Gå til sidens hovedinnhold

Kristoffer Hagen: Hvem sprer feilinformasjon om tog til Göteborg?

Kristoffer Hagen i debatten med Jernbanedirektoratet: – Direktoratet mangler åpenbart gode argumenter for hvorfor ikke Göteborg-toget er en del av togkonkurransen eller er sikret på noen annen måte.

Debattinnlegg Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I sitt tilsvar til mitt andre innlegg om den sannsynlige nedleggelsen av Göteborg-toget, påstår Jernbanedirektoratet (JDIR) at jeg sprer feilinformasjon. Det er ikke første gang jeg opplever at motdebattanter mener jeg sprer feilinformasjon, men det er første gang at et statlig direktorat påstår det samme.

Det stemmer at det er en åpning for å leie chartertog m.m. fra Norske Tog AS. Dette kjenner jeg til, men jeg har ikke omtalt det da det er et sentralt vilkår som må oppfylles: Norske Tog må ha ledige tog. Slik JDIR beskriver situasjonen, virker det som at et togselskap som ønsker å leie tog av staten for å kjøre kommersielt, er garantert tog.

I konkurransegrunnlaget er det ingen omtale av en slik garanti, tvert imot kommer det frem at togselskapet først må vinne konkurransen før de kan begynne å diskutere leie av ekstra tog fra staten. Da det ikke er noen garanti, vil de stille likt med ethvert annet selskap som kjører tog på oppdrag fra det offentlige Norge. Det blir heller ikke bedre av at det er togmangel i Norge. Så lenge JDIR ikke kan vise til en garanti om at staten vil leie ut tog til kommersiell trafikk Halden-Göteborg, kan de ikke påstå at jeg feilinformerer.

Det er veldig fint at det har vært dialog mellom JDIR og Västtrafik, men som jeg skrev i mitt forrige innlegg er det ikke noe spor av kontakt mellom JDIR og Västtrafik i postlisten, som alle kan sjekke på Einnsyn.no. Det er ganske absurd at JDIR mener at jeg feilinformerer, når feilen skyldes deres egen manglende journalføring av dialogen med Västtrafik.

Det er et faktum at den manglende journalføringen, av en sak som åpenbart har offentlig interesse, trolig er et brudd offentlighetsloven. Uansett så kommer jeg til å be om innsyn i denne dialogen.

JDIR mangler åpenbart gode argumenter for hvorfor ikke Göteborg-toget er en del av togkonkurransen eller er sikret på noen annen måte. De argumentene de presenterte forrige gang holdt ikke mål, og dette ser ut til å være grunnen til at de nå er mer interessert i å svekke motstanderens troverdighet, enn å forsvare sitt eget konkurransegrunnlag.

Kommentarer til denne saken