Sang fra galleriet

Det kvinnelige vokalensemblet Senza Rigore brukt galleriet som «scene» da de holdt pasjonskonsert i Fredrikstad domkirke onsdag kveld.

Det kvinnelige vokalensemblet Senza Rigore brukt galleriet som «scene» da de holdt pasjonskonsert i Fredrikstad domkirke onsdag kveld. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Det var på galleriet de sto og satt, sang og spilte, de fleste medvirkende under onsdagens pasjonskonsert i domkirken. Dermed ble det musikalske viet ytterligere oppmerksomhet.

DEL

Det var domkantor Dan Rene Dahl som åpnet onsdagens pasjonskonsert i Domkirken. Det gjorde han på kirkeorgelet med de vakre, optimistiske tonene som utgjør Priere de Notre Dame av Leon Boellmann. Dermed var standard satt og det var bare å fortsette å la seg lede inn i den sakrale delen av påskefeiringen.

Med ryggen til


Del på Facebook

Og det var ikke vanskelig å hengi seg til det musikalske denne kvelden. Det meste av det som ble utøvet fant nemlig sted på galleriet. Dermed kunne de 50 tilhørerne på kirkebenkene «enkelt» konsentrere seg om sangen og musikken - med ryggen til..

Det var det kvinnelige vokalensemblet Senza Rigore («det som er løst og ledig») under sin dirigent Randi Clausen Aarflotsom sto for «det meste» under denne tradisjonelle pasjonskonserten i Fredrikstad domkirke onsdag kveld. Så etter Dan Rene Dahls stemningsfulle innledning, var det allerede fredrikstadkorets tur, der sangerne imponerte med sin tolkning av deres utvalgte stykker fra Giovanni Pergolesis (1710-36) Stabat Mater.

Dramatikk og dynamikk

Mest overrasket ble nok likevel publikum da de 22 sangerne tok for seg Carl-Andreas Næss’ arrangementer av fem korsanger, der ikke minst ulike trommer i samklang med orgel, fløyte og vokalensemble skapte dramatikk og dynamikk. Gode musikere til å medtolke dette var Christine Møklegaard på fløyte, Geir Martin Helland på slagverk og allerede nevnte Dan Rene Dahl på orgel og piano.

Melodisk og tilgjengelig

Avslutningsvis fikk 50 fornøyde kirkemusikktilhengere høre An Irish Blessing i arrangement av Lorenz Maierhofer. En understrekende utgang av en konsert som i det hele var preget av det melodiske og tilgjengelige.

Les flere saker om kulturlivet i Fredrikstad her

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags