– Min aller første «Carmen»

Hete følelser: Henrik Engelsviken, alias Don José, lar seg forføre av Carmen, her i Katarina Bradics skikkelse. Handlingen er lagt til Spania på 1970-tallet. Foto: Erik berg

Hete følelser: Henrik Engelsviken, alias Don José, lar seg forføre av Carmen, her i Katarina Bradics skikkelse. Handlingen er lagt til Spania på 1970-tallet. Foto: Erik berg

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

I mer enn 15 år har Henrik Engelsviken bekledd hovedroller i store operaer. Men aldri i «Carmen». Nå skjer det, og tenoren fra Fredrikstad innrømmer at han er spent.

DEL

Den mannlige hovedrollen i «Carmen» blir et helt nytt bekjentskap for meg. Jeg skal til og med synge og snakke på fransk, et språk jeg ikke er særlig bevandret i, sier Henrik.

Les også:

Engelsviken synger i Opera-åpning

Fikk drømmedag i Operaen

14 forestillinger

23. januar er det premiere på Georges Bizets klassiske opera på Den Norske Opera i Oslo. Frem til 26. mars skal det spilles 14 forestillinger.

Serbiske Katarina Bradic og norske Tone Kummervold deler på Carmen-rollen. Henrik Engelsviken og svenske Yngve Søberg gjør det samme med Don José, den mannlige hovedrollen.
«Carmen» regnes blant de fire-fem største operaene i verden, og er alltid en sikker publikumsvinner. I skrivende stund er de fleste av forestillingene på operaen så godt som utsolgte, men det finnes enkelte strøbilletter igjen.

Mye italiensk

– De siste årene har jeg sunget mange Puccini og Verdi-operaer. «Carmen» har aldri falt i min vei. Sikkert en tilfeldighet, men desto hyggeligere at det skjer nå, sier Henrik.

Operaen handler om den tøylesløse sigøynerjenta Carmen som forfører og trollbinder sine omgivelser. En av dem som får merke det, er Don José.

– Han er en person med mye innestengt aggresjon, lidenskap og følelser. Han blir et lett bytte for Carmen som trykker på alle de gale punktene hans. Det skal vise seg å få fatale konsekvenser, sier Henrik.

Mangler empati

En av operaverdenens mest elskede kvinneskikkelser står ikke særlig høyt i kurs hos tenoren.
– Carmen er fryktelig bortskjemt, egoistisk og med total mangel på empati. Hun tar det hun vil ha uten å tenke over hva det kan føre til, sier Henrik, som tyr til grov vold mot slutten av operaen.
– Det er ikke ofte jeg har drept på scenen, men her gjør jeg det. Med kniv til og med. Det er dramatisk, men ikke så veldig overraskende.

Under ser du en video med Viktoria Bodahl-Johansen

Artikkeltags