Gå til sidens hovedinnhold

Jernbanesatsingen som sporet av

«Østfoldbanen er ikke bare viktig for folk i Fredrikstad og Sarpsborg, den er et nasjonalt anliggende som transportåre for både gods og passasjerer inn og ut av landet.»

Debattinnlegg Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Regjeringens forslag til ny nasjonal transportplan (NTP) svikter Østfold og landet når den ikke lenger har en plan for Østfoldbanen, men velger å gi rødt lys rett utenfor Moss.

Østfoldbanen er ikke bare viktig for folk i Fredrikstad og Sarpsborg, den er et nasjonalt anliggende som transportåre for både gods og passasjerer inne og ut av landet. Østfold er avheggig av at veksten i trafikk mellom våre byer, til og fra byene samt til og fra landet skjer på bane og ikke på E6. Det er samfunnsmessig fornuftig.

Det er forståelig at alle prosjekter jobber med kostandsredusering, men det er altså ikke dyrere å bygge jernbane i Østfold enn det er å bygge ny Ringeriksbane. At regjeringen derfor ikke fastslår at dobbeltsporet skal fortsette til Fredrikstad er uforståelig. Samtidig burde man slått fast at man ikke kompromisser på kapasitet, frekvens og kortere reisetid videre til Sarpsborg og Halden.

Regjeringen forslag til Nasjonal transportplan er derfor en reell avsporing i jernbanepolitikken. I stedet for å vise vilje til å se på alternativer for å bringe prosjektet framover, drar man i nødbremsen uten å tenke på konsekvensene.

Senterpartiet vil jobbe for at at folk og næringsliv får en moderne jernbane med økt kapasitet, flere avganger og redusert reisetid.

Les også

Det største togrøveriet i norsk historie

Kommentarer til denne saken