Gå til sidens hovedinnhold

Interessant, lokalt supplement

Artikkelen er over 8 år gammel

Filmen om «Munchs mødre» har vært en langvarig prosess over fem år. Sluttresultatet skal nå endelig vises på Fredrikstad kino, og i New York i september, og mange lokale krefter har vært i sving både foran og bak kamera.

Dokumentaren varer i litt over én time, og følger Munch gjennom hele hans livsløp. Kunsten står selvfølgelig i sentrum, men regissør  og manusforfatter Lars Rasmussen har viet mye plass til de viktigste kvinnene i Munchs liv – og deres påvirkning på kunstneren og mennesket Munch. Dette er ikke en film om kunst i mer klassisk forstand, men mer en berettelse om hvordan Norges mest kjente kunstner ble den han ble.

Les mer om Muchs mødre her: http://www.munchsmødre.no/

Munchs mor Laura døde av «tæring» 31 år gammel, og Edvards morsfigur gjennom resten av livet ble hans tante Karen Bjølstad. Begge disse kvinnene kom fra Fredrikstad. Munch mistet også sin søster, da hun var 15 år, og hans forhold til døden er viktig både i hans kunst og i filmen. Brevvekslingen med tante Karen er en rød tråd i «Munchs mødre», og viser hvordan hun støttet Munch på alle mulige vis. Hun var overbevist om at verden før eller senere ville forstå hvilken begavet kunstner han var, og hennes rolle ble å være sikkerhetsnett og støttespiller. I hennes øyne kunne ikke Edvard får gjort noe galt, og de tidvis vittige brevene er en kulturskatt som sier enormt om forholdet Munch hadde til hjemmet, familien og kunstnergjerningen.

Gunnar Bjerketvedt i Karivold Film har både produsert filmen og stått bak kamera. De historiske iscenesettelsene underveis fungerer godt. Ofte er scenene forklaringer på en stemning som Munch har fanget på lerretet, og det klippes gjerne elegant over til de faktiske kunstverkene. Dette gir en dypere forståelse av maleriene, kullstifttegningene eller trykkene. Titler på de mange kunstverkene som vises underveis hadde styrket filmen.

Torill Stokkan har nylig sluppet boken om tante Karen, og hun er selvsagt intervjuet i dokumentaren. Også Ketil Bjørnstad og Atle Næss er sentrale bidragsytere. Anniken Paulsens fine pianomusikk skaper stemninger, og særlig melodien som følger tante Karen gjør inntrykk. Filmversjonen som ble vist søndag var kun i DVD-kvalitet, og teknisk var det litt å utsette på lyden. DVD-kvaliteten må nok også ta skylden for at intervjusekvensene fremstod som litt blasse i fargene/lyssettingen.

«Munchs mødre» er blitt en interessant dokumentar som gir et annerledes og utfyllende bilde av Edvard Munchs svært sammensatte personlighet. Torill Stokkan sa nylig at hennes ferske bok om tante Karen er et supplement til den kunsthistorien vi kjenner. Filmen om tanten fra Fredrikstad supplerer ytterligere.