Nytt fergetibud på Hvaler

STOLT EIER: Peter Parmer disponerer nå fire ferger. Foruten «MF Gravningen» inngår «MF Hvalerfergen II», «MS Hollungen» og «MS Olava» i ferge-parken. (Alle foto: Geir A. Carlsson)

STOLT EIER: Peter Parmer disponerer nå fire ferger. Foruten «MF Gravningen» inngår «MF Hvalerfergen II», «MS Hollungen» og «MS Olava» i ferge-parken. (Alle foto: Geir A. Carlsson)

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

«MF Gravningen» er Hvalers nyeste tilbud på fergefronten. Går alt etter planen skal båten settes i rute om to-tre måneder.

DEL

I utgangspunktet er det tenkt at fergen skal erstatte «MF Hvalerfergen II» som etter hvert skal fungere som en slags reserve-ferge.

– «Hvalerfergen II» vil i første rekke bli brukt i forbindelse med beredskapen når det gjelder Hvalertunnelen, opplyser Peter Parmer, eier av Hollungen AS som drifter fergetrafikken på Hvalerøyene.

Kontraster: «MF Hvalerfergen II» (til venstre) blir liten sammenlignet med «MF Gravningen».

Kontraster: «MF Hvalerfergen II» (til venstre) blir liten sammenlignet med «MF Gravningen».

KONTRASTER: «MF Hvalerfergen II» (til venstre) blir liten sammenlignet med «MF Gravningen».

Med «MF Gravningen» på plass har Parmer nå alt i alt fire ferger til disposisjon. Det siste tilskuddet på stammen har for øvrig vært igjennom en omfattende ombyggingsprosess.

Les også: Fiskeskøyte på vei ned

Les også: Hvem har glemt igjen en snekke?

Over fem år med arbeid

– Det har vært masse jobb, og det meste er nytt, forklarer Peter Parmer videre.
Båten det er snakk om ble bygd i Tromsø i 1970. Parmer overtok den i 2009 og siden den gang har den vært igjennom restaureringsarbeider i Skärhamn i Sverige.

Som ny: Fergen fremstår som nesten ny etter restaureringsarbeidene. Bildet er fra salongen.

Som ny: Fergen fremstår som nesten ny etter restaureringsarbeidene. Bildet er fra salongen.

SOM NY: Fergen fremstår som nesten ny etter restaureringsarbeidene. Bildet er fra salongen.

Først for én uke siden ankom den Skjærhalden. Nå gjenstår det diverse arbeider innvendig og de nødvendige tillatelsene før den kan settes i trafikk.

Hvalers nye ferge er seks meter lenger enn «Hvalerfergen II». I tillegg er den to meter bredere.

Les også: Vil lage kystsoneplan fra Moss til Hvaler

Totalt 15 millioner

– Det gjør at det blir plass til flere biler, fortsetter Parmer.
Han innrømmer at det har kostet å få i stand båten.

Oversikt: Fra styrehuset har skipper Peter Parmer god oversikt. Båten har en total lengde på 29 meter og måler 9,30 meter i bredden.

Oversikt: Fra styrehuset har skipper Peter Parmer god oversikt. Båten har en total lengde på 29 meter og måler 9,30 meter i bredden.

OVERSIKT: Fra styrehuset har skipper Peter Parmer god oversikt. Båten har en total lengde på 29 meter og måler 9,30 meter i bredden.

– Kostnadene ligger i en størrelsesorden på rundt 13,5 millioner. I tillegg betalte jeg 1,5 millioner for selve båten, avslutter skipperen.

PS! I fjor ble det registrert rundt 90.000 passasjerer på Hvaler-fergene.

Artikkeltags