Gå til sidens hovedinnhold

Mats (24) fra Fredrikstad fikk en smart idé – laget prisjakttjeneste for alkohol

Da Mats Løvstrand Berntsen (24) snakket med en venn som jobbet på Vinmonopolet, kom han plutselig på en idé. Nå har han utviklet en nettside som forteller brukerne når Vinmonopolet setter opp og ned prisen på sine varer.

For abonnenter

Berntsen, som til daglig jobber som utvikler for Innovasjon Norge og er utdannet innen informatikk, har drevet nettsiden spritjakt.no i litt over en måned, og merker at publikum begynner å få øynene opp for den.

Enkelt fortalt kan siden sammenlignes med prisjakt.no. Det betyr at han bruker Vinmonopolets API, et system som gjør at han kan hente opp data fra Vinmonopolets sider. Dermed kan brukerne av siden også få vite når polet setter opp og ned prisen på en vare.

– Jeg tenkte vel egentlig at det var en morsom idé, og har egentlig aldri hatt noe annet ønske enn å gjøre en artig greie. Men jeg ser jo nå at mange begynner å bruke siden til å sjekke om prisen har gått opp eller ned på en vare, sier han.

Har svettet litt

Han mener brukerne kan gjøre et varp på for eksempel en god vin.

– Ja, prisen justeres hele tiden, og dersom man som bruker av nettsiden følger litt med, så er det absolutt mulig å gjøre et varp, sier han.

Han innrømmer at han måtte undersøke reglene rundt markedsføring av alkohol, men mener han er innenfor regelverket, selv om han har hatt noen kvelder der han har stresset litt over om nettsiden faktisk er lovlig.

– Jeg har svettet litt, ja, sier han.

For selv om det er ulovlig med annonserte tilbud på alkohol i Norge, mener han at det ikke er noe i veien for at kundene selv kan sjekke når prisen på en av Vinmonopolets varer justeres.

– Så siden er lovlig?

– Jeg har undersøkt det, og jeg reklamerer ikke for alkohol eller for siden, og oppfordrer ikke til å handle alkohol. Så jeg mener bestemt at jeg er innenfor regelverket, sier han.

Han forteller også at varene som ikke har fått justert prisen blir filtrert ut, mens alt som har fått nye pris, enten opp eller ned, blir oppdatert på siden.

Les også

Raser mot Meny og Kiwi: - Eier de ikke skam i livet?

Trafikken øker

Det var nisjenettsiden Kode24.no som først omtalte saken.

– Ideen er at Spritjakt skal være alkoholverdens svar på Prisjakts prishistorikkfunksjon. Selv om man nok ikke vil se de samme variasjonene i pris som man gjør på andre typer produkter, er det både nyttig og interessant å kunne se hva en vinflaske har kostet tidligere, fortalte Berntsen i intervjuet med nettsiden.

Han merker at flere og flere får øynene opp for siden.

– Bare den siste uka har jeg hatt rundt 6.000 besøk på siden, noe som er langt mer enn jeg har hatt tidligere. Så det øker jevnt og trutt, sier han.

– Har du rett og slett kommet opp med en genial forretningsidé?

– Det vet jeg ikke. Jeg håper å kunne få et par annonser på siden, så jeg i alle fall kan dekke driftsutgiftene. Men jeg gjør ikke dette for å bli rik. Det er egentlig bare på gøy, sier han.

Kommentarer til denne saken