Spillutvikler Johannes Lindrupsen (27) er spent på mottagelsen.

Det er Oddbjørn Sjögren (40) som prosjektleder, og han har med seg Lindrupsen som den kreative utvikleren i de gamle cellene. Begge håper det kan bli noen fengslende opplevelser for brukerne bak lås og slå. Og navnet de har satt på herligheten er Kasjotten. Det kan gi et raskt flash fra Olsenbandens tid.

Fra Japan

«Escape Room» er opprinnelig japansk, og et spill der du enten kan finne skatten eller redde verden. Nå er altså spillet flyttet ut den alminnelige hverdagen. Satsingen i Gamlebyen er et pilotprosjekt, og lokalene leies ut av Urban Stedsinnovasjon.

Et rom er gjort klart til testen i helgen, og det blir trolig to grupper fredag og fire grupper på lørdag. Tre celler skal være klare til drop-in og mer testing fra midten av mai, og formelt sett kan du bestille timer fra 1. juni.  Det er lagt opp til 45 minutter med hjernetrim.

 

Stor interesse

– Det var moro å se at over hundre personer meldte seg, og ville være med på testen. Nå har vi valgt ut de som skal få teste dette, og «Escape Room» er nok best egnet for dem som er fra 15–16 år og oppover.

– En 12-åring ville kanskje også ha utbytte av å være med noen voksne. Oppgavene har jeg forsøkt lage slik at du får mestringsfølelsen med noen enkle oppgaver først, og de siste oppgavene skal heller ikke være så vanskelige for et slitent hode, forklarer Lindrupsen

Opptatt av flyt

Sammen med samboeren Sunniva Tronsmed Varjord har han brukt mye tid på å sy sammen et oppgavesett, for du får ikke mer enn 45 minutter til å løsne opp knutene de har knyttet. Og da kan du fort bli stresset.

– Vi har nok brukt et par måneder på sette sammen oppgavene, og det ble mye stoff som havnet i søppelbøtta underveis. For jeg er opptatt av at det skal være en viss logikk og flyt når du skal gå løs på dette, sier han.

Lindrupsen har selv løst 50 «Escape Rooms» på ett år, i Norge, Sverige og Polen.

– I Krakow har de faktisk 60 «Escape Room», røper han.

 

Kan få hjelp

Sjögren forteller at det vil være en gamemaster som sitter utenfor cellen(e), og vedkommende vil hele tiden følge med hva som skjer inne i cellen via en tv-skjerm. Gamemasteren kan også bistå med hint hvis de som skal løse oppgaven står helt fast.

– Dette er enkelt fysisk. Kan hende vi ber deg om å sette deg ned. Ikke mer. Alt du trenger av hjelpemidler er i rommet. Spillet er i så måte Google-fritt, understreker de to.