Mediha (30), Anja (23) og Tuva (24) er fremtidens skapere

KREATIVE – OG STRUKTURERTE: Tuva Bråthen Blekken (24), Mediha D. Veledar (30) og Anja Emilie Olsen Bråthen (23) og går siste året ved innovasjon og prosjektledelse-studiet ved Høgskolen i Østfold. De beskriver et studium der de får brukt både kreativitet og mer strukturelle evner. 

KREATIVE – OG STRUKTURERTE: Tuva Bråthen Blekken (24), Mediha D. Veledar (30) og Anja Emilie Olsen Bråthen (23) og går siste året ved innovasjon og prosjektledelse-studiet ved Høgskolen i Østfold. De beskriver et studium der de får brukt både kreativitet og mer strukturelle evner.  Foto:

Noen sier at studiet Mediha (30), Anja (23) og Tuva (24) har valgt gjør dem til «profesjonelle poteter». De som går ut fra innovasjon og prosjektledelse, kan nemlig gå inn i mange ulike bransjer når de er ferdige – hvis de ikke har egne produkter de skal utvikle, da.

DEL

– Jeg visste at ledelse og organisasjon var noe som falt veldig naturlig for meg, men jeg ønsket også den kreative delen. Jeg ser for meg at jeg i fremtiden kan gå inn som prosjektleder, samtidig som jeg kan være en del av et kreativt team. Jeg har veldig behov for å skape ting og være med å utvikle ting, sier Mediha D. Veledar (30), sisteårsstudent ved innovasjon og prosjektledelse-studiet ved Høgskolen i Østfold.

I lokalene til Blender Collective er Veledar og medstudentene Anja Emilie Olsen Bråthen (23) og Tuva Bråthen Blekken (24) for lengst i gang med bacheloroppgaven sin: Hjelpe det relativt nystartede Fredrikstad Aktivitetsråd til å bli et råd som skjønner hva brukerne – i dette tilfellet byens befolkning – trenger og vil ha. To og et halvt år på studiet har gitt dem mange verktøy å bruke for å finne ut nettopp det.

– Både kreativ og strukturert

– Ikke er det et rent ingeniørstudium og ikke er det et rent kreativt studium. Det er litt sånn jeg er, også – både kreativ og strukturert. Her får jeg utfoldet meg på begge arenaer, sier Tuva Bråthen Blekken.

Noe av hovedtanken bak studiet er nettopp foreningen av det kreative og det strukturelle, forteller June Tolsby, Gunnar Andersson og Frode Ramstad Johansen – tre av de fem lærerne på studiet. Veldig mange av studentene som søker seg hit, kommer med en lyst til å starte eget selskap. Andre har ingen egne fremtidige bedrifter i magen, men kommer fordi de er opptatt av å utvikle egne ting.

– Studiet appellerer også til en del av dem som er lei av lange forelesninger med masse teori om hvordan de skal utvikle et produkt. De vil ha praksis, sier Tolsby.

Må like å jobbe i team

For å ta en viktig ting med én gang: Dette er ikke et studium for deg som liker å sitte alene med nesa ned i en bok eller ti, for så å bli bedømt ut fra hva du har lært av det. Her ryker du rett inn i prosjekter og teamarbeid.

– Vi kjører dem inn i prosjekter med bedrifter allerede i 1. klasse. Det utfordrer studentene ekstremt mye og bygger veldig selvtillit hos dem. Vi er nemlig veldig opptatt av å bygge selvtillit med praktiske prosjekter, sier Tolsby. Noe av det første nye studenter støter på, er «grønt oppdrag», der man blir sendt tre dager ut i skogen med oppgaver som skal løses i team – uansett vær.

KASTES UT I DET: Studentene i innovasjon og prosjektledelse blir ganske kjapt kastet ut i praktiske oppgaver etter at de har startet studiet – både i bedrifter og i form av grønne oppdrag ute i det fri. På bildet fra 2013 er det daværende student Malin Krå Simonsen (som er mest kjent som Ap-politiker) bygger bro over elva ved Børtevann sammen med medstudentene fra den gang.

