Det startet for et par år siden. Sten Helberg fra Fredrikstad gjorde det han liker aller best. Han ruslet på svaberget og så utover havet. Luften smakte av saltvann, og solen glitret i beskjedne bølgeskvulp. Men i fjæra brøt idyllen sammen med korte mellomrom. Skitne plastposer, mugne tomflasker, rustne metallbokser og allslags annen søppel forsuret dagen. Og Helberg var plagsomt klar over at det marine søppelets skadevirkning strakte seg langt utover det rent visuelle. Opphopning av plast i havet er alene i ferd med å true hele økosystemer. Fisk og andre havdyr blir skadet og drept. Plasten løses opp i mikrobiter som via fisk og skalldyr havner i magen vår. På en måte det eneste rettferdige med det marine søppelet; det er vi mennesker som skaper det, og til slutt er det også oss det skader.

Hvordan kan vi motivere vanlige folk til å rydde bort mer av dette gjennom hele året, spurte Sten Helberg seg selv der på svaberget. Og spørsmålet ble liggende og gnage bak i hodet de neste ukene. Først kom idéen om å lage flaskeposter med premier i, som kunne legges ut på strendene og brukes som søppelryddemotivasjon. Senere utviklet idéen seg til et lotteri. At søppelet folk samlet opp i fjæra kunne fungere som et lodd, rett og slett. Et lodd søppelsamlerne kunne vinne penger og attraktive premier på. Premier som ikke genererer mer søppel, men som aller helst er opplevelser i den lokale naturen. For å få det til måtte både offentlige myndigheter, lokale politikere, miljøorganisasjoner og private bedrifter være med. Og slik konseptet tok form i Helbergs hode, ville det trolig ikke være fem øre for ham selv å tjene på det. Slikt stopper ikke en idealist med stor arbeidskapasitet, mange venner og stort kontaktnett.

Den første han snakket med om idéen, som da hadde fått det logiske navnet Kystlotteriet, var Hvaler-ordfører Eyvind Normann Borge. Han tente umiddelbart. Kort tid etter erklærte Borge overfor NRK Østfold at Hvaler kommune var med på noe helt nytt som het Kystlotteriet. Da ble det fart i sakene, med nasjonal mediedekning og henvendelser fra hele landet. Men Sten Helberg hadde knapt mer enn navnet på plass, og fikk brått veldig dårlig tid. Da kom Naturvernforbundet på banen, og sammen med lokale Fredrikstad-krefter innen PR, design og drift av nettsider, fikk landets eldste miljøvernorganisasjon stablet den geniale lotterinyvinningen skikkelig på bena.

Nå sprer Kystlotteriet seg til alle kystnære kriker og kroker av Norge. Nylig ble det startet utredning av konseptet i Sverige, og Danmark har også fattet interesse. Vi blir ikke forundret om dette tas i bruk i store deler av Europa de neste årene. Problemet med marint søppel vokser dag for dag, og alle gode bidrag for å bremse utviklingen vil ha substansiell betydning.

Sten Helberg har aldri fått en bedre idé enn Kystlotteriet. Likevel angrer han ikke ett sekund på at han ga den bort til Naturvernforbudet. Slik tenker kun ekte idealister.

BAKGRUNN: