Mannen med ansvar for barer og drikkevarer er kjempefornøyd etter tidenes beste omsetning og resultat. Og han er overrasket over at det ble høyere omsetning med dårligere vær. Og noen forklaring på hva som er det optimale festivalværet har han ikke.

– Vi havner trolig på én million mer enn budsjettert omsetning. Det kan gi rundt 450.000 netto på bunnlinjen spår han, med forbehold.

Tallene fra helgen inneholder også omsetningen på OBOS på Månen torsdag.

Svære tall

Men han forteller at i et møte med bryggeriet fikk han klar beskjed at 46.000 enheter til 13.000 publikummere (nesten 27.000 halvlitere øl), pluss noen utenfor Tøihusplassen, er fenomenalt bra. Svært få andre festivaler kan måle seg med noe slikt.

– Jeg fikk vel høre at AC/DC på Valle Hovin havnet på rundt 72.000 enheter på 40.000 tilskuere.

– Ved siden av alkoholen, solgte vi også 7.700 enheter mineralvann. Så drikkebudsjettet på 2,5 millioner kroner ble overgått med nesten en million. På billettsiden når vi trolig 4,5 millioner kroner, mener Solberg, og tror på et knakende godt sluttresultat etter at alle regninger er betalt.

Populære månepenger

Månefestivalen har innført egne månemynter. Disse kan brukes fortløpende på Gamlebyen Kulturhus som nå driftes av Gamlebyen Festivaldrift, eller de kan benyttes på neste års festival. Deretter tas årets utgave ut av sirkulasjon.

– Vi fører de ubrukte bare som en restanse, og det er cirka 300 mynter der ute. Vi spurte alle som handlet billetter og pass på nett hva de mente om månemynter. Vi fikk 425 svar, og 75 prosent er positive, fordi de sier bra eller veldig bra.

– 15 prosent er nøytrale, og 10 prosent var negative med tre prosent som er veldig negative, sier barsjefen.

Det lever han godt med.