Vakkert fra Senza Rigore

Vakkert: En gruppe fra koret sang vakkert og velformet, uten dirigent, «Bridge over troubled water». Foto: Johnny Leo  Johansen

Vakkert: En gruppe fra koret sang vakkert og velformet, uten dirigent, «Bridge over troubled water». Foto: Johnny Leo Johansen

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Et femårsjubileum er egentlig ikke så mye å snakke om. Men onsdagens jubileumskonsert var markeringen av et navneskifte og endring av øvingssted. Bak der ligger en ganske lang historie med barnekorsang som gikk over i Torsnes Kirkekor. Og Kari Brevik som la grunnlaget for en velpleiet korklang. Dette har ligget i bunnen like til nå.
Korets nivå har stadig vært i utvikling. Arbeidet med å utvikle en flerstemmig klang er kommet lenger enn før. Likeså evnen til å forme frasene med dynamisk liv. Vi fikk mange fine eksempler på det under konserten. Utmerket!
Men om man spør om koret kan bli enda bedre, så er svaret ja. Det finnes utviklingsmuligheter på flere plan. Et område er å prøve seg på sanger med større vanskelighetsgrad. I «Salve Regina» av Javier Busto fikk vi et eksempel på at koret mestrer dissonerende akkorder a cappella ganske fint. Her kan man gå videre og finne utfordrende repertoar. Et annet område er tekstuttrykket. Diksjonen er ganske god, men kan forbedres. Små tilløp til ansats på tonen nedenfra hos noen sangere må bort!
Amatørkorps har en ordning med konkurranser og divisjoner. For amatørkor finnes ikke noe lignende. Men om det fantes, er Senza Rigore nå på vei opp i de øvre divisjoner for amatørkor. Det er gledelig at de ivaretar et klassisk repertoar på en så utmerket måte. Birgit Gudim Søland dirigerte med vanlig entusiasme. Nå kan hun kanskje tenke på om det er tjenlig å økonomisere noe med slagene. Det er f.eks. ikke alltid nødvendig å slå mindre slag på lange noteverdier. Hennes arbeid med klang og tolkning er imidlertid helt på høyden. Det var klokt å engasjere fløytisten Christine Møklegaard. Hennes tolkninger av Telemann, C. Ph. E. Bach og Hovland var stilsikre og utført med eleganse. Dan René Dahl har de siste årene vært korets faste repetitør, og en garantist for kontinuiteten. Han spilte utmerket under hele konserten.
Det trykkede program skulle hatt oversettelser av utenlandske titler. Koret burde anmodet publikum om å vente med applaus til etter hver avdeling. Over 25 småapplauser var bare forstyrrende og førte til en utilsiktet klappe-inflasjon i en ellers utmerket konsert.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags