Gå til sidens hovedinnhold

Krig og død i reprise

Artikkelen er over 7 år gammel

«Edge of tomorrow» 3D Regi: Doug Liman Med bl.a.: Tom Cruise, Emily Blunt, Jeremy Piven, Bill Paxton. Amerikansk sci-fi/action 1 time 53 minutter, 11 år

Dette er en film fra fremtiden som har svært gode intensjoner, og som pirrer ved noe fundamentalt hos oss. For det er ikke alle forunt å få livet tilbake flere ganger. Nettopp den biten synes jeg filmen makter å feste grepet på. Som tilskuer føler jeg med Tom Cruise der han som major Cage gjentatte ganger må dø for å våkne opp, vel vitende om at han skal møte de samme menneskene og havne på den samme stranden der fienden vet de kommer. Jeg skjønner heller ikke hvorfor den må sees i halvveis bra 3D.

Cage vet at utfallet er like dødelig hver gang. Hans største utfordring er å komme seg vekk fra stranden. Fienden er etteraperne, en invasjonsstyrke som har overtatt jorden og som rydder unna den menneskelige fienden med en voldsom presisjon og kraft. Den settingen som underholdning synes jeg filmskaperne lykkes godt med. Etter hvert som vi presenteres for Emily Blunt i rollen som den kvinnelige heltinnen Rita Vrataski, så får vi komme dypere inn i hendelsene – og får en bedre oversikt over hva som gjelder. Og vi kan humre litt over hva Cage vet skal skje og kan sjokkere tropp «J» med all kunnskap han har tilegnet seg om stedet og menneskene der etter alle besøkene For det er bare han som kommer tilbake og tilbake.

Livet hans er en ufrivillig tidsloop. Spørsmålet blir derfor hvordan han skal få fremgang og komme fienden til livs. For det viser seg at den gjemte fienden voktes av sterke krefter som hele tiden har god oversikt over hva menneskene gjør. Og det er på det planet filmen mot sin slutt mister noe av spenningen. For da makter ikke Hollywood å styre helt klar av en klassisk klisjérekke. Helten og heltinnen kommer litt tettere på hverandre. Det blir noen fioliner og et kyss, og det ender som det pleier.

Finalen er ikke spektakulær, for det tynes ut mest mulig av de siste 200 meterne før motstanderen skal tas av dage.
Det er voldsomme scener i denne filmen. Men jeg tror jeg har ordene mine i behold hvis jeg påstår at du har sett det meste før. Det er fly, spesialunifomer, avanserte våpen, digre krigsscener og metalldyr du har opplevd før; i solide doser.