Spiritistisk kriminaldrama på Hankø

SPIRITISME: Ingeborg Køber (Maria Arredondo) under en spiritistisk seanse. Her forutser hun når faren, byfogd Ludvig Dahl (Bjørn Skagestad, helt til høyre), skal dø.Alle foto: Trond Thorvaldsen

SPIRITISME: Ingeborg Køber (Maria Arredondo) under en spiritistisk seanse. Her forutser hun når faren, byfogd Ludvig Dahl (Bjørn Skagestad, helt til høyre), skal dø.Alle foto: Trond Thorvaldsen

Av og
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Det var høydramatisk under musikalpremièren på Køber mysteriet. Bare noen stenkast unna der hvor dramaet fant sted for 80 år siden, gjentok mysteriet seg. Nå tettpakket og med musikalsk ledsagelse.

GLEDE: Signe spilles av Pernille Heckmann.

Det er ikke til å undres over at vi fremdeles lar oss fascinere av det uløste Købermysteriet, hvor byfogden i Fredrikstad, Ludvig Dahl, ble funnet død ved Rørvasstangen på Hankø. Med sterke innslag av spiritisme, et erkjent underslag, selvmord, en mulig drapssak og datteren som den mistenkte, har også dramatikeren Stig Nilsson blitt inspirert av fortidens hendelser på Hankø.

Stig Nilsson har lagt stor vekt på den spiritistiske delen av familiedramaet og dermed trukket et ekstra mystikkens slør over sommerparadiset. Komponisten, Jorunn Westeraas, er med på å fargelegge bakteppet, både den åndelige og den lettlivede delen av historien, men musikken kan tidvis oppleves monoton, men her er også flere perler.

Det er de to hovedpersonene, byfogd Ludvig Dahl og datteren Ingeborg Køber, som gir liv og innhold til historien, profesjonelt og troverdig løst av Bjørn Skagestad og Maria Arredondo.

FAR OG DATTER: Bjørn Skagestad og Maria Arredondo har hovedrollene i Købermysteriet.

Skagestad gir oss tro på at byfogdens interesse for spiritisme skyldes lengselen etter å komme i kontakt med sine to avdøde sønner, mens han lar husholdningen forfalle økonomisk. Arredondo er svært troverdig medium både som skuespiller og skikkelse og gir også musikalen et sanglig løft med sin vakre stemme. Hun er selve «den nordiske heksen» det hun vandrer ut av det tåkelagte scenebildet helt til slutt.

Eirin Forsberg, spiller den tredje store rollen, som fru Dagny Dahl. Hun begår underslag for å redde familien økonomisk, et underslag som blir dekket opp av livsforsikringen etter familiefarens død bare tre måneder før den løper ut. Hun tolker rollen med stor innlevelse, men stemmen nådde ikke opp i de musikalske partiene.

Hovedpersonene var omgitt av et bredt persongalleri med Dag Vågsås, som politiinspektøren med de morsomme, men ikke alltid passende kommentarene, Pernille Heckmann som kvikk og morsom tjenestepike og Morten Gjerløw Larsen som en pågående journalist og veldig forelsket i tjenestepiken. Et tjuetalls andre roller var med å gi en fin tidskoloritt, morsomme folkelivsskildringer og ikke minst fyldig og flott koring.

Se bilder fra premieren.

Anderz Døving har hatt en god hånd med regien og scenografien. Han bruker bare to scenerom og veksler på denne måten fint, kjapt og nesten sømløst mellom kontrastene: den dype familietragedien og de sommerlige folkelivsskildringene.

Vi var bekymret i starten, hvor det skurret i lyden og aktørene var famlende og upresise. Da var det godt å ha med seg rutinerte folk som Skagestad og Arredondo. Men det tok seg kraftig opp, også musikalsk. Ikke minst under den nydelige duetten, «Rosa stær med sukker på», med tjenestejenta og journalisten.

Men hvordan døde egentlig byfogd Dahl? Det hjalp ikke å sette musikk til, gåten er fremdeles uløst.

Fordi manusforfatter Stig Nilsson er tilknyttet Fredriksstad Blad, er anmelderen hentet eksternt.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags