– Vi elsker å synge opera i Østfold

SUPERSOLISTER Fra v.: Aleksander Nohr,Teresia Bokor, Erlend Tvinnereim, Tuva Semmingsen, Lydia Bryngelsson og Per Bach Nissen.

SUPERSOLISTER Fra v.: Aleksander Nohr,Teresia Bokor, Erlend Tvinnereim, Tuva Semmingsen, Lydia Bryngelsson og Per Bach Nissen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Seks internasjonalt meritterte solister som aldri før har sunget i Østfold, tok Sarpsborgs operaelskere med storm søndag. Torsdag er de klare for Fredrikstad.

DEL

Operafest i ØstfoldVi håper dog ikke at det var samtlige av Sarpsborgs operabegeistrede individer som var til stede. For Sarpsborg Scenes benkerader talte kun 150 publikummere og mange hadde nok håpet på fler når Opera Østfold og Det Norske Blåseensemble inviterte til «Operafest» med, blant annet, en kortversjon av Gioachinos Rossinis Askepott.

– Men vi stortrives her, sa svenske Teresia Bokor, Lydia Bryngelsson, Tuva Semmingsen, Erlend Tvinnereim, Aleksander Nohr og Per Bach Nissen fra Danmark. I Askepott har sistnevnte rollen som Don Magnifico.

Bach Nissen har sunget i operahus i Philadelphia, Augsburg og Schwerin med sin bassrøst. Nå i Østfold for første gang.

Det samme med Erlend Tvinnereim. – Sarpsborg, Fredrikstad og Halden er byer jeg knapt har besøkt tidligere, sier han. Den norske tenoren har sunget i operahus som Staatsoper Hamburg, Grande Theatre de Genève og Theater Basel.

I Østfold synger han rollen som prinsen Don Ramiro.

Fikk sin Norges-debut

– Jag har aldrig sjungit här i landet, sa Teresia Bokor som dermed fikk sin norske debut i Sarpsborg. Hun karakteriseres som en yndefull tenor og debuterte så sent som i 2013 i Tryllefløyten på Folkoperaen i Stockholm. I Askepott er hun den ene stesøsteren Clorinda.

Tuva Semmingsen har sunget tittelrollen – Cenerentola – i Rossinis Askepott-versjon både i Stockholm, Københavnsoperaen og Glyndebourne. Men de to stesøstrene Tisbe og Clorinda i stykket har hun ikke fått sunget. Ikke før nå på Sarpsborg Scene hvor hun ikler Tisbe-rollen.

Askepott-rollen som heter Cenerentola i stykket, bekles av Lydia Bryngelsson. Hun er med i ensemblet i Den Norske Opera i Oslo. Hun er født i USA, men oppvokst i Tyskland og fikk sitt gjennombrudd i Cesti sangkonkurranse for barokkopera i Østerrike i 2010.

En som har sunget i Østfold, men aldri i operasammenheng, er Aleksander Nohr. Han synger Dandini i Askepott og har gjort det en rekke ganger. – Jeg bare elsker det stykket, sier Nohr.

Fortsetter i Halden og Fredrikstad

All denne stemmeprakt startet en liten Østfold-turné på Sarpsborg Scene søndag. Torsdag kommer de til Blå Grotte i Fredrikstad.

I første akt fikk publikum altså høre Gioachino Rossinis Askepott. Og som de innvidde vet, er den veldig ulik Disneys-versjon som de fleste kjenner. Det eneste som ligner er en rollebesetning med Askepott (Cenerentola), hennes forfengelige stesøstre Tisbe og Clorinda. prins Ramiro, hans forkledde kammertjener Dandini og faren i huset Don Magnifico. Og selvsagt stykkets grunntema, nemlig at det kan glimre også av det som ikke ser ut som gull.

Blåseensembleets messinger akkompagnerer det hele og gjestedirigent Per Kristian Skalstad benyttet like godt anledningen til å rose orkesteret og betegne det som «virtuost».

I 2. akt fikk vi høre en slags operaens «Best of» med stykker fra blant annet Verdis Rigoletto, Bizets Carmen, Frans Lehar; Das Land des Lächelns og Stravinskys, The Rake Progress.

Artikkeltags