– Den overvåkningen som daglig blir gjort av oss, er svært skremmende

Kristin Sæterdal blander urgamle håndverksteknikker med dagsaktuell miljø- og sikkerhetstematikk i sin utstilling «Skjermtid», som er en del av Østfold kunstsenter sin første storutstilling i 2020.

Kristin Sæterdal blander urgamle håndverksteknikker med dagsaktuell miljø- og sikkerhetstematikk i sin utstilling «Skjermtid», som er en del av Østfold kunstsenter sin første storutstilling i 2020. Foto:

Det hele startet da Kristin Sæterdal (56) var ansatt ved Nasjonalgalleriet i 2006. Der fikk hun et nært innblikk i hvordan overvåkningskameraer dokumenterer våre minste handlinger når vi beveger oss i offentlig rom. Nå har hennes observasjoner blitt til vevd kunst.

DEL

Lørdag åpnet Østfold kunstsenter (ØKS) dørene til den første utstillingen i det nye tiåret – hvor fire kunstnere fra hele Viken skal stille ut sine verker og installasjoner frem til 8. mars. Èn av dem som har blitt plukket ut, er Kristin Sæterdal fra Oslo.

– Jeg har faktisk aldri stilt ut i Fredrikstad tidligere, så dette gleder jeg meg veldig til, kommer det fra en spent Kristin Sæterdal i det hun går opp trappene til 2. etasje i Østfold kunstsenter sin praktfulle villa på Cicignon.

Vevd overvåkning

Hun viser vei inn i et kritthvitt rom. På den ene veggen henger et stort, vevd teppe i neon-oransje.

– Dette teppet kaller jeg «Space Debris». Her har jeg vevd inn illustrasjoner av romsøppel som konstant svever i bane rundt jorden og utgjør en enorm trussel for alt liv på jorden.

Sæterdal snur seg rundt og peker mot et stort antall data- og TV-skjermer, noe som gjør at utstillingens navn «Skjermtid» oppsummerer det hele på en god måte.

– Her har jeg vevd det som man kan kalle stillbilder fra overvåkningskameraer og plassert dem inn i rammer vi kjenner fra den digitale verden. Den digitale overvåkningen har tatt helt overhånd, og det er vi kanskje ikke godt nok klar over i det daglige, utdyper Sæterdal.

Hva fikk deg til å ville binde sammen en eldgammel håndverksteknikk som veving, med noe så hypermoderne som digital overvåkning og forsøpling i verdensrommet?

– Jeg syntes det var en spennende og utfordrende kombinasjon. Et møte mellom gammelt og nytt. Kanskje prøver jeg å si at vi må være mer oppmerksomme – både på hva vi selv gjør, på hva vi etterlater oss og på hvordan vi kan beskytte oss selv, avslutter Sæterdal.

Atle Selnes Nielsen stiller for andre gang ut ved Østfold kunstsenter – sist gang var for nøyaktig ti år siden. Hans nye utstilling har fått navnet «Det som egentlig var», og betegnes som en kinetisk lydinstallasjon.

Atle Selnes Nielsen stiller for andre gang ut ved Østfold kunstsenter – sist gang var for nøyaktig ti år siden. Hans nye utstilling har fått navnet «Det som egentlig var», og betegnes som en kinetisk lydinstallasjon. Foto:

Kunsten er for alle

Støyet fra underetasjen blir stadig mer påtrengende. Det er tydelig at mange mennesker har kommet for å få med seg åpningen av årets første utstilling ved ØKS.

Så blir det helt stille. Utstillingskoordinator Silje Steinsvik klirrer i glasset og introduserer de fire kunstnerne Atle Selnes Nielsen, Per Jonas Lindström, Kristin Sæterdal og Arne Aalberg (med sin kone Grethe Anna Larsen). Deretter kommer en rungende applaus fra salen.

– Flere av kunstnerne som stiller ut her i dag er svært interessante for meg, så da var det bare å sette seg på toget, humrer Thomas Olsen fra Frogner i Oslo.

Den svenske kunstneren Per Jonas Lindström har gjort stor suksess med sine «artist books» og interessante trykk. Nå er han aktuell med utstillingen «En dag till en timma» ved ØKS. Lindström skal forøvrig også ha en rekke 'workshops' for både store og små ved kunstsenteret i perioden utstillingen varer, som vil være av stor interesse for mange. Mer informasjon rundt dette kan finnes på Østfold kunstsenter sine hjemmesider.

Den svenske kunstneren Per Jonas Lindström har gjort stor suksess med sine «artist books» og interessante trykk. Nå er han aktuell med utstillingen «En dag till en timma» ved ØKS. Lindström skal forøvrig også ha en rekke 'workshops' for både store og små ved kunstsenteret i perioden utstillingen varer, som vil være av stor interesse for mange. Mer informasjon rundt dette kan finnes på Østfold kunstsenter sine hjemmesider. Foto:


Kjærligheten bak maskene

Østvendt i 1. etg, i det som må være en av byens mest sjarmerende kafeer (altså Østfold kunstsenter sin kafé), henger Arne Aalberg og hans kone Grethe Anna Larsen sin kaféutstilling «Tretten til bords».

Av gamle masker kjøpt i Venezia, har det nygifte ekteparet støpt, sveiset og utformet tretten forskjellige installasjoner.

– Dette er en kjærlighetsreise. En reise bak fasadene og dypt inn i vårt indre. For det er der kjærligheten sitter. Det er der kjærligheten til oss selv og andre begynner. Disse tretten maskene er hver for seg symboler på forskjellige måter vi skjuler oss selv på. Noen skjuler seg i frykt for å ikke bli likt, andre for å unngå at noen titter inn. De modige bærer ingen masker, men tør å vise frem sitt sanne «jeg», forteller Grethe Anna Larsen – som for anledningen debuterer som billedkunstner.

Arne Aalberg og hans kone Grethe Anna Larsen foran et utvalg av maskene i deres kunstinstallasjon «Tretten til bords». Deres utstilling henger i kafeen til Østfold kunstsenter.

Arne Aalberg og hans kone Grethe Anna Larsen foran et utvalg av maskene i deres kunstinstallasjon «Tretten til bords». Deres utstilling henger i kafeen til Østfold kunstsenter. Foto:

Arne Aalberg har i mange tiår jobbet som metallkunstner, men synes det nå er svært hyggelig å kunne samarbeide med sin kone.

– Det har vært en utrolig fin opplevelse. Det å skape i seg selv overgår jo alt, og når man da er så heldig å kunne få skape sammen med den man elsker, så er det klart at det gjør prosessen enda mer spesiell, fortsetter Aalberg.

Østfold kunstsenter (ØKS)

Utstillingskomiteen ved ØKS for 2019/ 2020, består av:


Silje Steinsvik

Elisabeth Thorsen

Putte Helene Dal

Jan Erik Beck


Følgende kunstnere deltar på årets første utstilling ved Østfold kunstsenter:


Kristin Sæterdal: Skjermtid (Billedvev)

Atle Selnes Nielsen: Det som egentlig var der (Kinetisk lydinstallasjon)

Per Jonas Lindström: Fra endag till en timma (Artist books)

Arne Aalberg (m/ Grethe Anna Larsen): Tretten til bords (Blandet teknikk)

Artikkeltags