Bellmann setter Café Galeien i særklasse

Monica Hjelle og Morten Milde har satset sterkt på sin Bellman-forestilling på Café Galeien denne julebordsessongen. Mutter på tuppen er underholdning i særklasse til svensk og norsk julemat.

Monica Hjelle og Morten Milde har satset sterkt på sin Bellman-forestilling på Café Galeien denne julebordsessongen. Mutter på tuppen er underholdning i særklasse til svensk og norsk julemat. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Torsdag kveld var det ikke bare première på nok et julebordshow i Fredrikstad. Det var première på et originalt konsept, skreddersydd for Café Galeien. Mutter på tuppen er ikke bare en reise i Carl Michael Bellmanns kunstnerliv, det et historisk tilbakeblikk på et 1700-talls Sverige, nærmere bestemt Stockholm. Ikke bare fikk julebordsgjestene spise blant annet tradisjonsrik svensk julemat, de fikk oppleve hvordan det var å møte selveste Bellmann ansikt til ansikt på en intim kro i en svunnen tid.

Se stort bildegalleri her

Allerede ved ankomst møter vi Mutter på tuppen i Monica Hjelles skikkelse. På kav svorsk ønsker hun oss velkommen til sitt vertshus og tilbyr oss en gløgg. Vi er allerede med i skuespillet fra første stund og vi aksepterer det fullt ut. Vi blir anvist til vår plass ved ett av to langbord dekket med alt en kan tenke seg av god julemat. Her er det bare å forsyne seg så mye en vil.

Mutter er en frodig og freidig kvinne. Det er kjappe replikker og sleng med leppa, både mot publikum og etter hvert Bellmann selv, spilt av Morten Milde.
Mutter fletter galant inn fakta om Bellmann og hans samtid mens hun vandrer mellom bordene og snakker til oss om maten og det som skjer i nåtiden. Uten å legge merke til det er vi plassert inn i en historisk kontekst, og om vi ikke kjenner noe til verken Bellmann eller 1700-tallets svenskehistorie fra før, så lærer vi litt underveis og får pirret nysgjerrigheten.

Når så Bellmann gjør sin entré er vi allerede småmette og klare for å la oss underholde. Morten Milde gjør en strålende Bellmann-tolkning, både rollekarakter-messing og musikalsk. Her sitter Stockholmsdialekten så støpt at det nesten er vanskelig å forstå hva han sier til tider. Men vi forstår at vi har med en fyllebøtte å gjøre, samt en stor dikter. En som beskuer sin samtid og reflekterer rundt den i form av epistler og sanger.

Den dyktige fremførelsen av Bellmans verker fra de to sangerne, samt pianist Arne Nygård, er suveren og holder svært høy kvalitet. Det er ingen tvil om at skuespillerparet har dykket grundig ned i svenskens univers i arbeidet med denne forestillingen. Det er et gjennomført totalkonsept med sylskarpe detaljer. Ikke minst setter Hjelles improvisasjonsevne prikken over i en på forestillingen. Hvem har sagt at julebordshow må være lettbent underholdning som ikke krever noe av sitt publikum?

Mutter på tuppen og Café Galeien beviser at både humor, sang og underholdning helt fint kan kobles med intellektuell stimuli. De tør å utfordre sitt publikum, det fungerer svært bra og mottar med det stor respekt fra denne anmelder.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags