Leser forteller «På tråden» om barnebarnet til «Frustrert farmor» som ble beordret om å gå av bussen ved Hauge på 109. Min umiddelbare reaksjon er at dette er en alvorlig krenkelse som sjåføren kunne spart seg, men det er Østfold kollektivtrafikks hele og fulle ansvar og er uakseptabelt.

Et enkelt søk på nettsiden til Østfold kollektiv i dag 17. august viser at det er flere muligheter til å kjøpe billett, men at mulighetene på grunn av covid-19 er midlertidig begrenset av smittevernhensyn. De sier videre at i områder der fremste bussdør er stengt, får man ikke kjøpt billett, fornyet eller kjøpt periodebillett eller enkeltbillett, men man må laste ned ØstfoldBillett-appen. Alternativt kan man kjøpe SMS-billett. Man kan ikke benytte kontanter.

Om billettkontroll: Det er ditt eget ansvar å kunne vise gyldig billett ved billettkontroll. Uten gyldig billett vil du få gebyr i en billettkontroll. Fra og med torsdag 3. juni vil alle passasjerer uten gyldig billett få gebyr i en billettkontroll, uavhengig av om fremdørene på bussene er åpne eller ikke. Helt uakseptabelt.

Svært mange av Østfold kollektivtrafikk sine faste og lojale kunder er eldre mennesker og personer med ulike bistandsbehov. En stor del av disse er, slik jeg forstår det, ekskludert fra å reise med buss. Helt uforståelig. At Østfold kollektivtrafikks ledelse forventer eller forlanger at en sjåfør skal be en person forlate bussen fordi de ikke har tilrettelagt mulighet for betaling, er helt hinsides normal oppførsel.

Om Østfold kollektivtrafikk fortsatt skal kjøre med stengte dører, må de selv opprette billettkontorer der eldre og personer med ulike bistandsbehov kan kjøpe sin billett i pandemitiden. Eller de må innføre konduktør inntil smittefaren er over. Historier som den «Frustrert farmor» forteller er uakseptabelt.

Hvor omfattende det er med utkastelser fra buss aner ikke jeg, men Østfold kollektivtrafikk bør be uforbeholdent om unnskyldning til alle som nå ikke tør ta buss eller ikke får lov. Samtidig som de må fortelle hvilken billettløsning de har til dem som ikke kan kjøpe via App eller SMS. I tillegg må de fortelle på hvilke bussruter sjåføren har stengt fremste bussdør – ruter der ledelsen har bedt sjåførene om å avvise passasjerer.