Anerkjent kunstner kommer til Fredrikstad med ÆØÅ-verk

KOMMER TIL FREDRIKSTAD: Ole Lislerud er en norsk bildekunstner og kunsthåndverker.  Han har utført en rekke utsmykningsoppdrag rundt om i Norge, og regnes som en nestor blant nålevende norske keramiske kunstnere. Lørdag åpner han sin utstilling i Fredrikstad.

KOMMER TIL FREDRIKSTAD: Ole Lislerud er en norsk bildekunstner og kunsthåndverker. Han har utført en rekke utsmykningsoppdrag rundt om i Norge, og regnes som en nestor blant nålevende norske keramiske kunstnere. Lørdag åpner han sin utstilling i Fredrikstad. Foto:

Av

– Jeg valgt  ÆØÅ som mitt fundament. Disse tre bokstavene er unike for det norske språk og knytter seg til kjernen av norsk kultur, språkstrid og identitet. Jeg er opptatt av språkets symbolverdi og hvordan det påvirker vår identitet.

DEL

Det sier Ole Lislerud som åpner sin utstilling «Kulturell Nyskapning» i Fredrikstad kunstforening nå på lørdag.

Det blir kunst med alfabetet som kjernen, og biskop Atle Sommerfeldt skal åpne utstillingen.

Ole Lislerud er sønn av tidligere biskop Gunnar Lislerud (1921- 1998).

Vokst opp i Afrika

– Gjennom disse prosjektene har jeg eksperimentert med skrift på forskjellige materialer fra porselen – glass – metall – børstet aluminium og papir. Gjennom arbeidsopphold i eget atelier i Kina igjennom 18 år har min interesse for skrift og tegn utviklet seg spesielt mot kalligrafi eller China ink som det også heter. I dag er dette blitt en viktig del av mitt kunstnerskap. Istedenfor å jobbe med Østens «tegn» har jeg valgt Æ og ÆØÅ som mitt fundament. Disse tre bokstavene er unike for det norske språk og knytter seg til kjernen av norsk kultur, språkstrid og identitet. Jeg er opptatt av språkets symbolverdi og hvordan det påvirker vår identitet.

Som norsk kunstner oppvokst i Afrika, representerer bokstavene ÆØÅ noe som er utrolig annerledes og særpreget Norsk.

Drøm om nye visuelle løsninger

– Disse og andre språksymboler ønsker jeg å utvikle og aktualisere i folks bevissthet. Samtidig er målet å relatere de på en konstruktiv måte til utviklingen av Norge som et flerkulturelt samfunn. Det virker så opplagt at musikk og mat tradisjoner utveksles globalt på en enkel og naturlig måte. Men hvordan kan den visuelle kunsten bidra til å skape kunnskap, forståelse og samtidig være meningsbærende i den offentlige diskurs, dominert av flyktning debatt med angst og usikkerhet. Mitt håp er at jeg gjennom denne problematiseringen kan bidra til å skape visuelle løsninger som er aktuelle i en tid som preges av en leting etter en ny kontemporær norsk identitet, sier sier Lislerud.

Og legger til:

Er det mulig å utvikle nye symboler som kan være meningsbærende. Er det mulig å lage et visuelt uttrykk som kan skape dialog, når slagord om å «Hold Norge rent» er en del av virkeligheten. Hvor globalisering er en realitet og hvor begrep om nasjonalisme og cosmopolisme står mot hverandre. Amerikanerne har lansert begrepet – Cultural Reinvention – et begrep som peker på behovet for å skape noe nytt når forskjellige kulturer møtes. På norsk kan begrepet kanskje best oversettes til – Kulturell nyskaping. Når en og en kultur møtes, skapes det noe mer en to – det skapes et mangfold og derfor kan den matematiske ligningen: 1 +1 = 3 representere dette konseptet. Jeg ønsker å skape en bevissthet omkring de positive verdiene av vårt flerkulturelle samfunn. Hvorfor er det så problematisk at naboen er annerledes.

Kulturell Nyskapning

– Første gang jeg anvendte symbolet Æ i et kunstprosjekt var: TEIKN, ved Nynorsk Kultursentrum i Ørsta, Ivar Aasen Tunet, tegnet av Sverre Fehn for snart 20 år siden. Her fikk jeg i oppdrag å plassere Nynorsk i et internasjonalt perspektiv – nå er den kunstneriske problemstillingen å plassere Æ i en flerkulturell sammenheng for å skape – Kulturell Nyskapning.

Artikkeltags