Gå til sidens hovedinnhold

Blåser nytt liv i «X-Men»-franchisen

Artikkelen er over 7 år gammel
Til tross for at man har kommet langt ut i rekken av «X-Men»-filmer, imponerer regissør Bryan Singer med skaperglede og engasjement.

Litt tværende er det, deler av historien har blitt fortalt før, men samtidig liver han opp hele serien igjen og legger til rette for alle mulige løsninger i kommende filmer.

«Days of Future Past» tar utgangspunkt i året 2003, hvor alt er mørkt og mutantene står i fare for å bli utryddet.

Det vikler filmen inn i det generelt problematiske filmtemaet «tidsreise», hvor heltene sendes tilbake i tid til 1973, og de må samarbeide med sine gamle jeg for å forhindre fremtidige problemer.

Singer virker å fryde seg over oppgaven og legger inn flere småfestligheter underveis, blant annet om hvordan nett og IT har utviklet seg – og skifter forholdsvis sømløst mellom da- og nåtid.

Selv om det er et stort rollegalleri her, er det først og fremst Mystique (Lawrence), Wolverine (Jackman), «mutanttrøbbelspesialrådgiver» Bolivar Trask (Peter Dinklage fra «Game Of Thrones») og Magento (Fassbender), som driver historien, i tillegg til en ung utgave av Xavier.

I en høyst underholdende film, klarer de likevel ikke å dy seg for å lasse på med patosfylt og svulstig musikk, og de hviskende dype samtalene Xavier ofte tyr til for å skvære opp i ting – som hvis du begynner å tenke på det kan bli mer humoristiske enn alvorlige.

I tillegg til at Bryan Singer har klart å lage en film som gir tro på at dette er mer enn en inntjeningsgreie, har han fått med hele stjernelaget fra de tidligere filmene.

I det som er den beste av filmene siden de to første.

Kommentarer til denne saken