Gå til sidens hovedinnhold

Ikke stol på Fjordkrafts strømtips

Debattinnlegg Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland i Fjordkraft mener det er et paradoks at Forbrukerrådet anbefaler strømkunder å velge de billigste avtalene. Kundene er visstnok mer opptatt av «trygghet» enn egen strømregning.

Samtidig er det er kanskje ikke så overraskende fra et selskap som i 2020 bokføre et resultat på 600 millioner kroner før skatt, i hovedsak basert på å viderefakturere strømforbruket fra kraftprodusentene.

For det er ikke nødvendigvis god butikk å tilby kundene en billig og varig avtale. All historikk viser spotprisavtaler lønner seg over tid, selvfølgelig gitt at selskapene ikke setter opp prisen bak kundenes rygg. Samtidig har Forbrukerrådet alltid vært klare på at fastpris kan være et alternativ hvis du ønsker mer forutsigbarhet eller vil vedde mot svingningene i markedet.

Tjomsland nevner heller ikke at Fjordkraft nylig varslet søksmål mot staten for å kunne tilby strømavtaler de er pålagt å avvikle. Norges vassdrags- og energidirektorats (NVE) peker på at avtalene er unødvendig komplekse og advarer om at forbrukere står i fare for å miste kontrollen over egne strømutgifter. Flere saker fra Elklagenemnda har da også vist hvordan Fjordkrafts kunder med avtalen «Full kontroll» har endt opp med overraskende regninger på over 15.000 kroner.

Tjomsland fremhever ellers prisgarantier og såkalte variable avtaler som gode alternativer. At vi de siste uke har sett hvordan strømsalgselskaper flytter «pristaket» i takt med økte strømpriser tas ikke med. Heller ikke at kunder med variable avtaler, der selskapene setter prisen hver 14 dager, ender opp med å betale unødvendig mye for strømmen.

Naturlig nevnes heller ikke at Fjordkraft i en årrekke har satt opp prisene uten å gi kundene sine skikkelig beskjed. Eller at selskapet nekter å refundere så mye en krone til kundene som uvitende har betalt for en stadig dyrere avtale.

Dessverre er Fjordkraft ikke alene med å tilby kundefiendtlige avtaler. Fire av ti strømkunder svarte nylig at de har opplevd å bli lurt av strømsalgselskapet sitt. Dette er selvfølgelig ikke til å leve med, og et paradoks i et marked der alle selger samme tjeneste. Strøm er strøm, uansett hvordan det pakkes inn.

Men det er forhåpentligvis lys i tunnelen. Et enstemmig storting vedtok denne våren flere konkrete forslag som pålegger strømselskapene å gi bedre og mer informasjon til kundene sine. Regjeringen har også varslet i Hurdalsplattformen at den vil styrke forbrukerrettighetene i strømmarkedet.

Dette er forslag Forbrukerrådet støtter fullt ut. For det er ingenting som tyder på at bransjen greier å rydde opp på egenhånd. Og strømråd fra strømsalgselskapene må som regel tas med en stor klype salt. Skal du sjekke om du sitter på en billig avtale med lang varighet, så fortsatt Forbrukerrådets strømpris.no stedet å gå.

Kommentarer til denne saken