Jeg er for miljøtiltak, men jeg reagerer på en rekke «glansbilde»-tiltak

Med lavere vekt enn elbilen og mulighet til å kjøre på «bio fuel» mener Tolfsen at ladbar hybridbil scorer best på miljøvennlighet.

Med lavere vekt enn elbilen og mulighet til å kjøre på «bio fuel» mener Tolfsen at ladbar hybridbil scorer best på miljøvennlighet. Foto:

Av

– Jeg  savner mer kreativitet innen utviklingen av all typer produkter og prosesser. Spesielt ren energi, skriver Ulf Tolfsen i denne kommentareren til regjeringens nye miljømål, presentert 8. januar.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Den livgivende gassen CO2 skal nå bannlyses med avgift på kr 2000 per tonn, en 20-dobling.

Gassen er nødvendig for at vi skal overleve. Den er «bensin»for at plantene skal produsere oksygen ved fotosyntesen. Årsaken til økningen av gassen i atmosfæren er økt forbrenning av «hydrokarboner». For mye i forhold til mengden grønne vekster. Havet og myrer er vel snart mettet med CO2. Hovedårsaken er vel i realiteten for stor befolkning og for høyt forbruk i forhold til klodens størrelse og vegetasjon.

Myndighetene glemmer lett den menneskelige komponent. Hver av oss slipper ut to tonn CO2 i året bare ved å puste. For Oslo betyr det ca to millioner tonn. Litt spydig; en ny idé til skatt på 4000 kroner per menneske. Dette blir jo helt vanvittig.

Jeg har stor tomt med en mengde store trær. Dette gjør meg CO2-nøytral ved at jeg produserer oksygen nok til de antall kubikkmeter luft (22 prosent oksygen) jeg forbruker inklusiv luft til bilens bensinmotor. Går jeg over til «biodrivstoff» blir jeg absolutt miljøvennlig.

Fra 2023 skal man stoppe salget av fossile biler og det blir stopp for denne typen kjøretøy i Oslos bykjerne. I følge myndighetene vil de nye ladehybridene med 70 kilometer el-rekkevidde bli tillatt på el-modus, men nå snakkes det om krav til lengre rekkevidde. Det er betenkelig at man ikke går inn for ladehybrider som er mye lettere enn rene elbiler og like miljøvennlig med «bio fuel» som det nå bygges fabrikker for.

Jeg er for miljøtiltak, men jeg reagerer på en rekke «glansbilde»-tiltak. Et av dem er satsingen på vanvittige vindmøller som krever enorme investeringer for maks 25 prosent driftstid. Ikke bare skjemmer de landskapet, men de dreper tusenvis av fugler. I liket med elbilen er de subsidiert med kun vel 20 prosent skatt mot vannkraft som straffes med vel 50 prosent. Forstå det den som kan.

Jeg forstår heller ikke satsingen på hydrogen-skip. Riktignok slipper de ikke ut CO2, men elektrolyse eller annen metode for framstillingen av gassen er langt fra miljøvennlig. Litt som for elbilen som feilaktig benevnes som nullutslippskjøretøy. Helt «høl i hue» når kun 40 prosent av forurensingen skyldes motoren. Ser man på produksjonsutslippene av den tunge bilen, er totalgevinsten ved el meget liten.

Problemer med global råstoffmangel av REM-metaller, kobolt, litium og ikke minst vrakingsfrekvensen for lett skadde elbiler ble ikke nevnt. Etter 2022 vil det være hundretusener av fine bensin- og dieselbiler som i følge ekspertene er bedre å bruke opp enn å erstatte med el, med bakgrunn i de vanvittige opplysningene om at kostnadene for å reparere er så høye at de vrakes.

Alt dette stikker kjepper i hjulene for elbilen. Alt prat om bruk av rødt kjøtt har også sporet av. Kjente zoologer og biologer kan slå fast at kveg som beiter på kupert, ikke typisk dyrkbar, mark er miljøvennlig. Hvis ikke dyrene beiter vil vegetasjonen råtne og slippe ut metan som er 20 ganger så ugunstig for miljøet. Jeg forutsetter at soya kraftfor fra Brasil ikke brukes.

I presentasjonen ble verken 4G og 5G eller skylagring nevnt. Dette øker Norges energiforbruk med i alle fall over 20 prosent. CO2-lagring, som vi nå skal bruke milliarder på, har fått fingeren ned fra blant annet Tyskland.

Ut fra det som ble lagt fram på pressekonferansen virker det som man i større grad enn faktabasert «know how» jager «kjepphester» initiert av «noen». Jeg savner mer kreativitet innen utviklingen av all typer produkter og prosesser. Spesielt ren energi!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 08:00.