– Spesielt å stå på Roberts plass

Synd å legge ned – Etter konserten på Gamle Logen syntes vi alle at det var synd å ikke fortsette, forteller Alexander Kloster-Jensen. Alle foto: Jon Anders Skau

Synd å legge ned – Etter konserten på Gamle Logen syntes vi alle at det var synd å ikke fortsette, forteller Alexander Kloster-Jensen. Alle foto: Jon Anders Skau

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

– Det var veldig spesielt. Ordene tilhører Alexander Kloster- Jensen. Gitaristen som slet ut sine første strenger i Noisy Toilets på Cicignon og som nå har overtatt plassen til geniforklarte, avdøde Robert Burås i Madrugada.

DEL

– Det var da vi spilte den første konserten etter Roberts død, på Gamle Logen i Oslo, at det gikk opp for meg hva det var jeg egentlig var med på, sier Alexander Kloster-Jensen. For de fleste rockinteresserte nok mest kjent som medlem i det tidligere Fredrikstad-bandet Ricochets, men som etter fjorårets mest omskrevne hendelse i norsk rockemiljø, Madrugada-gitarist Robert Burås uventede og tragiske død, ble det store ansvaret til del å overta plassen til mannen som fikk umiddelbar legendestatus.

– De samme referansense

– Det var veldig spesielt å kjenne på den følelsen å stå på Roberts plass, medgir Kloster-Jensen.
–Det hadde også vært en rar tid i studio, men det var fint å kunne avslutte skiva (Madrugadas siste og som heter nettopp "Madrugada"- jour. anm.) og spille nettopp denne første jobben uten ham på "logen", forteller gitaristen .
Som da han overtok etter Burås i Madrugada allerede hadde "klikket" med ham i et annet nært sagnomsust band utpå 2000-tallet, My Midnight Creeps.
– Vi fant hverandre med en gang i dette konseptet, vi oppdaget at vi hadde de samme referansene, og det er dette jeg nå tar med meg inn i Madrugadas musikalske verden også, sier Kloster-Jensen.
– Det er nå snakk om både å videreføre og tilføre, sier han og mener at selv om hans og Cato Thomassens (Cato Salsa Experience - jour. anm.) gitarer nå tilfører musikken til Madrugada et litt "større" gitarsound, så vil Madrugadas typiske sound fortsatt sette sitt umiskjennelige preg på musikken.

Begynte med Noisy Toilets

Det var i 1989, da Alexander Kloster-Jensen var 16 år, at hans musikalske karriere startet.
– Det begynte med at jeg kjøpte en brukt Hondo, en Strat-kopi, da jeg var 14 - 15 år, smiler han.
– Det første bandet jeg spilte i var i Noisy Toilets sammen med Bendik Hagerup, minnes ham. Siden har han vært sentral i band som Ingrid Espelid and The Horny Girls, Creambabes, Ricochets og altså My Midnight Creeps og nå Madrugada, Norges kanskje aller mest populære rockeband på 2000-tallet.
– Det har egentlig vært like morsomt å spille i alle gruppene, mem det må ikke bli slik at man står og stamper. Jeg har det sånn at jeg vil videre, kjenne på en utvikling. I Madrugada føler jeg at det er rom for å improvisere i det trygge, sier gitaristen som mer enn gir inntrykk av å trives i sin nye rolle.

Ikke tenke for mye

– Da du etablerte My Midnight Creeps sammen med Robert Burås, ble kompisene i Ricochets spurt om deres syn på det. Da svarte de at det var bra, for da bgynte du å øve! Har du fortsatt med det?
– He, he, nei, jeg øver egentlig ikke så mye teknisk for meg selv. Øvingen skjer med bandet på øvelser og konserter, flirer Alexander.
– Det handler om å ikke tenke for mye, men være på vei, ha flyten, sier han som sammen med bandet nettopp har kommet hjem fra det han kaller "en strålende Europaturné".
– Vi har hatt helt fantastiske møter med publikum. Som i Paradiso i Amsterdam, da 2000 ikke ville slippe oss, selv ikke etter at lyset var tent.

Fem år siden sist

Nå venter en aktiv festivalsommer, før en ny Europa- og Norgesturné er på trappene. Og i går var det altså Månefestivalen som sto øverst på programmet, fem år siden sist.
– Vi gleder oss, og Gamlebyen er jo et supert sted å arangere en musikkfestival, avslutter Alexander Kloster-Jensen.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags