Gå til sidens hovedinnhold

Mer gods på bane forutsetter ny tunnel ved Tistedalsbakken

Tistedalsbakken sør for Halden er en stor utfordring for fremtidig godstrafikk til Europa. Tor Jørgensen ber om at en tunnel her må stå ferdig samtidig med Intercity-sporet nordfra til Halden.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Tistedalsbakken er med sin sterke stigning en skikkelig flaskehals for godstog, og dagens tog må enten deles eller påkobles ekstra lokomotiv for å forsere strekningen sør for Halden stasjon. Det er i innspill til ny Nasjonal transportplan satt fokus på bygging av vekslingsspor som skal takle den nye svenske standarden med 750m lange godstog. Selv nylig bygde vekslingsspor på Østfoldbanen er for korte. I potten for vekslingsspor må også ny tunnel med akseptabel stigning innlemmes. Man får ikke full effekt av forlengede vekslingsspor før Tistedalsbakken blir eliminert.

På lang sikt vil IC-prosjektet med dobbeltspor gi enda bedre forhold for godstog, men da IC-utbyggingen stopper ved Halden stasjon vil Tistedalsbakken fortsatt være en «missing link» for jernbane mot Europa. Det er derfor viktig å planlegge og bygge ny tunnel samtidig med IC-utbyggingen slik at den senest er ferdigstilt samtidig med dobbeltspor til Halden.

Manglende virkemidler fra politisk hold har gitt en negativ utvikling for overføring av gods fra vei til bane, en uttalt målsetting i flere nasjonale transportplaner. Nå er det på tide at man setter inn de tiltak, som man vet virker, for å flytte den enorme godstrafikken på E6 over Svinesund til Østfoldbanen. I første omgang må kommuneplan på plass, og da må man satse på å krysse grensen ved Kornsjø da de siste signaler fra svenske myndigheter forkaster alternativ trace over Svinesund.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.