Gå til sidens hovedinnhold

Svært nær et mesterverk

Artikkelen er over 7 år gammel

«Den tyske legen» Regi: Lucia Puenzo Med: Natalia Oreiro, Diego Peretti, Alex Brendemuhl, Elena Roger m fl. Drama, 1t. 33 min, 11 år

Denne filmen kom ut allerede i fjor høst, men settes først opp på vanlig, norsk kino først nå. «Den tyske legen» er noe så uvanlig som en film der «spoileren» avsløres i anmeldelsen. Dette ødelegger på ingen måte opplevelsen av filmen, snarere tvert imot. For den tyske legen som alt dreier seg om er ingen annen enn nazidoktor Josef Mengele.

Handlingen finner sted i 1960-årenes Argentina, nærmere bestemt i Patagonia, og den tyske legen Helmut Gregor (Àlex Brendemüh) fatter interesse for den lille, lokale jenta Lilith (Florencia Bado). Han synes hun er «et perfekt eksemplar», og når det også viser seg at jentas mor (Natalia Oreiro) har gått på tysk skole – og venter tvillinger – bestemmer Gregor seg for å bli deres private «lege». I notatblokken fører han opp mål, vekt, skisser og tanker om familien. Referansene til hans syke eksperimenter i konsentrasjonsleirene nevnes aldri, men er der under overflaten.

Filmen er eksepsjonelt vakkert filmet, og de relativt ukjente skuespillerne gjør fremragende prestasjoner. Kjenner man Mengeles historie gir det et godt utgangspunkt. Er man litt ustø på historien gir denne filmen økt lyst til fordypelse. 12 år gamle Lilith er for tidlig født, og liten for alderen. Måten hun fungerer som hovedperson og fortellerstemme gir et barnlig perspektiv, og det forklarer hvorfor skepsisen ikke er større underveis. Først når far Enzo (Diego Peretti) oppdager Gregors bruk av veksthormoner skifter perspektivet.

Historisk tar nok bokens forfatter, og filmens regissør, Lucia Puenzos seg noen friheter i forhold til kronologi og geografi. Men den uhyggelige stemningen hun skaper er ekte nok, og «Den tyske legen» fortjener et stort publikum.