Petter ble trukket 12.000 kroner for påståtte skader på leiebilen

FRUSTRERT: Petter Semmelmann er forbannet og frustrert over behandlingen han har fått av bilutleiefirmaet Avis i Skoppum.

FRUSTRERT: Petter Semmelmann er forbannet og frustrert over behandlingen han har fått av bilutleiefirmaet Avis i Skoppum. Foto:

Avis Skoppum kan hverken bevise hvem som er skyld i skadene, eller at påståtte reparasjon faktisk er blitt utført. – Nekt å betale, eller krev trukket beløp tilbakebetalt, er Forbrukerrådets oppfordring.

DEL

(Tønsberg Blad) Petter Semmelmann fikk sjokk da han sjekket kontoen etter å ha leid bil gjennom Avis i Skoppum.

Noen dager etter at Petter Semmelmann leide varebil hos Avis Skoppum fikk han en svært ubehagelig overraskelse. I november i fjor bestilte han en varebil av typen Citroën Jumpi på nettet. Bilen skulle brukes til å flytte kartonger fra en bod til Semmelmanns bolig på Tjøme.

– Da jeg møtte opp hos Avis som avtalt, fikk jeg nøklene overlevert og bilen pekt ut av en ansatt. Jeg spurte om han ikke ville være med ned på å se på bilen før jeg kjørte av sted med den, men det var visst ikke nødvendig, forteller Semmelmann til Tønsbergs Blad.

Semmelmann gikk ut til bilen, som sto nyvasket og fin – klar til bruk. Han fant på dette tidspunktet ingen grunn til å se nærmere på bilen, men konsentrerte seg i stedet om å sjekke at bremser, gir, speil og lykter var i orden før han kjørte mot Sem.

– Bilen sto parkert på en trygg måte utenfor lageret på Sem – uten mulighet for at noen skulle kunne komme borti den. Da jeg tømte bilen på Tjøme parkerte jeg den på en stor og lite brukt parkeringsplass – også her under oppsyn og uten mulighet for at den kunne bli påført skader av noe slag, forklarer han.

Trakk vanvittig sum fra kontoen

Dagen etter kjørte Semmelmann til Skoppum for å levere bilen. Han fylte tanken, oppga kilometerstand, leverte nøklene og forsikret seg om at oppgjøret var OK. Heller ikke ved avlevering ønsket den ansatte hos Avis å bli med for å kikke på bilen.

– Han tittet ut på bilen gjennom vinduet og sa det ikke var nødvendig at han ble med ut, forteller Semmelmann.

– Noen dager etter så jeg at kontoen min var blitt belastet med 1349 kroner, og anså meg som ferdig med leieforholdet.

Så – 17. november i fjor – var Semmelmann og kona på butikken for å handle. Der oppdaget de at det var tomt for penger på kontoen deres. Paret skjønte ingen verdens ting.

– Vi ringte banken vår, som kunne fortelle at Avis hadde belastet oss for 12.000 kroner dagen før. Jeg oppfattet dette som en feilfakturering, og ringte Avis like etter. Jeg fikk beskjed om at de skulle se på saken.

Ingen rett til å trekke penger

Ifølge Forbrukerrådet har ikke utleier noen rett til å belaste kredittkortet ditt eller depositum for påståtte skader. Du skal alltid ha muligheten til å bestride slike krav før noe skal betales.

Mener selskapet at du har ansvar for en skade, er det de som skal bevise det. Mener du at skaden ikke skyldes deg så nekt å betale eller krev trukket beløp tilbakebetalt.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver hos Forbrukerrådet, forklarer at det er svært viktig at man leser en kontrakt nøye. Samtidig har han forståelse for at noen avtalevilkår er lange og kompliserte, og på den måten lar seg misforstå.

– Slike kontrakter kan være en risiko for forbrukerne. Man tror kanskje man har forstått innholdet, og signerer på noe man ikke egentlig samtykker til. Dersom du har samtykket til at et leiebilfirma kan trekke penger fra kontoen din, skal det imidlertid komme tydelig fram i kontrakten. Det skal rett og slett ikke være mulig for deg som kunde å overse slik informasjon, forklarer Iversen.

– For Semmelmann og andre i samme situasjon er det derfor viktig å gjennomgå leiekontrakten nøye i etterkant, for å se om denne informasjonen kommer fremkommer tydelig – eller om den fremkommer i det hele tatt, sier seniorrådgiveren.

Kan være ulovlig

Samme dag som Semmelmann oppdaget at kontoen hans var tappet for penger, mottok han en faktura fra leiebilfirmaet i posten, pålydende 12.000 kroner. Vedlagt lå en «sammenstilling» fra Gundersen Bilservice AS i Spikkestad.

– Jeg var forbannet, men fortsatt overbevist om at det hele var en feil, sier Semmelmann.

Han ringte så til Avis i Skoppum, uten å få noen forklaring på den vanvittige summen som allerede var trukket fra kontoen hans. Deretter ringte Semmelmann til Avis sentralt, og fikk snakke med en saksbehandler.

– Det ble påstått at jeg hadde påført bilen skader. Jeg fikk tilsendt bilder av bilens skader, og disse kan umulig ha blitt påført av meg.

Semmelmann sendte på nyåret inn en klage til selskapet. Svaret fra Avis kom på mail i slutten av januar:

«Det er slik at sjåfør er ansvarlig for at bilen blir levert i samme tilstand som da den ble hentet. I dette tilfellet var det skade på bilen. Her er skadene oppdaget etter at dere leverte fra dere bilen, og før vi kjørte den inn i bygget vårt for vask og klargjøring. Vi ser ingen grunn til å refundere pengene».

Iversen hos Forbrukrrådet har selv sett dokumentasjonen Avis hevder legger grunnlaget for kravet på 12.000 kroner til Semmelmann.

– Sammenstillingen fra Gundersen Bilservice viser ikke at reparasjonen er blitt utført. Dette er å anse som en taksering av skade, hvilket ikke er grunnlag nok for å kunne trekke en kunde for et stort beløp. Det er heller ikke godt nok dokumentert at reparasjoner til 12.000 kroner faktisk anses som nødvendig.

– I dette tilfellet høres det ut som en enorm sum for det som sannsynligvis er å anse som kosmetiske skader. Summen lar seg kanskje forsvare dersom det er snakk om en fullstendig omlakkering av bildelen, men slike skader blir sjeldent reparert på denne måten. Vanligvis utføres en punktreparasjon, som koster vesentlig mindre enn det forbrukeren her betalte, sier Iversen.

Han presiserer at du som leiebilkunde kan og bør kreve dokumentasjon på at de påståtte skadene faktisk er blitt reparert til den summen du er belastet med.

– Dersom leiebilfirmaet nekter å fremlegge dokumentasjon på at en reparasjon til denne summen var nødvendig, har firmaet rett og slett ikke lov til å kreve pengene, sier Iversen.

Kunden skal alltid få informasjon

– Dersom det har skjedd et brudd på våre interne retningslinjer, vil vi ta opp dette med det involverte utleiekontoret. Det sier Daglig leder i Avis Budget Group Norge, Donald Hayes.

Han forteller at Avis har strenge interne retningslinjer ved utdeling av utleiebiler til kunder. Disse retningslinjene gjelder for alle utleiekontorer.

– Vi går igjennom kontrakten og bilens tilstandsrapport med kunden på våre utleiekontorer. Kunden får da forklart forsikringene og hva de innebærer, og får samtidig muligheten til å kjøpe tilleggsforsikringer dersom det er ønskelig.

– Når kundene lever tilbake bilen går vi gjennom bilens tilstandsrapport sammen med kunden, og sjekker om nye skader har oppstått under utleieperioden. Hvis det lar seg gjøre tar vi en gjennomgang av bilen sammen med kunden ved tilbakelevering. Dersom utleiekontoret ikke har mulighet til å ta denne gjennomgangen sammen med kunden med det samme, gjør utleiekontoret en nøye gjennomgang av utleiebilen før den leveres ut til en ny kunde. Dersom en skade da oppdages, som ikke har blitt rapportert av kunden, skal utleiekontoret alltid kontakte kunden, enten via telefon, epost eller brev, og informere og dokumentere skaden som har blitt oppdaget, forklarer Hayes.

Avis snur – tilbakebetaler 12.000 kroner

Etter at Tønsbergs Blad var i kontakt med Avis i forbindelse med denne artikkelen, fikk Petter Semmelmann den 6. februar en telefon fra daglig leder i Avis Skoppum. Han kunne fortelle at de 12.000 kronene som var trukket fra Semmelmanns konto nå blir tilbakebetalt i sin helhet.

– Jeg har kranglet med Avis om dette i over to måneder. Jeg er glad det nå blir en løsning, men skulle virkelig ønske jeg ble hørt av selskapet, også før Tønsbergs Blad ble involvert i saken, sier Semmelmann.

Tønsbergs Blad har forsøkt å komme i kontakt med Avis Skoppum – uten hell.

Forbrukerrådets råd til deg som skal leie bil

Gå alltid over leiebilen og les kontrakten før du kjører av sted. Sjekk også hva forsikringen din dekker om noe skulle gå galt. 

Du bør gå over bilen sammen med utleier ved overtakelse, for å se at bilen ikke har skader. Da unngår du å få skylden for eventuelle skader påført av forrige leier når du leverer inn bilen. Sørg for at eventuelle skader er angitt i skadeloggen.

Noter kilometerstand ved utleie og innlevering. Da unngår du tvister med tanke på faktisk kjørelengde.

Skriv en skikkelig kontrakt ved billeie. Alt som reguleres av leieavtalen, skal komme fram i kontrakten. Er du usikker rundt enkelte punkter og formuleringer, så spør, og sørg for å få svaret svart på hvitt. Uhell kan inntreffe. Derfor er det viktig å være klar over hvilke regler som gjelder for forsikring eller erstatning.

De ulike utleiefirmaene opererer med egne forsikringsvilkår og erstatninger. Pass på at du ikke forsikrer deg unødvendig. Én av fem, som kjøper ekstra forsikringer i skranken når de henter ut leiebil, føler seg presset, vet vi fra en undersøkelse vi gjorde i sommer. Det er særlig såkalt egenandelsforsikring (SCDW) som folk hadde klart seg uten. Dette er en forsikring veldig mange allerede har gjennom reiseforsikringen, eller hvis man har betalt leien med kredittkort. NAF-medlemskap har også dette inkludert.

Husk også å fylle opp tilstrekkelig med bensin eller diesel, slik det står i avtalen. Da slipper du ekstraomkostninger i etterkant, da leieselskapets påfyll ofte koster mer enn drivstoffet du kjøper på stasjonen.

Artikkeltags