I
SFO:  Slevik SFO i fjor og Ambjørnrød og Cicignon SFO denne våren, har hatt besøk av Teatro Colombaioni. Mer enn 20 begeistrede barn fra hver skole har lært klovne- og sirkusteknikker i løpet av en snau uke.

SCENEKUNST FOR GOD HELSE OG VELVÆRE I SFO: Slevik SFO i fjor og Ambjørnrød og Cicignon SFO denne våren, har hatt besøk av Teatro Colombaioni. Mer enn 20 begeistrede barn fra hver skole har lært klovne- og sirkusteknikker i løpet av en snau uke.

Av

– Både eldre og nyere studier viser at musikk, teater og dans på barneskoler gir bedre resultater i skriftlige fag og økt empati hos elevene. Det har også blitt påvist at sjonglering øker barnas evne til å koordinere både handlingene og tankene sine, skriver Paolo Martini i Studium Actoris.

DEL

INNSENDT 

Studium Actoris har de siste to årene stått bak prosjektet «Scenekunst for god helse og velvære» i samarbeid med utvalgte Skolefritidsordninger (SFO) i Fredrikstad. Det hele startet for ti år siden, da ensemblet tok initiativ til formidling av forestillinger og kurs for Trara SFO.

Sirkus på SFO

Slevik SFO i fjor og Ambjørnrød og Cicignon SFO denne våren, har hatt besøk av Teatro Colombaioni, et velrenommert 400 år gammelt familiesirkus fra Italia. Mer enn 20 begeistrede barn fra hver skole har lært klovne- og sirkusteknikker i løpet av en snau uke.

– Jeg syns det var en fantastisk, givende og inspirerende opplevelse både for oss voksne som jobber på SFO, men også selvfølgelig for barna. Det var fascinerende å se hvor mye man fikk gjort i løpet av kort tid, og hvor flinke skuespillerne  var til å engasjere barna. Helt fantastisk, sier Pernille Begby, leder for Cicignon SFO på andre året.

Heidi Nordstrand og Laila Nesøen nikker bekreftende. De er ledere for Ambjørnrød og Slevik SFO, med lang fartstid i bransjen.

– Det er veldig moro å være vitne til at barna blomstrer og føler at de mestrer ting de ikke trodde de kunne, sier Laila.

Barn lærer å inkludere

Hun får umiddelbar oppbacking av Heidi:

– Denne aktiviteten gir annen type mestring enn andre aktiviteter vi har hatt før, som tennis og turn. Dette kurset er utviklende på en annen måte, de får anerkjennelse fra publikum og hverandre der og da, en umiddelbar respons som belønning for det de gjør. De lærer inkludering, ta hensyn, ikke tenke som ego men hva som er best for gruppa og andre. Det merket vi meget stor forskjell på hos våre barn. De startet som individualister og utviklet seg til å tenke at alle har en viktig rolle slik at de støttet og hjalp hverandre fordi det  gagnet fellesskapet og ikke bare dem selv.

 Laila sparker ballen videre:

– Det er også fint at det er så pass allsidig: noen mestrer å snurre tallerkener, andre å sjonglere med 3 baller og noen turnbiten. Barn som «alltid blomstrer», opplever at noen av øvelsene faktisk ikke er så lette allikevel; vi voksne ser ungene i en helt annen setting enn vanlig.

Sliter med koordinasjon

Paolo Martini fra Studium Actoris understreker at prosjektet har langt dypere effekter enn bare å skape moro og begeistring.

– Både eldre og nyere studier, bl.a. fra Universitet i Missouri, viser at musikk, teater og dans på barneskoler gir bedre resultater i skriftlige fag og økt empati hos elevene. Det har også blitt påvist at sjonglering øker barnas evne til å koordinere både handlingene og tankene sine, pga av en målbar økning av den «grå substans» i hjernen.

Teatro Colombaioni på sine skoleturnéer i Østfold, har erfart at koordinasjon er noe av det norske barn sliter med.

– De kaster jo ikke ball lenger! Hvis de kaster ball til hverandre, er motorikken helt annerledes enn det den var da vi var små, bekrefter Laila.

– Nå har jeg rullet en del ganger de siste dagene, og jeg merker at koordinasjonen kanskje ikke har vært på sitt beste hos meg heller. Første gangen smalt jeg i gulvet så det gikk unna, innrømmer Heidi med et smil.

Ønsker å utvide tilbudet

Studium Actoris og lederne for SFO skal nå forfatte en rapport om erfaringene fra de siste to årene. Sammen vil de  foreslå for skoleetaten i Fredrikstad kommune en utvidelse av prosjektet til flere SFO-er i distriktet.

– Da vi spurte barna, svarte de at de ville ha sånt kurs hver uke. De synes det var ordentlig gøy. Det å få et slikt tilbud over et halvt år for eksempel høres superspennende ut! Våre SFO-barn er klare for det. Det høres ut som en drøm, hvis vi får det til,  konkluderer Pernille med støtte fra sine engasjerte kolleger.

Artikkeltags