Sammen med en kameratgjeng reiste han den 16. september til Alanya på forsinket sommerferie med charterselskapet Detur. Der så frem til late dager i varmen, god mat og lunken badetemperatur. Slik startet også ferien, men torsdag fikk den seg en alvorlig knekk.

– Jeg fikk en telefon for en time halvannen siden fra et svensk nummer. Over telefonen fikk jeg lite info, men de sa at jeg måtte reise til Antalya og at jeg må reise hjem, forteller Tuvmarken til Nettavisen.

– Trodde det var tull

Det fikk Kim til å stusse. Vennegjengen fra Slidre hadde jo egentlig bestilt opphold frem til 30. september.

– Jeg gikk ned i resepsjonen for å få tak i Detur der, men fikk ikke tak i dem. Da støtte jeg på en eldre herremann som sa at vi blir hentet med buss og fraktet til flyplassen om noen timer.

Tuvmarken forteller at de er av de få heldige. De har nemlig ikke blitt kastet ut av hotellet. Det har nemlig mange andre nordmenn blitt, sier han.

– Det er flere som har blitt kastet ut av hotellene sine. Detur har tydeligvis ikke betalt for hotellene her nede, så nå er det fare for at flere av dem går konkurs, sier Tuvmarken og legger til:

– Jeg trodde det var tull.

Kim er som sagt ikke alene. En rekke nordmenn, svensker og dansker har blitt rammet av det samme. Fellesnevneren er at de har reist med Detur.

Dansk TV 2 har snakket med flere danske turister som er i Alanya, og ved et hotell der det bor reisende som har booket reise via detur, er det hengt opp en lapp der avsender da skal være Detur.

«Detur har blitt kjøpt opp av et større selskap. Alle transaksjoner er for øyeblikket fryst. Du må derfor betale for hotell og ta vare på kvittering/faktura. Send kvitteringen til vår kundeservice med ditt bookingnummer. Etter at vår nye eier har fått tilgang til transaksjonene, vil pengene dine bli tilbakebetalt»

Verken dansk TV 2 eller Nettavisen har lykkes med å få tak i Detur, som ikke har besvart henvendelser på telefon eller e-post.

Kansellert

Til Børsen skriver selskapet Detur faks er en utdatert kommunikasjonsform selskapet ikke bruker. I tillegg peker de på at det aktuelle brevet ikke inneholder avsenderinformasjon, dato eller klokkeslett.

– Faksen som ser ut til å være i omløp angående Detur vedrørende ubetalte hotellrom og forespørsler om at gjester skal betale direkte til hotellet og få refusjon mot kvittering eller faktura, er ikke sendt av Detur. Det er helt klart en forfalskning, skriver selskapet.

Selskapet kaller det videre for en «klar bløff» og at saken nå er hos tyrkiske myndigheter.

– Det står at gjestene må betale for hotellet til hotellet direkte og deretter sende kvitteringen til Detur for refusjon, som er falskt og uredelig, skriver de til avisen.

Detur bekrefter i uttalelsen at de setter driften på pause for en periode. Selskapet peker på pandemi, streiker ved flyplasser, trøbbel for reisetransport og turistbransjen, samt krigen i Ukraina, har påvirket økonomien negativt, mener de.

Inflasjon, svakere valutakurser, energimangel og dyrere drivstoffpriser gjør at selskapet trenger en omstart.

– Da dette innebærer endringer i organisasjonen og i organisasjonens prosesser, vil produksjons- og driftsaktiviteter midlertidig bli satt på pause i en periode. Resten av chartersesongen 2022 vil bli kansellert.

Selskapet beklager ulempene dette medfører for reisende.

– Jeg har aldri vært borte i noe lignende

– Dette hadde vi ikke sett for oss på noen som helst måte. Jeg har aldri vært borte i noe lignende. Jeg har vært i Alanya mange ganger og da har ting gått som smurt. Også denne gangen gikk jo ting fint, helt frem til i dag.

Kim sier han har bestilt reise til Tyrkia med Detur før og da har ting gått fint.

– Men etter dette, det blir ikke noe Detur på meg senere for å si det sånn.

Kunne risikert å bli Alanya-fast

Det Kim reagerer mest på er hvor lite informasjon de har fått fra selskapet.

– Det var en meget uprofesjonell måte å informere på. Samtalen ble brutt og de ringte ikke opp igjen etterpå. Da jeg fikk tak i dem igjen ba jeg om å få tilsendt informasjonen på mail, men da fikk jeg bare tilsendt flybilletten jeg hadde fra før av.

Kim sier han er glad for at han bestemte seg for å undersøke litt nærmere hva som var på ferde etter at han ble ringt første gangen.

– Hadde jeg ikke begynt å undersøke hadde jeg ikke kommet meg hjem igjen.

– Veldig problematisk

I første omgang håper Kim at han kommer seg trygt hjem til Norge igjen, men han er klokkeklar på at han skal ha alle pengene tilbake igjen for reisen.

– Jeg kommer til å kreve full refundering som et minimum. Jeg synes jo dette er veldig problematisk. Vi er fire stykker som har reist sammen som har tatt fri fra jobben, det var egentlig flaks at vi kom oss av gårde i første omgang, sier han.

Forbruker-ekspert: – Ikke greit

Advokat og forbrukerøkonom Derya Incedursun sier til Nettavisen at Kim og de andre reisende som har fått ødelagt ferien sin av Detur, har krav på erstatning.

– Dette er ikke greit, så her er det viktig at forbrukerne krever det de har krav på, sier Incedursun og fortsetter:

– Du må det for det første klage til reisearrangøren og kreve kompensasjon. Kommer du ikke videre med det skal du fremme klage for reiselivsforum og få få vedtak der, eventuelt anlegge sak på vanlig måte (saksøke), sier forbrukerøkonomen.

Hun sier at siden det her ser ut til å være snakk om en pakkereise, at hun umiddelbart tenker på pakkereiseloven.

Ifølge pakkereiseloven kapittel fem har «Arrangøren har ansvaret for at reisetjenestene som inngår i pakkereiseavtalen, leveres etter avtalen.»

– Her er ikke reisen levert i henhold til avtalen og den reisende får ekstrautgifter. Jeg ville klaget, krevd kompensasjon og sett hvilket svar man fikk fra Detur da, sier hun.