Et vennskap i kunst

TIL OVERLYSSALEN: De neste to helgene har kunstnere May-Britt Skaugen (til v.) og Sonja Nyegaard utstilling i Overlyssalen. Her er de avbildet i May-Britts atelier ved Nøkledypet på Kråkerøy.

TIL OVERLYSSALEN: De neste to helgene har kunstnere May-Britt Skaugen (til v.) og Sonja Nyegaard utstilling i Overlyssalen. Her er de avbildet i May-Britts atelier ved Nøkledypet på Kråkerøy. Foto:

Av

Bli med på en oppdagelsestur langs skogens skjulte stier! De to første helgene i november fyller de to profesjonelle kunstnerne May-Britt Skaugen og Sonja Nyegaard Overlyssalen med naturens mystikk og symbolikk.

DEL

For nesten 40 år siden var May-Britt Skaugen og Sonja Nyegaard unge kunststudenter på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Vennskapet bringer dem sammen igjen i en felles utstilling i Overlyssalen på Fredrikstad Bibliotek.

Lørdag 2. november åpner kunstvennene dørene på en utstilling som skal gå de to første helgene i november. May-Britt Skaugen viser akvareller og Sonja Nyegaard tegninger. Selv om teknikkene er ulike, deler de to profesjonelle kunstnerne en dragning i tema mot skogens skjulte stier. I både Skaugens stort anlagte akvareller og i Nyegaards små og detaljrike pennetegninger kjenner vi igjen den samme invitasjonen. Begge ber oss utforske lengre og lengre inn i skogens symbolske kraft.

Den kroppslige naturen

– Jeg bruker naturen og naturformer som motiver, forteller Skaugen.

– For meg kan de gi assosiasjoner til å bli et ekspressivt uttrykk for livet og hvordan det former oss. I denne utstillingen kan det være trær og røtter eller fjellformasjoner. For meg blir disse kroppslige og intime og jeg tenker ofte på dem som feminine.

Sonja Nyegaard, som i dag bor i Bærum, understreker at det ikke nødvendigvis dreier seg om realistiske gjengivelser av naturen.

– Det er heller måten det mystiske framtrer på, og lever i fantasien som en symbolskkraft, sier hun.

Lærer i akvarell

May-Britt Skaugen bor og arbeider på Kråkerøy. I sitt hjemme-atelier ved Nøkledypet har hun laget malerier og akvareller som har vært utstilt i bl.a. Fredrikstad Kunstforening, Østlandsutstillingen og senest ved Østfold Kunstnersenter i våren 2019.

For mange andre kunstnerspirer er hun også kjent som den dyktige lederen i mange år av akvarellgruppen i Fredrikstad Kunstforening.

– Nå møtes vi en kveld i uka, uten undervisning, til glede og inspirasjon for hverandre.

Hun påpeker at papiret er selve grunnen i akvarellen.

– Det males ikke over, det dekkes ikke igjen og dermed blir det en visuelt aktiv del fra begynnelsen. Teknikken gir en frihet og umiddelbarhet som ikke nødvendigvis lar seg kontrollere.

– Det er noe lignende jeg opplever, sier Nyegaard.

– Jeg har ingen plan når jeg setter penn til papir, men så gror det fram og jeg blir med på ferden langs den skjulte stien.

Fremragende dikter

Nyegaards egne røtter fører tilbake bak Gamlebyens voller. Gjennom hele 1800-tallet utgjorde Nyegaard-familien i Fredrikstad nærmest et «kunstnerdynasti» som leverte malerkunst til regionens hjem og kirker. Sonja førte tradisjonen videre med sin kunstutdannelse. Allikevel er navnet hennes i dag oftest forbundet med diktning. Hun har publisert fire diktsamlinger, senest den kritikerroste Mørket er et mirakel i 2018, og har vært gjest på flere nasjonale litteraturfestivaler.

– Men kunsten og diktningen hører sammen, den ene utvider den andre i meg, avrunder hun.

Artikkeltags