Månefestivalens største booking noensinne – 50 korister åpner rockefesten

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Månefestivalens bookingsjef Jimmy Olsen har gang på gang vist at han ikke er skuggeredd, så hvis Borg domkor skulle våge å spørre noen i rockemiljøet om konsertplass, måtte det bli nettopp ham.

DEL

Innsendt
Vi trakk pusten, spurte, utvekslet budsjettplaner, og Jimmy ga grønt lys. En enestående mulighet til å introdusere det allment musikkinteresserte publikum for den litt bortgjemte sjangeren kirkemusikk, til tross for at den må regnes som opphav til store deler av den moderne musikken.

Skal blande genre

– Månefestivalen har alltid vært en genreoverskridende musikkfestival, sier bookingsjef Jimmy Olsen.

– Ikke bare det, men den har også hatt fokus på andre kultur- og kunstuttrykk. Det er derfor ganske naturlig at vi også gir rom for kor og kirke. Østre Fredrikstad kirke har vi samarbeidet nært med i alle år, både med egne konserter og kirkens egen Månemesse, som holdes ved midnatt. Domkorets daglige leder Kjell Olav Huslid var dessuten tidligere leder for Månefestivalen. Det var derfor lett å gi ham frie tøyler til å sette opp et stykke med Borg domkor. Vi har full tillit til at Huslid kommer opp med noe spennende som vil tilføre Månefestivalen en ekstra dimensjon.

Borg domkor dirigeres for anledningen av onsøyjenta Nina T. Karlsen, som sin unge alder til tross (34) dirigerer et av landets beste kor, Ensemble 96, i tillegg til Tønsberg domkor.

Borg domkor dirigeres for anledningen av onsøyjenta Nina T. Karlsen, som sin unge alder til tross (34) dirigerer et av landets beste kor, Ensemble 96, i tillegg til Tønsberg domkor. Foto:

Våkenattsmesse

19. juli klokka 21.00 åpner altså årets Månefestival med en våkenattsmesse, et gratistilbud til alle med dags- eller festivalpass. Men hvorfor skal det allment rockeinteresserte publikum gidde å oppsøke Rakhmaninovs Vesper? De fleste av oss er vel gamle nok til å vite hva vi foretrekker?

Man kan leve et langt og godt liv uten ustanselig å måtte oppdage verden på nytt. De fleste av oss bruker tida fram til vi er kanskje 25 år, til å snuse, undersøke og befeste hvor vi hører hjemme. Vi gjør oss både næringsrike og ubehagelige erfaringer, og katalogiserer dem bevisst eller ubevisst i vårt private samfunnskart. Fordommer er en viktig del av alles læringsprosess og kan ha både positivt og negativt fortegn. Uten dem ville vi vært retningsløse brevduer i et kaotisk landskap.

Og nå kommer det snart et MEN, tenker du, og her kommer det: MEN det er lett å glemme at vi aldri er helt de samme, på noe stadium, livet igjennom. Vi er en evig forskyvning fra bilde til bilde, og ser vi på eldre bilder av oss selv, husker vi kanskje at vi likte å stupe fra 1-eren og var begeistret for sjokkrosa akkurat den sommeren. Men kanskje liker vi ikke å bade like godt som vi gjorde før, og så må vi kanskje innrømme for oss selv at vi nok liker en eller annen musikkgenre litt bedre enn vi trodde. Hvis vi tar den erkjennelsen på alvor, er vi dessverre dømt til å måtte revurdere fordommene våre også, kontinuerlig, både de positive og de negative.

Samler kjerringpoeng

Selv samler jeg i mitt førtiåttende år solide doser kjerringpoeng ved f.eks. ikke å være spesielt begeistret for tungrock, be aerobicinstruktøren på Elixia dempe musikken og ikke gidde å rette på lua når den sklir opp på toppen av hodet. Men så tar jeg meg plutselig i å digge et band som spilte på Infernofestivalen i år, og i neste nå nynner jeg fordundre meg smørblidt med på Justin Biebers «Despacito». Det er håp om at verden fremdeles er ny, også for oss kjerringer.

For musikken har for det første den særegne egenskapen at den sniker seg inn og tar bolig i kroppene våre; vi vil gjerne delta når vi hører noe vi liker. I tillegg tar den ingen hensyn til fordommer, og musikere har alltid hyllet hverandre ved å rappe sitater på tvers av sjangergrenser. Mitt favoritteksempel er at ABBAs «Money, money, money» f.eks. bygger på et «riff» fra Bachs «O, Mensch» (fra Matteuspasjonen), men det fins rikelig med andre tilfeller, f.eks. alle forbindelsene mellom metallen og den klassiske musikken.

Svære hender

Og da har vi ennå ikke fått snakket om at Sergej Rakhmaninov hadde så store hender at hver av dem strakte seg over to oktaver på klaveret, eller at femtesatsen i Vesper går så dypt at det ble sådd tvil om de ville finne basser som kunne klare det, eller at Rakhmaninov måtte gå i psykoterapi for å komme over en formidabel skrivesperre, eller at han ble tvunget i eksil etter revolusjonen i 1917, bosatte seg i California og skrev svært lite musikk deretter.

Vi kunne også ha fortalt mer om Vesper -- allnattsvigilien, at den bygger på ortodoks våkenattsmessing, om de mørke stemmene, det merkbart russiske drønnet i kjernen av musikken og det plutselig rytmiske drivet som tar tak i musikken og pisker den opp i noe som ligner villskap, men … vi må skynde oss ut og feriere! Let det opp på YouTube, les mer på Wikipedia, ta en annen vei til jobb etter ferien, spis en rar fisk, kom på konserten vår!

Alle med dags- eller festivalpass til Månefestivalen kan hente ut gratisbilletter på Fredrikstad kino fram til lørdag 15. juli. Etter det legges ev. overskytende billetter ut for salg à kr. 150.

Artikkeltags