– Vi har bestukket værgudene i år også

Det Florø-baserte bryggeriet Kinn Bryggeri er ett av totalt 13 bryggerier som i år er representert ved Fredrikstad Ølfestival. Arrangørene anslår at over 10 000 smaksprøver kommer til å bli skjenket i løpet av årets festival.

Det Florø-baserte bryggeriet Kinn Bryggeri er ett av totalt 13 bryggerier som i år er representert ved Fredrikstad Ølfestival. Arrangørene anslår at over 10 000 smaksprøver kommer til å bli skjenket i løpet av årets festival. Foto:

For fjerde året på rad arrangeres Fredrikstad Ølfestival på Båthuset Scene denne helgen. Blant bryggeriene som i år er å finne på festivalen, er byens egen stolthet Nøisom Craft Beer og de anglofile Sarpsborg-gutta i Redfox Ale.

DEL

Med skyfri himmel og et lass av øltønner, er Fredrikstad Ølfestival atter en gang klare for å ta i mot øltørste borgere denne helgen.

Etter at Båthuset Scene fikk ny uteplass og vinduer ut mot elven, har lokalet på Kråkerøy-siden for alvor tatt opp kampen med utestedene på bysiden. Allerede en knapp time etter at dørene for årets festival åpnet fredag klokken 15, hadde mer enn 50 personer rukket å ta turen innom.

Se stort bildegalleri fra første dag av Fredrikstad Ølfestival 2019 nederst i saken!

Bookingansvarlig ved Båthuset Scene, Mads Amundsen er svært fornøyd med forhåndssalget av billetter.

– Vi regner med at i overkant av 1000 mennesker kommer til å ta turen i løpet av de to dagene festivalen holder på. Kanskje flere også – hvis sola fortsetter å skinne. Forhåndssalget har uansett vært utrolig bra. Vi har bestukket værgudene i år også, så vi får håpe at været holder, legger Amundsen lattermildt til.

Kun norske mikrobryggerier på årets ølfestival

I alt 13 bryggerier er i år representert ved festivalen, og de to siste årene har det utelukkende vært norske bryggerier involvert.

– Det er såpass mye godt, norsk øl på markedet for tiden, så det var rett og slett ikke behov for å invitere inn mikrobryggerier fra andre land, legger bookingansvarlig for Fredrikstad Ølfestival, Christer Edvartsen til. Tidligere har blant annet flere bryggerier fra Danmark tatt turen til Plankebyen for å ta del i festivalen.

Av lokale navn som er tilstede på Fredrikstad Ølfestival denne helgen, finner vi Nøisom Craft Beer og Ego Brygghus. Sistnevnte var også en av initiativtakerne for å dra i gang den populære ølfestivalen tilbake i 2016. Siden den gang har de vært tilstede hvert år og forteller at den lokale ølfestivalen er et årlig høydepunkt for mikrobryggeriet på Torp.

– Det er alltid trivelig å være her. Masse bra folk og godt øl, forteller Halvor Vesje-Lindrupsen i Ego Brygghus.

Kjetil Johnsen fra Grünerløkka Brygghus besøker ølfestivalen i Plankebyen for andre gang, og kan avsløre at han er imponert over både interessen og kunnskapen Fredrikstad-folk har til øl.

Kjetil Johnsen fra Grünerløkka Brygghus besøker ølfestivalen i Plankebyen for andre gang, og kan avsløre at han er imponert over både interessen og kunnskapen Fredrikstad-folk har til øl. Foto:


Besøkte bryggeri – bestemte seg for å starte opp selv

En som har kjørt litt lenger enn Vesje-Lindrupsen, er Kjetil Johnsen fra Grünerløkka Brygghus.

Hvordan ble det til at du startet ditt eget mikrobryggeri?

– Jeg drev et utested i Oslo og tok inn en del forskjellige mikrobrygg. Etterhvert ble jeg ganske nysgjerrig på hele prosessen og fikk mulighet til å besøke et av bryggeriene. Da var det gjort – jeg var solgt, ler Johnsen.

Det var for om lag seks år siden, og i dag har han selv over 20 forskjellige øltyper i produksjon innen kategorier som pils, Porter, IPA og surøl.

Hva er det beste med å brygge sitt eget øl?

– Det er jo rett og slett utrolig gøy, særlig når man har mulighet til å eksperimentere med forskjellige ingredienser og lage øl som passer til forskjellige mattyper og anledninger. Vi som brygger øl er jo naturligvis svært entusiastiske rundt ølet vårt, så det kommer litt med yrket at vi liker å reise rundt for å promotere det i etterkant. Det er jo et håndverk å lage godt øl.

Er det første gang du besøker Fredrikstad Ølfestival?

– Dette er min andre gang her på ølfestivalen i Fredrikstad, men jeg er opprinnelig haldenser, så jeg har en liten forkjærlighet for Østfold-byene. Derfor er det litt ekstra stas å være her på Båthuset, forteller Johnsen.

Hvordan er det egentlig på innsiden av mikrobryggeri-miljøet?

– Det er en utrolig koselig gjeng med likesinnede som er glad i godt øl og som bruker mye tid på å teste ut forskjellige sammensetninger som gir helt nye smaker. Man møter ofte mange av de samme mikrobryggeriene på forskjellige ølfestivaler rundt omkring i landet, så vi har lært hverandre å kjenne ganske godt etterhvert, fortsetter Johnsen.

Ved siden av å drive Grünerløkka Brygghus, spiller Johnsen også mandolin under artistnavnet «Kjell Pop» i bandet Onkel Tuka – som forøvrig har barnekonsert på Teglhuset i Gamlebyen lørdag formiddag klokken 13:00.

Tar etter britene

Litt lenger opp langs Glommas bredder finner vi mikrobryggeriet Redfox Ales. Det Sarpsborg-baserte bryggeriet har spesialisert seg på gamle, britiske bryggemetoder og har til og med oppkalt et øl etter selveste Margaret Thatcher.

– Vi er et relativt nyetablert mikrobryggeri siden vi startet opp i fjor, så det er kjempespennende å være tilstede her i Fredrikstad i helgen. Vi gleder oss veldig til å høre hva nabobyens innbyggere synes om ølet vårt, forteller Thomas Joelsen (34).

Mikrobryggeriet benytter seg blant annet av klassiske, britiske humletyper som eksempelvis East Kent Golding, noe som gir produktet et solid engelsk uttrykk – i tråd med varemerket til Redfox.

– Det er utallige mikrobryggerier på markedet for tiden, og derfor var det viktig for oss å finne vår nisje. Valget falt fort på britisk ale, noe byrået Blide Folk i Gamlebyen har hjulpet oss med å formidle gjennom designet av vårt varemerke – reven, fortsetter daglig leder Alexander Larsen.

Redfox Ales er forøvrig eneste representant under årets utgave av ølfestivalen på Båthuset Scene som serverer øl fra ekte, engelske håndpumper.

Sarpsborg-bryggeriet Redfox Ales stilte ivrige opp på standen sin under åpningen av Fredrikstad Ølfestival fredag. Med sine spesialdesignede etiketter er det ikke vanskelig å gjette hvilket land mikrobryggeriet henter sin inspirasjon fra.

Sarpsborg-bryggeriet Redfox Ales stilte ivrige opp på standen sin under åpningen av Fredrikstad Ølfestival fredag. Med sine spesialdesignede etiketter er det ikke vanskelig å gjette hvilket land mikrobryggeriet henter sin inspirasjon fra. Foto:

Reiste helt fra Oslo for å smake på øl

Svenske Kim Gustavsson (34) er opprinnelig fra Linköping, men bor for tiden i Moss. Da han fikk ørene opp for at det fantes en ølfestival i Fredrikstad bestemte han seg for å ringe kameraten sin, Kim Kåring (39) i Oslo.

– Hva er vel bedre enn å smake på masse godt øl sammen med en kompis? Kort fortalt så ringte jeg Kim og sa «dette må du være med på» og slik ble det til at vi nå sitter her med ølprøver i hendene.

Hvordan er mikrobryggeri-trenden i Sverige i motsetning til i Norge?

– Trenden med mikrobryggeri kom mye tidligere til Sverige enn det den gjorde her i Norge, så den er langt mer utbredt der. Når det er sagt så synes jeg det er svært interessant å se hvordan nordmenn tilnærmer seg prosessen med å brygge sitt eget øl. Dere er svært kreative og er ikke redd for å eksperimentere. Det fører til masse spennende og godt øl, konstaterer Gustavsson.

Kompisene Kim Gustavsson (t.v) og Kim Kåring (t.h) storkoste seg med en rekke smaksprøver fredag ettermiddag på Båthuset Scene.

Kompisene Kim Gustavsson (t.v) og Kim Kåring (t.h) storkoste seg med en rekke smaksprøver fredag ettermiddag på Båthuset Scene. Foto:

Disko-øl

Disko Brewing fra Drammen er et annet mikrobryggeri som også er tilstede på Fredrikstad Ølfestival for første gang. Etter oppstarten i 2018 har det ferske mikrobryggeriet allerede klart å markere seg godt på det norske markedet med over hele 60 000 liter øl produsert i de fire første kvartalene.

– Vi har hatt en eventyrlig start, noe som er utrolig gøy. Ølet vårt ble fort plukket opp av blant annet Meny, noe som har gjort at vi når ut til svært mange mennesker, forteller daglig leder David Johannesen (31).

Med et ungdommelig og lekent uttrykk, produserer Disko Brewing blant annet øltypene Navy Pale Ale, Formula Blonde Modern Craft Beer og Agent IPA i fargefulle, stripete ølbokser. Det er den anerkjente grafisk designeren Magnus Voll Mathiassen som står bak designet på etikettene til det trendy mikrobryggeriet fra Drammen.

Daglig leder David Johannesen i Disko Brewing besøker Fredrikstad Ølfestival for første gang i år. Til tross for å ha startet opp for knapt ett år siden, høster dramenseren allerede mye skryt blant ølkjennere.

Daglig leder David Johannesen i Disko Brewing besøker Fredrikstad Ølfestival for første gang i år. Til tross for å ha startet opp for knapt ett år siden, høster dramenseren allerede mye skryt blant ølkjennere. Foto:

PS! Mye av ølet til de forskjellige mikrobryggeriene som i år er å finne på Fredrikstad Ølfestival, er blant annet tilgjengelig på utsalgsstedet Gulating i Gamlebyen året rundt.

Fredrikstad Ølfestival holder også åpent i morgen lørdag fra klokken 13:00-22:00.

Les også: Nye smaksrunde og festival med øl fra 13 bryggerier

Artikkeltags