Donald Duck valgte seg Fjærdrikstad

Slik ser hele Fredrikstad-kartet ut i Donald-universet.

Slik ser hele Fredrikstad-kartet ut i Donald-universet. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Det første nummeret av Donald Duck i 2018 markerer et jubileum, og Fredrikstad har fått ny bykart der: Fjærdrikstad – Det årnfjær sæ! Nå har vi andpromenaden og Stjertehallen. Og vi kan få eget blad nærmere jul!

DEL

Det er mer enn nok å le av på bykartet i bladet. Elven heter Flomma, Øra er blitt til Fjøra, Gamlebyen til Galebyen, Isegran heter Fisegran, Kråkerøy til Bråkerøy og St. Croix-huset heter Crocshuset.

Du finner figuren Paimon (Raymon) og hockeyspilleren Ørjan Sløvdal. Men best kårer vi nok artistene Fetter Kvakkastrofe og Svinand «Tøysman» Svorbjørnsen. Tett fulgt av filmregissør Andhalv Zzzart.

Jubileumsmoro

– Men hvordan kom ideen om å tulle med byen vår opp, redaktør Magnus Molaug i Donald Duck?

– I ANDledning Donald-bladets 70-årsjubileum. I år er det 70 år siden det første norske Donald-bladet var på gaten, i desember 1948. Vi luftet ideen vår på Facebook, og da kom Fredrikstad veldig fort opp med flere ivrige og gode forslag. Kanskje mange Fredrikstad-beboere som har et godt forhold til Donald? spør Molaug.

Han legger til at de dessuten har noen Fredrikstad-fødte medarbeidere på Egmont.

– Petter Lassen-Urdahl i salgsavdelingen ga oss flere fine innspill, røper han.

Karikert

– Det er kanskje ikke alle navnene dere benyttet som oppfattes som like husrene. Noen her i byen vil nok bruse litt med fjæra?

– Donald-universet er på mange vis en karikert utgave av virkeligheten, et slags forvrengt speilbilde. Vi har tradisjon for og synes det er gøy å ta tak i virkelige personer, steder og hendelser og «duckifisere» disse på Donaldvis! Tenkte det var en god idé å prøve oss på noen norske byer.

Vi har valgt fire byer. Fredrikstad, Hamar, Stavanger og en til. Sannsynligvis ender vi opp med Trondheim, spår Molaug.

Avstemning

Planen er å presentere de fire byene nå i januar/februar, og følge opp med en Facebook-avstemning der vinnerbyen blir presentert i en nyskrevet Donaldhistorie mot slutten av året. Altså en historie der Donald og endene våre kommer på besøk til Norge.

– Så her gjelder det å mobilisere for Fredrikstadfolk som vil ha et eksklusivt tegneserieblad, understreker Molaug.

Donald har barn fra 6–14 år som målgruppe, og opplaget var i 2016 litt over 35.000, med en leserdekning blant unge og gamle på en drøy halv million.

Artikkeltags