Mange har «snikinnført» kontantnekt uten at myndighetene reagerer

Finn Åsmund Johnsbråten anklaget i et tidligere innlegg restaurant Delicatessen for å diskriminere kunder uten smarttelefon. Han fikk støtte av Pensjonistforbundet, men mener forbundet ikke går langt nok i sin kritikk.

Finn Åsmund Johnsbråten anklaget i et tidligere innlegg restaurant Delicatessen for å diskriminere kunder uten smarttelefon. Han fikk støtte av Pensjonistforbundet, men mener forbundet ikke går langt nok i sin kritikk. Foto:

Av

«Finansloven er ganske så klar. Den sier at kontanter er «tvungent» betalingsmiddel og at betalingsmottager er forpliktet til å akseptere kontant betaling.»

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Vi ser at Leif Andersen på vegne av Pensjonistforbundet har skrevet en kommentar til vårt innlegg i Fredriksstad Blad den 30. september. Dette gjelder restauranten «Delicatessen» sine betalingsbestemmelser!

Vi ser at Pensjonistforbundet og vi i denne saken er enige om det aller meste. Det er fint at vi kan skape oppmerksomhet sammen. Vi har imidlertid en kommentar til et avsnitt i Pensjonistforbundets tilsvar som vi er helt uenig i: «Ved en handel skal betalingsmåte kunne avtales på forhånd. «Delicatessen» klargjør ved inngangen hva som er betalingsmåten de krever – og gjør således ingen feil!»

Finansloven er ganske så klar. Den sier at kontanter er «tvungent» betalingsmiddel og at betalingsmottager er forpliktet til å akseptere kontant betaling om betaler foretrekker denne betalingsmåte!

Vi kan ikke se for oss at restauranten har noen som helst myndighet til å oppheve, eller se bort fra Finansloven. Derfor gjør restauranten feil – deres betalingsbestemmelser må være klart lovstridige.

Deres betalingsbestemmelser er også trolig i strid med Diskrimineringsloven. Det er ikke tillatt å diskriminere eller forskjellsbehandle på grunn av funksjonsnedsettelse eller alder.

Det forbauser oss at denne saken får så lite oppmerksomhet. Det er en rekke virksomheter som har «snikinnført» kontantnekt, uten at myndighetene griper inn. Kan vi kalle dette tjenesteforsømmelse?

Det ser for øvrig ut til at det er altfor lett å kunne glemme at vi fortsatt har ca. 400.000 ikke-digitale personer i Norge. Dette tilsvarer nær 20 prosent av landets befolkning. Hovedtyngden av disse er eldre.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken