Fra nyttår har regjeringen varslet at det er slutt på en av de mest kjente elbilfordelene: Momsen blir innført på den delen av kjøpssummen som overstiger en halv million kroner.

Dette er 100.000 kroner lavere enn det regjeringen meldte i sin egen regjeringserklæring. Etter det Nettavisen forstår er dette et av stridstemaene som nå diskuteres i forhandlingene mellom regjeringen og SV om revidert statsbudsjett.

Argumentet for å innføre momsen er at et slikt grep vil begynne innfasingen av avgifter på elbil, som de fleste er enig i at ikke kan fortsette inn i evigheten, samtidig som det skjermer de vanligste elbilene.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har argumentert med at ordningen primært treffer de dyreste bilene, og blant annet vist til at biler som Tesla Model 3 og Skoda Enyaq med dette ikke vil påvirkes i pris.

Sikkerhetsutstyr blir dyrere

Men nå advarer både NAF og bilbransjen i Norge om en spesiell konsekvens av reglene: Det vil i svært mange tilfeller blir dyrt å velge den tryggeste og mest trafikksikre varianten av en bil:

– Politikerne har en nullvisjon for drepte og hardt skadde i trafikken. Smarte biler er tryggere biler, både for de inni bilen og andre trafikanter utenfor, sier NAF-sjef Stig Skjøstad i NAF.

Ifølge NAF vil sju av de ti mest populære elbilene så langt i år få dyrere sikkerhetsutstyr som følge av omleggingen.

Se oversikt lenger ned i artikkelen.

Begynner under 500.000 - så går det over

Det finnes en lang rekke modeller med en listepris godt under en halv million kroner, men ofte er «fra»-prisene i realiteten lokkepriser for dårlig utstyrte biler som svært få kunder kjøper. Noe ekstrautstyr må man nesten alltid påregne.

Nettavisen er kjent med at det for enkelte bilmerker er så unormalt at biler selges uten ekstraustyr at det blir gjort en ekstra sjekk hvis det kommer inn bestillinger uten, for å sikre at det ikke er gjort feil i bestillingsprosessen.

I det kuperte vinterlandet Norge foretrekker i tillegg stor andel av bilkjøpere å gå for firehjulsdrift for bedre fremkommelighet. Selv om det er mulig å få tak i familie-elbilen Skoda Enyaq til under 400.000 kroner, velger 90 prosent av kundene å gå for firehjulsdriftmodellen som starter på over over 500.000 kroner.

Sikkerhetsutstyr er ofte ekstrautstyr

Og ekstrautstyr utover dette inneholder ofte viktig sikkerhetsutstyr og førerstøttesystemer.

– Nesten alle de ti mest solgte elbilmodellene ligger enten over eller rett under 500.000 kroner. For syv av ti biler vil ekstra førerstøttesystemer komme som ekstrautstyr. Førerstøttesystemer hjelper bilføreren i ulike situasjoner med for eksempel parkering, få bedre oversikt eller forhindre ulykker.

– En gjenganger blant ekstrautstyret er kameraer rundt bilen. De tar bort blindsonen for bilisten. Ikke bare er det bra for de inni bilen. Det kan være livreddende for mye trafikanter i uoversiktlige kryss i byområder, sier Skjøstad i NAF.

Rammede modeller

NAF har utarbeidet denne oversikten som viser de 10 mest registrerte elbilene så langt i år, og hvordan førerstøttesystemer påvirker prisen. Modeller i fet skrift bikker over momsgrensen.

Modell Startpris Type støttesystem som ekstrautstyr Pristillegg Sum pris
Tesla Model Y long range 559 990 Enhanced Autopilot 29800 589790
Tesla Model Y long range 559 990 Fremtidig selvkjørende funksjoner 59600 619590
Hyundai IONIQ 5 Premium 484 900 Firehjulstrekk 30000 514900
Tesla Model 3 bakhjulstrekk 409 990 Enhanced Autopilot 29800 439790
Tesla Model 3 bakhjulstrekk 424 232 Fremtidig selvkjørende funksjoner 59600 483832
Tesla Model 3 bakhjulstrekk 424 232 Fremtidig selvkjørende funksjoner med vinterdekk 78600 502832
Polestar 2 std. Range single motor 369 000 Pilot lite 20000 389000
Polestar 2 std. Range single motor 369 000 Vinterdekk 20800 389800
Polestar 2 std. Range single motor 369 000 Plus (bl.a varmepumpe) 40000 409000
Polestar 2 std. Range single motor 369 000 Sum utvalgte 40000 409000
VW ID.4 GTX 220KW 489 460 Førerassistentpakke 13900 503360
VW ID.4 GTX 220KW 489 460 Førerassistentpakke+ 30500 519960
Ford Mustang Mach-E RWD 472 300 Teknologipakke (kameraer rundt bilen) 22000 494300
Volvo XC40 486 600 Plus (ACC, pilot assist, BLIS, cross traffic alert, varsling påkjørsel bakfra) 25000 511600
Volvo XC40 486 600 Ultimate (Plus & 360kamera, parkeringshjelp også på sidene) 50000 536600
Skoda Enyaq 80X (90% av salget) 513 800 Infotainmentpakke pluss (Head-up display) 9600 523400
Skoda Enyaq 80X (90% av salget) 513 800 Parkeringspakke pluss (smart parkering, area view - kamera alle retninger) 10200 524000
Skoda Enyaq 80X (90% av salget) 513 800 Begge pakker 19800 533600
Audi Q4 50 e-tron 486 900 Parkeringshjelp bak og cruise control 3440 490340
Audi Q4 50 e-tron 486 900 Assistentsystempakke 8020 494920
Audi Q4 50 e-tron 486 900 Assistentpakke plus 14780 501680
Audi Q4 50 e-tron 486 900 Sikkerhetspakke pluss 7790 494690
Audi Q4 50 e-tron 486 900 Assistentpakke pro + parkering 54620 541520
Audi Q4 50 e-tron 486 900 Assistentpakke pro med ryggekamera 42850 529750
Audi Q4 50 e-tron 486 900 Maks førerstøttesystem 62410 549310
Audi E-tron 55 677 000 Feltskiftevarsling inkl pre sense rear, utstigningsvarsling og assistent for kryssende trafikk bak 7380 684380
Audi E-tron 55 677 000 Assistentpakke by 12920 689920
Audi E-tron 55 677 000 Omgivelseskamera 14080 691080
Audi E-tron 55 677 000 Parkeringsassistent 4310 681310
Audi E-tron 55 677 000 Nattsynsassistent 26440 703440
Audi E-tron 55 677 000 Head-up-display 17100 694100
Audi E-tron 55 677 000 Pre sense-baksetepakke 3440 680440
Audi E-tron 55 677 000 Virtuelle sidespeil 14590 691590
Audi E-tron 55 677 000 Omgivelseskamera + Virtuelle sidespeil + nattsyn+ assistentpakke by+head-up-display+pre sence baksetepakke 88570 765570

Frykter at kundene velger bort sikkerhetsutstyr

Stig Morten Nilsen i Norges bilbransjeforbund (NBF) påpeker at biler i Norge i snitt er på veien i 19 år.

– Det utstyret de kjøper i dag, har betydning for hvor trygt det er i trafikken fremover, sier Nilsen.

Selv om elbilene får fritak på moms på de første 500.000 kronene, vil momsinnføringen bety at ekstrautstyret blir 25 prosent dyrere enn før endringen.

– Selv om det ikke blir en stor del av hele salgsprisen, kan resultatet bli at mange bilkjøpere velger bort sikkerhetsutstyr de ellers ville hatt når prisen øker. Våre medlemmer vet godt hvor mye pris påvirker valgene kundene gjør, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforeningen (BIL) .

Mener regjeringen bør holde ord

De tre organisasjonene mener i utgangspunktet at hele ordningen med moms bør vente et år til i påvente at prisene på elbiler i større grad nærmer seg vanlige biler med forbrenningsmotor.

Hvis de ikke gjør det, mener de at grensen i det minste må holdes på 600.000 kroner slik det står beskrevet i regjeringsplattformen.

- Da blir det i stedet kun moms på førerstøttesystem på to av de ti mest populære elbilene, framfor syv av ti. Førerstøttesystemer redder liv og forhindrer ulykker. Elbilmoms bør ikke gå på bekostning av sikkerheten, sier Andresen i BIL.

Elbilforeningen var i utgangspunktet positiv til en forsiktig utfasing av momsfordelene, men steilet da de fikk se måten regjeringen gjorde det på. Årsaken er at bunnfradraget i momssatsen formelt gjøres via en støtteordning, som generalsekretær Christina Bu mener vil bli gjenstand for drakamp i de årlige budsjettene.

- Vi ønsker i utgangspunktet en helt annen modell, der man har gradvis innføring av moms ut fra markedsandel, som gir en forutsigbarhet. Hvis ikke støtter vi at de i alle fall øker bunnfradraget til 600.000 kroner, sier Bu til Nettavisen.