Mektig skildring av Jesu lidelse

Foran fra venstre: Siri Karoline Thornhill (sopran), Manuel Walser (baryton), Kristin Mulders (mezzosopran), dirigent Vivianne Sydnes, Halvor Festervoll Melien (baryton), og Anders Jerker Dahlin (tenor).

Foran fra venstre: Siri Karoline Thornhill (sopran), Manuel Walser (baryton), Kristin Mulders (mezzosopran), dirigent Vivianne Sydnes, Halvor Festervoll Melien (baryton), og Anders Jerker Dahlin (tenor). Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Johann Sebastian Bach sitt protestantiske musikkstøt «Matteuspasjonen», vekket høytidsstemningen i Fredrikstad Domkirke.

DEL

Det var duket for en storslått konsert, da Oslo Domkor, ensemblet Barokkanerne og flere dyktige solister inntok Fredrikstad Domkirke på skjærtorsdag.

Når vi i 2017 dessuten markerer at det har gått nøyaktig 500 år siden Martin Luther offentliggjorde sine 95 teser, passet det utmerket med en Bach-seremoni denne påskekvelden.

Musikken til den tyske barokkmesteren har fått mye av æren for at Luthers protestantiske tankegang spredte seg så fort som den gjorde, og det er ikke for ingenting at han ble kalt «den femte evangelist». Med sin sterke innflytelse på kirkemusikken, trekkes Matteuspasjonen frem som en av mesterens beste og viktigste verker.

Dirigent for Oslo Domkor, Vivianne Sydnes, satt sist opp den berømte oratoriepasjonen i 2010, da hun var dirigent og domkantor i Nidarosdomen. Til vanlig er Sydnes kollega med domkantor i Fredrikstad Domkirke, Thor Erik Mohn, ved Norges Musikkhøgskole. Hun spurte derfor om det passet å arrangere en konsert i Fredrikstad før fredagens oppsetning i Oslo Domkirke.

– Jeg hadde veldig lyst til å sette opp Matteuspasjonen igjen, og spesielt i påsken. Det er jo en høytid som mange vanligvis feirer til fjells og på hytter, så det å faktisk klare å få alt til å klaffe med sangere og musikere, er slettes ikke lett. I år klarte vi det, forteller Sydnes.

Kveldskonserten i Domkirken trakk mange publikummere, og de oppmøtte fikk med seg Oslo Domkor og tidligmusikkensemblet Barokkanerne i flott samspill med dyktige solister som baryton Halvor Festervoll Melien og sopran Siri Karoline Thornhill.

Bach sin allsidige skildring av Matteusevangeliet ble opprinnelig ferdigstilt i 1727, men revidert av komponisten selv i 1736. På skjærtorsdag var det nettopp denne reviderte versjonen som ble fremført i Fredrikstad Domkirke.

– Det er utrolig gøy å se at så mange publikummere møtte opp for å få med seg vår fremførelse av pasjonen, legger Sydnes til.

Baryton Manuel Walser (t.v) i rollen som «Jesus», og tenor Anders Jerker Dahlin (t.h) i rollen som «Evangelist».

Baryton Manuel Walser (t.v) i rollen som «Jesus», og tenor Anders Jerker Dahlin (t.h) i rollen som «Evangelist». Foto:

Den fabelaktige komposisjonen preges av både sekulære og sakrale musikalske former – og ikke minst opera, noe som sikkert var en skjellsettende og banebrytende opplevelse da stykket ble framført for første gang i Thomaskirken i Leipzig, langfredag 1727.

Spoler vi nesten 300 år frem i tid, blir konserten i Domkirken - om enn ikke like kontroversiell - fremdeles en sterk og svært godt gjennomført formidling av Luthers opprinnelige budskap.

Sentralt i historiefortellingen står selve teksten fra Matteusevangeliet, som ble sunget av tenor Anders Jerker Dahlin, mens baryton Manuel Walser overbeviste i rollen som Jesus. Dette var allerede et fast komposisjonsmønster i denne typen verk lenge før Bach påbegynte sitt arbeid med Matteuspasjonen, og ble likeledes utspilt på samme vis i Domkirken.

Spesielt bør baryton Halvor Festervoll Melien sin solo med strykerne fra Barokkanerne i første del - samt hans deltakelse gjennom hele kvelden - trekkes frem som særdeles vakre bidrag under torsdagens konsert. På førstefiolin fant vi i tillegg konsertmester for Barokkanerne, Catherine Martin, som også utmerket seg med sitt eksepsjonelle fiolinspill.

– Matteuspasjonen er et komplekst og sammensatt verk, som trenger alle elementer og bidrag for å få utfolde seg i sin helhet. Da er det godt å vite at man står foran svært profesjonelle musikere innenfor sitt fag, avslutter Sydnes.

Artikkeltags