Gå til sidens hovedinnhold

Her er seks råd for å skape en startup-suksess

Artikkelen er over 1 år gammel

Her er de viktigste områdene jeg ser etter når vi skal plukke ut vinnerne, skriver seriegründer, investor og Skaperne-spaltist Anders Lier.

Skaperne Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Gjennom de siste 3 årene har vi i Katapult vurdert 10.000 startups fra hele verden. Vi har intervjuet mer enn 1.000 selskaper og investert i 120 startups. Det er noen som går igjen for de selskap som skaper sterk vekst. Her er de viktigste områdene jeg ser etter når vi skal plukke ut vinnerne:

1. Løs et stort problem – og bidra til å skape en bedre verden

Mange har fokus på om det finnes et stort nok marked. Jeg sier; glem det. Det er viktigere å tenke på hvordan man kan løse noe viktig for vår fremtid. Klimasaken har aldri vært høyere på dagsorden, og vi ser massiv kapitalflyt til grønnere løsninger. Her er det markedsmuligheter. Du kan skape lønnsomhet og samfunnsnytte samtidig.

Les også

– Det Elon Musk har fått til med Tesla, kan Bård Eker få til med ferger

2. Du må treffe planken – timing er alt

Mike Tyson sa engang at alle har en plan inntil de får et slag i ansiktet. 42 prosent av forskjellen mellom suksess og nederlag skyldes rett timing. Du må lansere ditt produkt når kundene ønsker det. Microsoft lanserte for mange år siden produktet Zune. De brukte enormt med penger på å få folk til å skifte fra bærbare CD-spillere til MP3-spillere. Det var en fiasko. Mens Apple forsto når timingen var rett. De startet å markedsføre iPod når markedet kjente til MP3-spillere.

Ikke la noen fortelle deg at din idé er idiotisk. Noen sier at ideer ikke er verdt noe. Jeg tror ikke det er sant. 

3. Bygg det beste teamet – sats på mangfold og ulik kompetanse

Gode ideer er viktig. Men det er få ideer som er unike. Det er også få som realiserer sine ideer. Det finnes ikke en oppskrift som kan hjelpe alle. Veien til suksess er en lang reise med eksperimentering hvor du kommer til å gjøre masse feil underveis. Du må ha et sterkt team som kan hjelpe deg. Du må ha et team med mangfold og god komplementaritet. Bygg teamet på tillit, vær en god leder, gi ansvar og legg til rette for å skape motivasjon.

4. En knall god idé er viktig – men lidenskap må til for å realisere den

Ikke la noen fortelle deg at din idé er idiotisk. Noen sier at ideer ikke er verdt noe. Jeg tror ikke det er sant. Du må ha en idé og en visjon for å starte. Du må løse viktige problemer, kunnskap om området og komme opp med en ny løsning som ikke finnes. Alternativt en bedre løsning enn de som finnes fra før. Det er mye «hype» i startup-verden. Mange kopierer hverandre. Ikke bli en følger av trender, men heller definer trenden. Følg din egen overbevisning og bruk din lidenskap til å få det til å skje.

5. Ha en plan for hvordan du skal tjene penger

Det er viktig å tenke gjennom hvordan du skal tjene penger. Du må være så god at ingen kan ignorerer deg. Samtidig vet man at ting vil endre seg underveis. Det er helt greit.

Les også

Lager barne-tv med tale og tegn for barn med språkvansker

6. Ha penger til vekst – slik at du kan bli en stor virksomhet

Fordelen med å være først ute med en idé blir fort et handikap dersom du ikke klarer å vokse. Penger er overraskende nok den minst viktige delen av å bygge en startup. Det er langt viktigere å fokusere på å få kunder og inntekter. Dersom du kan vise til vekst og økonomisk potensial så vil det bli langt lettere å hente inn kapital for ytterligere vekst. De fleste startup-er er underkapitalisert fordi de ikke klare å vise til vekst.

Og til slutt; startup-livet er hardt. Du må en urokkelig tro på deg. Utvikle din selvtillit og sørg for at den smitter over på teamet.

Skaperne

I denne serien vil FB ta for seg skaperne - de som våger å satse og ønsker å skape noe.

Skaperne starter bedrifter, investerer penger i nye prosjekter, skaper arbeidsplasser og innovasjon.

Skaperne finnes overalt - også på etablerte arbeidsplasser. Men å skape noe har en utrygg side ved seg. Gründerdrømmen kan smuldre bort, pengene kan ta slutt og ideene gå i vasken.

Har du tips til en reportasje eller noen vi bør snakke med? Send e-post til kristin.w.hansen@f-b.no.

Kommentarer til denne saken