Gå til sidens hovedinnhold

Hvaler kommune, trenger vi ikke taxinæringen?

«Allikevel forventes det også av dem på rådhuset at Hvaler Taxi er i drift 24/7 365 dager i året. Hvilket de også er, uansett hvem hva og hvor.»

Debattinnlegg Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Hvaler kommune gir koronakompensasjon til «alle», mens taxinæringen ikke får så mye som en krone. Selv bedrifter som har vært i gang under hele pandemien, får støtte fra potten som kommunen har fått til å fordele på Hvaler-bedrifter. Jeg sier ikke at disse ikke skal få, for alle har drevet med tap. Men taxinæringen i vår kommune har hatt et brutalt omsetningsfall, allikevel ofres de ikke en tanke i rådhuset.

La oss først få frem at Taxi Skjærhalden og Cathrines Tut og Kjør Hvaler Taxi (heretter bare kalt Hvaler Taxi) til sammen sysselsetter fire ansatte på fulltid, i tillegg til at de selv er i jobb. Det vil si i alt seks årsverk, om ikke undertegnede har misforstått meningen med uttrykket. Det argumenteres med at taxiene fremdeles har skole- og sykekjøring som før, men det har aldri vært den hele og fulle oppdragsmengden for taxinæringen.

Alle vet at å være taxisjåfør er forbundet med helgejobbing, man jobber stort sett natt til lørdag og søndag. Det er jo da man virkelig trenger en taxi, enten man skal til eller fra puben, samfunnshuset, middagen, besøk hos venner, familie osv.

Her på Hvaler har vi også vært så heldige å ha store konsertarrangementer hver eneste sommer, i tillegg til alle hyttefolkene som tilbringer årets varmeste dager her ute. Noe som tilsier at taxiene til tider har hatt mye å gjøre, både på kveld og i helgene. Men siden pandemien slo til og tiltakene ble mer omfattende, har alt dette blitt borte.

Ingen konserter og stengte restauranter og puber, ingen som skal noe på kveldene. Etter klokken 17.00 mandag til fredag er det dønn stille, og fra fredags ettermiddag til mandags morgen er det bokstavelig talt dødt. Inntjeningen på hele helgen (altså fredags kveld til mandag morgen), tilsvarer ikke en gang det samme som én kveld før pandemien startet.

Allikevel forventes det også av dem på rådhuset at Hvaler Taxi er i drift 24/7 365 dager i året. Hvilket de også er, uansett hvem hva og hvor. De pålegges å ha «smittevegg» i bilene, i tillegg til at de selvfølgelig skal vaske og desinfisere. De skal alltid ha maske og håndsprit, hvilket de har. De har i tillegg med masker de gir til kunder som har glemt å ta med selv, for å slippe å måtte nekte å ta dem med seg. For om de skulle være så «snille» å ta dem med, så ilegges de en bot på 2000 blanke kroner. Alt dette har gjort at utgiftsnivået har «fløyet til himmels» og litt til.

Når man så da tar med i beregningen den tapte inntekten, så sier det seg selv at dette blir et massivt tapsprosjekt. Så da lurer jeg på om Hvalers folkevalgte virkelig mener at vi ikke trenger taxier her ute? Hvem skal kjøre dere hjem fra julebordet, 50-årslaget, konserten eller til legevakten når taxiene har gått konkurs? Skal man da kunne gå igjennom, eller må man sove på enden av tunnelen til bussen kommer. Jeg bare spør, siden også turguider prioriteres. Men ikke taxiene det kan faktisk gå på helsa løs.

Les også

Nå blir det dyrere å reise kollektivt

Kommentarer til denne saken