Han vil at hele verden skal følge strømmen

Ambisiøs: Kjartan Slette mener det å strømme musikk er fremtiden, og tar opp kampen med Spotify og iTunes. Ulovlige nedlastingstjenester som Pirate Bay ofrer han ikke en tanke.begge foto: are bye

Ambisiøs: Kjartan Slette mener det å strømme musikk er fremtiden, og tar opp kampen med Spotify og iTunes. Ulovlige nedlastingstjenester som Pirate Bay ofrer han ikke en tanke.begge foto: are bye

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Det begynte med en vanlig deltidsjobb i en platebutikk i Nygaardsgaten. Nå er Kjartan Slette musikkansvarlig i Wimp, og han har globale ambisjoner.

DEL

I et stort, lyst og foreløpig litt spartansk innredet lokale på Grensen midt i Oslo sentrum ligger hovedkvarteret til Wimp.

I en bransje der ting går veldig fort har selskapet nå rundt 80 ansatte, og han som skal holde styr på innkjøp av musikk, internasjonale avtaler og redaksjonene i alle selskapets land, heter Kjartan Slette – og er fra Fredrikstad.

I vinter kåret E24 ham til en av de 100 mest lovende lederne under 35 år i norsk næringsliv.

Slette har tenkt å konkurrere ut musikkgigantene Spotify og iTunes.

– Vi vil være Platekompaniet i skyen, og verdens beste musikktjeneste på å inspirere brukere. Hvert lands redaksjon skal ha spisskompetanse på å lage lister og finne ny, god musikk som lyttere i deres land vil ha, sier Slette.

Revolusjon

«Skyen» er i dette tilfellet alt digitalt innhold som kan strømmes over nettet.

– Strømming er enkelt og praktisk. Man velger det man selv vil høre, man kan spille musikken på mobiler, nettbrett stereoanlegg og de fleste «dingser». Man betaler en fastpris som gir tilgang til enorme mengder musikk, sier Slette.

Man kan også ta med seg musikken «offline».

– Det har revolusjonert musikkbransjen. Man kan da spille musikk også uten å være tilknyttet nettet, forklarer Slette.

Usexy med cd

Selv som tidligere ansatt og daglig leder i flere platebutikker har han ingen problemer med å se at cd-en vil dø.

– Sony la akkurat ned minidisc-produksjonen sin. Det lages fremdeles nye kassetter i verden. Cd-en vil leve en god stund til, men på sikt vil det meste bli digitalt. En cd er jo bare digitalisert musikk på en plastskive. Det er upraktisk og usexy, sier Slette.

Som digital nostalgiker har han allikevel ikke hjerte til å kaste sin egen cd-samling, men for øyeblikket er den på loftet.

– Faktisk tror jeg vinyl vil overleve. I en mer digital, uhåndgripelig verden vil de fysiske vinylskivene ha et nisjemarked. Men vi snakker om et veldig lite segment, sier Slette og legger til at Wimp tilbyr sine kunder lyd i såkalt 320 kbps AAC-kvalitet.

– Da er vi svært nær cd-lyd. I tillegg lanserer vi snart «lossless» der råfiler kan strømmes uten kvalitetstap. Da er ankepunktet om dårlig kvalitet på strømming borte, sier Slette.

Nå kan du prøve tjenesten Rdio gratis og velge i 16 millioner låter.

I førersetet

For norske Wimp er utfordringen å nå et globalt marked.

I dag er selskapet etablert i fem land i Europa.

– Norge og Sverige er lengst fremme i verden på dette. Det har med betalingsvillighet å gjøre, men det handler også om vår innstilling til å prøve ny teknologi. I Tyskland er de langt mer konservative, og alle land har ulike forutsetninger for å ta til seg strømming, sier han.

I det han kaller «det neste paradigmeskiftet» vil Norge være verdensledende.
– Vi sitter plutselig i førersetet, sier Slette.

Fulgte magefølelsen

Han flyttet i sin tid til Oslo for å studere jus og psykologi.

Fra en deltidsjobb i Free Record Shop ble han raskt butikksjef. Så hoppet han av for å studere tre år på handelshøyskolen i Danmark, men et tilbud fra det som da var mobilselskapet Aspiro gjorde at han valgte å både studere og jobbe på heltid.

– Jeg ble ansatt for å lede en avdeling innenfor mobile tjenester, og senere ble jeg innholdsansvarlig da et teknologiprosjekt rundt strømming eksploderte. Det prosjektet er i dag Wimp, sier Slette.

Han er glad han fulgte magefølelsen og interessene fremfor å gnu videre på studier som ikke føltes riktig.

«Nerdenes hevn»

– Hva vet man som 20-åring? Ingenting. Jeg brukte to år på å finne ut at jeg måtte følge hjertet mitt, og siden har jeg ikke sett meg tilbake. CV-en min ser veldig planlagt og strategisk ut, men egentlig er det mye tilfeldigheter fundert i lidenskap, sier han og ler.

Slette mener stillingen som «Head of Music» ble hans grunnet en blanding av dyktighet og flaks. På spørsmål om dagens teknologiske utvikling, der folk som lager apper og programmer har statusyrker, er nerdens hevn, kommer perleraden frem.

– Å ha Commodore 64 og Amiga 500 økte vel ikke akkurat mulighetene på sjekkemarkedet for meg. Nå sitter mange av dem her inne sammen med meg og definerer musikk-fremtiden vår, sier han.

I startfasen

Wimp-lederen er opptatt av å få frem at det vi nå ser er versjon 1.0 av strømmetjenester.

– Pc-en er ikke den naturlige enheten for strømming. Mobilen står allerede for over halvparten av all bruk. I neste fase vil streaming bli inkorporert i bilen og stua til folk, og alt vil bli synkronisert. Hører du en sang i bilen, og går inn i huset ditt så vil anlegget spørre om du vil lytte videre til sangen. Der er vi snart, sier Slette overbevisende.

Les også: Strømming lønner seg mer og mer

Les også: Microsoft med Spotify-rival

Sunn bransje

I 2012 økte musikksalget i Norge for første gang på åtte år.

– Uten ny musikk har ikke vi livets rett. Vi ønsker oss en sunn bransje der artister får rettferdig betalt, og 75–80 prosent av våre inntekter går rett til leverandørene. Den videre fordelingen til artister styrer ikke vi, men vi ønsker å bidra i den diskusjonen også, sier han.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags