Nå kommer gutta i havna på tv i 24 episoder

24 episoder: Trioen er spente på hva som blir vist på MAX fra 2. april. Borg Havn er en av tre havner i serien. Ola Hjermstad (fra venstre), Rino Eriksen og Tore Lundestad treffer du i serien. Og stålrullen du ser på bildet er lillebroren til de på 13 tonn som kommer i episode 2

24 episoder: Trioen er spente på hva som blir vist på MAX fra 2. april. Borg Havn er en av tre havner i serien. Ola Hjermstad (fra venstre), Rino Eriksen og Tore Lundestad treffer du i serien. Og stålrullen du ser på bildet er lillebroren til de på 13 tonn som kommer i episode 2 Foto:

I seks uker i vinter hadde Borg Havn IKS et tv-team på slep. – Jeg var litt kritisk til at vi skulle ha et tv-team hos oss så lenge, men i ettertid ser jeg at «Havna» er god merkevarebygging, sier havnedirektør Tore Lundestad (56).

DEL

ITV Studios Nordic var hos Borg Havn IKS i januar/februar. Fra 2. april kan du på kanalen MAX følge livet på havna i Larvik, Grenland og på Øra.

– Vi fikk se andre programmer de har produsert da de var på besøk høsten 2018. Men jeg ser nå at vi får vist frem havna, med all den kompleksitet vi har. Utviklinger går fort, og det gjelder å være med på digitaliseringen og bidra til å ta grønt ansvar, forklarer han, og sikter til at de tenker både elektrisk og hybrid, sier havnedirektør Tore Lundestad.

Selv var han ute med tv-teamet et par timers tid. Discovery vil med denne serien vise hverdagslivet, så det blir både slepebåt, losoppdrag og en tur til en kunde på Øra. For området har tross alt en verdiflyt på ti milliarder i året og 2.500 arbeidsplasser. Bare fryselageret på Øra har varer for 2,5 milliarder kroner som passerer gjennom lageret i året, med ti ansatte.

Merkelig følelse

Ola Hjermstad (56) var også en av dem som fikk besøk av et kamera oppe i krana, og sier at det var en litt merkelig opplevelse.

– Det var ikke alle hos oss som ville bli filmet eller ville snakke, så jeg måtte bidra litt ekstra. Men jeg husker ikke akkurat hva jeg sa. Så det skal bli spennende å se hva de har tatt med, mener kranmesteren.

På Øra rår Borg Havn IKS over 500 mål (70 fotballbaner), pluss at de har Alvimkaia i Sarpsborg. Der går det mest i tømmer og korn, og noe stykkgods. På Øra er det en voldsom spredning på godstyper som skal losses og lastes. Det er containere, stykkgods i bred forstand i tillegg til tørr og våtbulk og prosjektlaster.

Og kundene er voksne i størrelse og antall, og havnedirektør Lundestad er opptatt av å få inn nye kunder. Siste bygg som reiser seg er lageret til Borregaard for ligninprodukter.

– Vi får stadig kunder som ligger utenfor Nedre Glomma-området og i Østlandregionen, så det betyr at havna er attraktiv langt utover Nedre Glomma. Vi snakker om rundt 1300 skipsanløp i året, sier Lundestad.

Samarbeid

Borg Havn IKS er altså den som sitter med tomtene, bygningene, kaiene og kranene. Og med speditøren Andersen & Mørck, så har de et samarbeid der de er avhengige av hverandre. For det er Borg Havns ansatte som sitter i kranene, og må samkjøre med dem som gjør jobben for kundene: Speditørens flittige arbeidere. De er på kaia eller nede i lasterommet.

Borg Havn IKS har 21 ansatte mens Andersen & Mørck har 30 mann på terminalen og 34 på kontoret for å følge opp kundene eller skaffe nye.

Senhøsten 2018 ble alle utfordret. Da skulle Nato-øvelsen til og fra Øra, og det krevde en voldsom logistikk som krevde plass. Hjermstad synes de løste det bra.

– Nato var en utfordring, innrømmer Rino Eriksen (53), terminalformann hos Andersen & Mørck. Han fikk også være foran kameraet til ITV Studios Nordic som produserer for Discovery.

Hjermstad: – Det var en uvanlig oppgave, men jeg følte i ettertid at vi planla godt og fikset utfordringen. Vi prøver være fremoverlente, og det kan du se med den nye stablingen av containere vi gjør inne på terminalområdet. Nå kan vi gjøre det fra et kontrollrom med kameraer og joysticks. Fordelen er at du kan stable mye tettere, forklarer han, og viser oss «kommandorommet» med to arbeidsplasser. Ute på plassen er det folketomt.

Fjernstyring: Nå kan kranoperatørene sitte inne i kontrollrommet og flytte på containene med en spak via flere tv-skjermer. Og de kan stable tett. Kranmester Ola Hjermstad liker investeringen.

Fjernstyring: Nå kan kranoperatørene sitte inne i kontrollrommet og flytte på containene med en spak via flere tv-skjermer. Og de kan stable tett. Kranmester Ola Hjermstad liker investeringen. Foto:

Dynamisk

Borg Havn IKS sover aldri, for det kan komme skip med varer midt på natten. De skal tas imot og fortøyes.

– Det er viktig å være dynamisk og med en evne til å hive deg rundt. Hvis du forsøker legge planer for de tre neste ukene, så må du revidere trolig dem flere ganger underveis. Vi hadde under Nato-øvelsen mye å gjøre, men alle var løsningsorienterte. Vi fylte opp alle ledige kriker og kroker for å makte den enorme logistikken de militære styrkene kom med. Det var kanskje bra tv-teamet ikke var her da, mener Lundestad.

Han er også litt spent på å følge med i 24 episoder fordelt på åtte uker. Hver av dem er på 30 minutter.

Artikkeltags