KASTES UT I DET: Studentene i innovasjon og prosjektledelse blir ganske kjapt kastet ut i praktiske oppgaver etter at de har startet studiet – både i bedrifter og i form av grønne oppdrag ute i det fri. På bildet fra 2013 er det daværende student Malin Krå Simonsen (som er mest kjent som Ap-politiker) bygger bro over elva ved Børtevann sammen med medstudentene fra den gang. Foto:

Det var for rundt 15 år siden at ingeniørlinja, som da lå i Sarpsborg, fanget opp signaler fra LO og NHO i Østfold om at fylket trengte flere mennesker som «kunne starte opp ting». Det resulterte først i linja teknologisk innovasjon og entreprenørskap.

– Vi var mye mer teknologiske den gang, men fant ut at vi ønsket oss mer avstand til det teknologiske, sier lærer Gunnar Andersson. I 2009 ble isteden linjen for innovasjon og prosjektledelse opprettet ved høyskolen.

Høye søkertall

– Nå søkte vi andre typer mennesker og var mer opptatt av det kreative, av gründerne. Etter det har dette vært en suksesshistorie, sier Andersson.

– Sloganet vårt er handlekraft og skaperglede. De ordene betyr noe for oss – og gjenspeiler også studentene som lykkes godt her, sier Frode Ramstad Johansen.

Det går i dag 155 studenter på studiet fordelt på tre årskull – og søkertallene er skyhøye. I år var det over 135 søkere som hadde linja som sitt første valg.

Mange blir prosjektledere

– Hvilke muligheter har man etter studiet? Hva ender disse studentene med?

– Det varierer veldig. Det er folk som er prosjektledere for designere, det er andre helt konkrete prosjektlederstillinger for ulike virksomheter. Folk som er gått inn i IT-bransjen. Blitt HR-folk. Det er overveiende prosjektlederegenskapen som slår ut for jobbene de får, sier Tolsby.

– Vi er ikke bransjespesifikke. Om det går nedover med oljesektoren, er det ikke noe problem for oss. I den andre enden har du de som går ut og starter egen bedrift, sier Andersson.

Studenter med en gründer i magen, har mulighet til å bruke Drivhuset, som er opprettet av høyskolen nettopp for å hjelpe disse studentene videre.

Ville studere utvikling i en by i utvikling

Ingen av de tre jentene som skriver bacheloroppgave i Blender Collective, hadde en gründer i magen da de startet på studiet. Men de har ganske mange andre ideer i magen.

BØR LIKE SEG I TEAM: Tuva Bråthen Blekken (24), Mediha D. Veledar (30) og Anja Emilie Olsen Bråthen (23) mener at  innovasjon og prosjektledelse-studiet neppe er noe for dem som liker best å jobbe helt alene. Mye av studiet foregår i grupper.

BØR LIKE SEG I TEAM: Tuva Bråthen Blekken (24), Mediha D. Veledar (30) og Anja Emilie Olsen Bråthen (23) mener at innovasjon og prosjektledelse-studiet neppe er noe for dem som liker best å jobbe helt alene. Mye av studiet foregår i grupper. Foto:

– Da jeg skulle begynne å studere, hadde det skjedd mye i Fredrikstad. Jeg hadde lyst til å studere utvikling i en by i utvikling, sier Tuva, som har lyst til å jobbe med både mennesker og teknologi når hun er ferdig – og kanskje gå videre med mer studier.

– Jeg hadde ingen anelse om hva jeg ville før jeg startet. Men dette virket ganske åpent med en blanding av gruppearbeid, praksis og teori, og jeg har merket at det har formet meg veldig, sier Anja, som tror hun kommer til å sikte seg litt inn mot administrasjon.

Mediha, som gjerne ser seg selv som fremtidig prosjektleder i et kreativt miljø, har i tillegg følgende hilsen fra avgangsstudentene:

– Ansett oss!

Artikkeltags