«Knopper skyter, sprekker og sprenges. Stengler strekkes, det blomstrer. Hoder folder seg ut. Munner åpnes, røtter søker vann, søker jord, søker kjønn

Lørdag åpner utstillingen Florilegium II av Jonas Qvale i bibliotekets overlyssal. Et solid antall tusjtegninger vises de to neste helgene og i følge Qvale selv er det mye mer enn seksualitet som fremstilles i de ellers så blomsteraktige motivene.

– Jeg har hentet mye inspirasjon fra både tradisjonell rosemaling og fra akantus-planten som er dominerende i rosemaleri, men også i arkitektur fra klassisk kunsthistorie. Samtidig er jeg ikke upåvirket av Walt Disney, reklame og kommersielle uttrykk som befinner seg rundt oss. Motivene er jo mest av alt fantasi. Det du ser som kjønnsorganer kan likeså godt være øynene til en ukjent livsform vi enda ikke har oppdaget på en annen planet, sier han entusiastisk og fortsetter.

– Jeg ser jo erotikk i mange rosemalerier også jeg. Vitalitet som blomstrer ut over alt. I kurbitsmaleri får folk religiøse visjoner og for å illustrere dette så blomstrer det ut av hodene på dem. Det synes jeg er veldig fascinerende. Blomster og planter kan ellers være veldig erotiske. Fulle av kraft, påpeker Qvale.

Et Florilegium er opprinnelig en samling tekster, nærmere bestemt en antologi av bibeltekster. Men det kan egentlig være en samling av hva som helst. Som for eksempel en samling blomster.

I 2020 stilte Jonas Qvale ut de første tegningene fra Florilegium-samlingen. Den ble positivt mottatt og han har siden laget nye tegninger i større format, og tatt et skritt videre i utforskningen av nye uttrykk med utgangspunkt i det han begynte på. Resultatet mener han står godt i dagens kunstscene selv om tradisjonen han tegner i har eldgamle røtter.

– Jeg prøver ikke være trendy, men jeg tenker at bildene absolutt har sin plass. Både ved å være gammelmodig men også moderne. Jeg synes ikke jeg er anakronistisk, eller tilbakeskuende. Bildene har mange elementer i seg, mer enn bare rosemaling og akantus. Og det seksuelle aspektet ved dem kan være veldig aktuelt i dag, sier han og forklarer.

– Jeg vil uttrykke glede, livsglede. Glede over seksualitet. Jeg mener vi trenger det i dag. Seksualitet fremstilles veldig flatt både i reklame og pornografi. Jeg ønsker å ta en annen vinkling. Noe mer mangfoldig med større variasjoner. Det kan i massemedia virke som at seksualitet kun er for unge mennesker. Jeg tegner for alle vesner, sier Qvale med et glimt i øyet.

Kunstneren er født og oppvokst i Oslo og har sin utdannelse fra Mølla kunstskole i Moss og Kunstakademiet i Trondheim. I tillegg har han gått i lære hos fredrikstad-kunstner Magne Rudjord.

Hans morsslekt er fra Fredrikstad og selv flyttet han til byen først da han var 18 år og siden i 2005 etter studier. Florilegium II er hans tredje separatutstilling i hjembyen, og mange av verkene som vises i overlyssalen de to neste helgene ble utstilt i Moss Kunstforening tidligere i år, som en del av en større utstilling med tidligere elever fra Mølla Kunstskole.

Foruten billedkunst er Jonas Qvale mest kjent i kunstverdenen for musikk og lydkunst. Med gruppen Hornorkesteret, som spiller på blant annet reinsdyrhorn og grankvister, har han satt sine spor i norsk musikkmiljø siden 1999. For Qvale er det klare paralleller mellom alt han gjør.

– Ideen til tusjtegningene oppstod da jeg skulle lage et plateomslag basert på rosemaling for Hornorkesterets «Jehovas Vinter». Musikken til hornorkesteret er inspirert av både folkemusikk og barokk. Det er snirklende melodilinjer som overlapper og fletter seg i hverandre akkurat som blomstene og stilkene på tegningene, sier Qvale.

– Det har vært veldig lystbetont å lage disse tegningene, og det ønsker jeg skal komme frem i uttrykket. Det skal være lekent og uhøytidelig, avslutter han.

Utstillingen er åpen 12-17 de to siste helgene i november.