Kyrre Fritzner fikk Rolf Gammleng-prisen og 50.000 kroner

Premiert fagmann: Kyrre Fritzner ante ikke at lat hans arbeid i studio skulle bli belønnet denne uka. Han fikk Rolf Gammleng-prisen for mangeårig virke.

Premiert fagmann: Kyrre Fritzner ante ikke at lat hans arbeid i studio skulle bli belønnet denne uka. Han fikk Rolf Gammleng-prisen for mangeårig virke. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Kyrre Fritzner ble denne uken hyllet av sine likesinnende med Rolf Gammleng-prisen som studiomusiker. 50.000 kroner ble med hjem etter diplom og lovord for en voldsom produksjon og posisjon siden 1990.

DEL

Han ble overrasket med et høyst uventet æresdryss i Oslo.

– Jeg ante ingenting om prisen. Det artige, eller skremmende om du vil, er at vi holdt på å kaste invitasjonen i søppeldunken. Kona ringte meg mens jeg var i Spania, og fortalte det hadde kommet post fra Foreningen for utøvende kunstenere (FFUK). Jeg så ingen grunn til at de skulle sende meg post, for jeg hadde ikke søkt om noen midler. For vi som skriver og produserer søker jo om stipend eller tilskudd der vi kan.

– Derfor var det ille hyggelig at jeg måtte opp og motta prisen på Engebret Café. Jeg må villig innrømme at i kategorien studiomusikere, så kjenner jeg mange som er utrolig flinke, innrømmer Fritzner.

Bildegalleri

Hyllet av sine egne

Det som gjør at han synes det er ekstra stas, er at det er hans likesinnende, folk fra musikerorganisasjonene og fonogramprodusentene som hadde foreslått ham. På samme sted fikk Bjørn Eidsvåg veteranprisen på 75.000 kroner. Over en halv million kroner byttet eiere den kvelden.

Han var ikke klar over at hans cv, i følge Rockipedia, teller 124 plateinnspillinger – enten som medhjelper eller produsent. Og noen av stoppestedene husker han selvsagt bedre enn andre. Og ikke glem at det henger tre Spellemannsdiplomer på studioveggen i Gamlebyen

Fra 1991 med Jokke & Valentinerne, 1993 med deLillos og 1994 med Tre Små Kinesere.

– Jeg pleier å si at det var jeg som ga Per Madsen trommejobben i hos kineserne siden de manglet en fast mann, humrer Fritzner.

Vokste opp sammen

Mannen vokste opp med bandet Firefox, i spann med Odd René Andersen, og kollega Magnus Grønneberg i CC Cowboys spilte da i Feedback.

– Jeg husker vi så opp til hverandre, og kjempet om de samme jobbene på ungdomsstedene, minnes Fritzner.

I dag står han bak Magnus i rockebandet, og trives med det. Han tok plass med gitaren, stemmen, tangentene og perkusjon i 2009. Denne høsten er de ute på veien nesten hver helg.

– Du må nok ha et lite skuespillergen eller en spesiell lyst til å stå helt foran på scenen. Jeg trives godt med å stå bak. Og jeg føler vi er et bedre band nå, etter at vi har begynt å bruke in ear-monitorer (øreplugger med justert lydbilde) i et par års tid. Det gir mye bedre lytting for alle sammen, du hører alt bra og kan legge deg uten øresus. For vi hadde høy lyd på scenen, innrømmer mannen som både kan spille gitar, tangenter og trommer, men som også skriver, korer eller produserer.

Utstyr og sko

– Hva skal du bruke pengepremien til?

– Jeg tror kanskje jeg kjøper et nytt par sko og en plugin til studioet. Ellers går det nok med i det store sluket, for det koster å drive studio på egen hånd, sier 49-åringen.

Han er selvlært, kan ikke noter, men rakk å knekke noen koder da han gikk på Buskerud folkehøyskole. Og selvsagt har han passet på å spørre mye og ofte.

–  Vi startet som alle andre, med det enkle. Få akkorder og mye øs. Senere har jeg lyttet mye til klassisk, jeg liker jazz og blues og Beatles. Så det var stort å stå sammen med Paul McCartney på Nobelkonserten i 2001 og synge «Let It Be». Senere har jeg jo også vært i Abbey Road Studios i London med deLillos, mimrer han.

Trives bak: Kyrre Fritzner tar gjerne plass bak i bandet, ved siden av Agne Sæther på trommer, litty i skyggene.

Trives bak: Kyrre Fritzner tar gjerne plass bak i bandet, ved siden av Agne Sæther på trommer, litty i skyggene. Foto:

Medspiller

– Men hva er så rollen til produsenten?

– Tidligere var du tettere på bandet og snakket mye om løsninger i studio og hva og hvordan de spilte. I dag er rollen mye mer sammensatt. Du er ofte tekniker, produsent og medmusikant. Jeg er opptatt av hva musikeren, artisten  eller bandet vil. Jeg foretrekker å være en kompis som kan hjelpe dem med å fullføre deres musikalske ideal. Og da er det jakten på det musikalske uttrykket med sterke følelser som gjelder. Jeg er mer opptatt av hvordan det låter enn hva. Og vil først gå mot det enkle, for det er ofte mest utfordrende, forklarer han.

Justeringer

Sammen med bandet vil han komme frem til et uttrykk og et lydbilde.

– Jeg er nok en harmonijeger. Jeg føler meg ofte som en viktig medhjelper hvis noe stopper opp. Låten kan være bra frem til en overgang eller inn mot refrenget, og da kan jeg bidra med en idé eller et riffbytte. Eller jeg kan påpeke at de spiller inn en plate der det er mange rolige låter underveis, og da kan det bli verre å spille det live på scenen, forklarer han.

Og han har vært med hele veien fra en firespors opptaker i den analoge verdenen, til det digitale der det nesten ikke finnes grenser. Det du tidligere trengte to rom til, får du nå inn på en harddisk.

Startet med tape

– Jeg husket jeg brukte en firespors kassettopptaker, og da var det viktig at du lærte og forsto noe om hvordan bass og basstromme kunne fungere sammen, for etterpå skulle du ha spor to til å passe sammen med spor en. I dag er det mye enklere. Det er spor nok, kompressorer til alle, og du kan enkelt rette opp innspillingen uten å måtte spole tape. Jeg vil også påstå at de som fortsatt omfavner det analoge, kan bli lurt. Blindtester viser at du skal ha svært gode ører for å avsløre det digitale. Og det meste av barnesykdommer og problemer er ryddet unna.

– Det er mye mer gøy å kjøre fremover enn å rygge. Og jeg bestemte meg for å henge på utviklingen, understreker han.

CC Cowboys har også vunnet Plankebærer- prisen. Fra venstre: Agne Sæther, Kyrre Fritzner og Magnus Grønneberg

CC Cowboys har også vunnet Plankebærer- prisen. Fra venstre: Agne Sæther, Kyrre Fritzner og Magnus Grønneberg Foto:

Flyttet hjem

Han skal fylle 50 år 1. april 2018, og det er ingen aprilsnarr. Han har også de fire siste årene flyttet hjem. Kråkerøy ble ny adresse etter Guldbergsiden, og faktisk bor han ikke mer enn tre-fire stenkast i luftlinje fra oppveksten i Rødsveien ved Åsgård.

(La det også være nevnt at det kun var ett langt stenkast mellom husene der Kyrre og undertegnede vokste opp.)

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken