Ivar (54) fikk 7000 kroner i bot for sykling i kollektivfeltet – nå blir det rettssak

OPPGITT: Ivar Grøneng (54) er oppgitt over politiets bruk av ressurser. Nå er han selv klar for å svi av noen tusenlapper i tingretten i hovedstaden.

OPPGITT: Ivar Grøneng (54) er oppgitt over politiets bruk av ressurser. Nå er han selv klar for å svi av noen tusenlapper i tingretten i hovedstaden. Foto:

Ivar Grøneng fra Kolbotn har syklet i 10 år til jobben i Oslo. I september ble han stoppet av politiet. Tirsdag møter han, sammen med sin advokat i Oslo tingrett.

DEL

(Østlandets Blad) Det var i slutten av september i fjor at Ivar Grøneng (54) ble stoppet av politiet på Mosseveien ut av hovedstaden. Han syklet i kollektivfeltet, på strekningen mellom avkjøringen til Ormsundveien og Ulvøybrua. Det er snakk om cirka 800 meter.

Skal ha vært til hinder for trafikken

Politiet sto gjemt bak noen busker og var vanskelig å få øye på. Plutselig ble 54-åringen vinket inn.

– På hvilket grunnlag stanset politiet deg?

– Han virket usikker. Først sa han at jeg var en fare for meg selv når jeg syklet i kollektivfeltet. Med 10 års erfaring på samme strekning, uten et uhell, er jeg jo et godt bevis på at det ikke stemmer helt. Deretter endte han opp med at jeg var til hinder for trafikken, sier Grøneng.

Klarte så vidt å holde seg alvorlig

Boten ble ikke forelagt der og da, men han ble anmeldt. Forelegget på 7000 kroner kom i posten noen dager senere.

– Hvordan reagerte du når du ble vinket inn?

– Ja, hva skal jeg si. Jeg klarte å holde meg alvorlig. Samtidig som jeg tenkte at dette er så tullete og henger ikke på greip. Vi snakker om cirka 800 meter med kollektivfelt. Jeg hindrer ikke trafikken på den strekningen, sier Kolbotn-mannen videre.

Politiet legger skylden på Grøneng

I etterkant av hendelsen i oktober, sa politioverbetjent Finn Erik Grønli følgende til Aftenposten:

– Det var en lang hale av biler og noen busser bak syklisten. Siden det er veldig smalt på stedet og heller ikke veiskulder, var det umulig for bilene og bussene å kjøre forbi. Vi mener at syklisten burde ha brukt gang- og sykkelvei som går parallelt med Mosseveien, sa Grønli.

– Han klarte ikke å følge trafikken som lå foran han og forsinket blant annet busspassasjerer som satt i bussene som fulgte på i køen bak ham. Derfor mener vi at han var til unødig hinder for annen trafikk, sa Grønli videre til Aftenposten. Han viste til at de mener det er en farlig strekning hvor en syklist omkom i en trafikkulykke i 2017.

SLF sterkt uenig med politiet

Etter at boten var et faktum, valgte Grøneng å legge det ut på sosiale medier. Det ble fanget opp av blant annet Syklistenes Landsforening (SLF). De ga sin klare støtte til 54 åringen og hjalp han samtidig med å finne den rette advokaten. Det var nemlig aldri aktuelt for Grøneng å vedta boten.

Generalsekretæren i SLF, Morgan Andersson, er sterkt kritisk til å bøtelegge syklister i kollektivfelt.

– Vi er ikke enig med politiet i at syklister uten videre skal bruke gang- og sykkelvei. Da må man dele areal med gående på deres premisser. Når man holder en høy fart, så er ikke gang- og sykkelvei en egnet løsning. Gang- og sykkelveien i det aktuelle området trafikkeres av skolebarn, barnevogner, hunder i bånd, samt biler som krysser veien – som skal ut og inn til boliger langs gang- og sykkelveien. Flere steder er syklister nødt til å holde meget lav fart, tilnærmet gangfart, sier Andersson.

Grunnløse påstander fra politiet

– I tillegg til at jeg synes det er en merkelig oppførsel av politiet og dypt urettferdig med en bot, er dette en prinsipiell sak for meg. Det er grunnløse påstander fra politiet og deres håndtering av loven er veldig uforutsigbar. Jeg har syklet samme vei i 10 år, hvorfor har ingen ilagt meg bøter tidligere, sier Grøneng.

Syklisten fra Kolbotn, som kaller seg selv en aktiv mosjonist, sykler samme vei hver eneste dag, også etter boten han ble ilagt. Det har han tenkt å fortsette med.

Reglene for sykling i kollektivfeltet er klar. Så lenge det ikke er snakk om en motorvei, er syklister i sin fulle rett til å benytte seg av veien. Mosseveien er ikke en motorvei.

Sikker på at politiet har en dårlig sak

– Du kunne jo brukt gang- og sykkelveien?

– På den aktuelle strekningen er jeg oppe i 40 km/t. Dette er også en skolevei. Jeg ville vært til stor sjenanse for de gående.

– Hva tenker du om utfallet av rettssaken tirsdag?

– Jeg er ganske sikker på at politiet har en dårlig sak, men det er ikke dermed sagt at retten gir meg medhold. Det er langt ifra sikkert at det går min vei, sier Grøneng.

Generalsekretæren i SLF er spent før tirsdagens møte i retten.

Sykkelaktivister er ventet til rettssaken

– Vi ser på dette som en prinsippsak. Det er første sak av denne typen som prøves for retten. Ingen trafikantgrupper, inkludert syklister, skal unødig hindre annen trafikk, men vi mener dette ikke var tilfelle i denne saken, basert på de opplysningene vi har tilgang til. Samtidig må det også finnes gode alternativer, og igjen så handler dette langt på vei at det ikke er tilrettelagt godt nok for sykling, og at sykkel som transportmiddel ikke fremstår så effektivt og attraktiv som det bør – for alle grupper, inkludert de raskere sykkelpendlerne.

– Hvis retten kommer til at forelegget er gyldig, er det et tilbakeslag for alle som ønsker å sykle i Norge, da terskelen for å bli stanset og bøtelagt er senket betydelig – med en rettslig presedens. Og ikke minst er det et tilbakeslag for stat og kommuner som arbeider for å oppnå ambisiøse sykkkelandelsmål med alle de gevinster det gir for mobilitet, helse og miljø, sier Andersson.

54 åringen får med seg godt med støtte inn i møtet med politiet. Det er ventet at flere sykkelaktivister vil være til stede i tingretten tirsdag.

Artikkeltags