Borg domkor presenterer en jublende jul i domkirken

Borg domkor

Borg domkor Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Det er duket for en stemningsfull og jublende jul i domkirken når maestro Tor Erik Mohn hever taktstokken søndag 9. desember.

DEL

Min KulturBorg domkors adventskonserter forbindes av mange med de store klassikerne «Juleoratoriet» av J.S. Bach og Messias av G.F. Händel, og ikke uten grunn.

Disse to verkene har alternert som korets standardrepertoar ved denne høytiden og viderefører en lang tradisjon i Fredrikstad domkirke. Av og til har domkoret brutt denne tradisjonen og presentert nye program, slik som fjorårets adventskonsert «I denne søde juletid», hvor koret gikk nye veier i samspill med de landskjente folkemusikkbrødrene Gjermund og Einar Olav Larsen.

Musikalsk ønskekonsert

Med årets adventskonsert ønsker koret å presentere høydepunkter fra tradisjonen og samtidig presentere et nytt, spennende repertoar for publikum. Konsertens første del blir derfor en musikalsk ønskekonsert med høydepunkter fra både Juleoratoriet og Messias. Det blir en konsert hvor koret selv er mer fremtredende, og hvor de lengre solistariene er lagt til side til fordel for de sprudlende korpartiene.

Etter pause byr domkoret på noe som med stor sikkerhet aldri før har vært fremført i Fredrikstad, nemlig Michael Praetorius’ messe for juledags morgen. Verket har undertittel; «slik den kan ha blitt feiret rundt 1620». Dette er altså en rekonstruksjon av en typisk luthersk messe første juledag i Tyskland i tiden før Bach og i overgangen mellom renessansen og barokken. Og en musikalsk feiring kan man trygt si at denne musikken er, med kor, orgel, strykere og trompeter fra galleriene.

Variert bruk av kirkerommet

Michael Praetorius (1571-1621) var på sin tid en av de aller største komponister og kirkemusikere i Tyskland, og i tillegg til å komponere og musisere har han også dokumentert og utgitt store mengder musikk og musikkvitenskapelige skrifter. Det var fra disse kildene den engelske dirigenten Paul McCreesh, grunnlegger og musikalsk leder for Gabrieli Consort & Players, satte sammen messen og utga den nærmest legendariske innspillingen i 1994 på det tyske plateselskapet Deutsche Grammophon (Arkiv Produktion), en innspilling hvor selv de beste stereoanlegg får problemer med dynamikken når siste sats, «In dulci jubilo - Jeg synger julekvad», braker løs med pauker og basuner. Praetorius var opptatt av variasjon både i besetning og plassering, og verket inneholder alt fra lavmælte orgelpartier, instrumentalpartier, kor- og solistpartier til nevnte klimaks hvor hele ensemblet er i full sving. Det meste er Praetorius’ egne komposisjoner, men innimellom finner vi også Luther-salmer og bearbeidelser av de tyske mestere Scheidt og Schein.

Borg domkor, orkesteret Barokkanerne med bl.a. stjernetrompetist Mark Bennett i spissen, barytonsolist Alexander Nohr og domorganist Dan René Dahl vil fremføre et utdrag av den versjonen McCreesh presenterte på sin innspilling. De rene messeleddene er tatt ut, og det hele blir mer som en konsertversjon. Variert bruk av kirkerommet, slik koret gjorde med stort hell ved fremførelsen av Thomas Tallis’ 40-stemte verk under kulturnatt 2018, vil stå sentralt.

Artikkeltags