Har laget appen som hjelper deg å velge

APP-GRÜNDERE: Fredrikstad-guttene Martin Fredriksen (27) og Aleksander Mathisen (27) med appen de nå gjør de siste finjusteringer på før lansering i januar: Picklepick.

APP-GRÜNDERE: Fredrikstad-guttene Martin Fredriksen (27) og Aleksander Mathisen (27) med appen de nå gjør de siste finjusteringer på før lansering i januar: Picklepick.

Artikkelen er over 4 år gammel

Med flere hundre tusen kroner fra Innovasjon Norge i ryggen, satser Fredrikstad-guttene Martin Fredriksen (27) og Aleksander Mathisen (27) og medspillerne deres på å erobre verden med en ny app.

DEL

Lurer du på hvilken jakke du skal velge i klesbutikken? Eller har du et etisk dilemma du vil ha svar på? Lurer du på om noen vil bli med på kino i kveld?

Om noen få uker lanserer Fredrikstad-guttene Martin Fredriksen (27) og Aleksander Mathisen (27) og medspillerne deres appen de håper skal bli svaret på disse spørsmålene og mange andre spørsmål for så mange brukere som mulig: Picklepick. I ryggen har de Innovasjon Norge og utviklerfirmaet Bakken & Beck.

Traff hverandre på filmkveld

Det hele har egentlig vært en idé i hodet til lærerstudenten Aleksander Mathisen i tre år. Ved siden av lærerstudiene, drev han og flikket på ideen i et par år og hadde nærmest lagt den på is da han møtte Martin Fredriksen i forbindelse med en filmkveld i Fredrikstad før jul i fjor.

Fredriksen, som er sivilingeniør i industriell økonomi og teknologiledelse fra NTNU, tente umiddelbart da Mathisen begynte å snakke om ideen. Det tok ikke lang tid før de to jobbet for fullt for å komme videre med appen. Fredriksen hadde på dette tidspunktet fått tilbud om fast jobb, og endte etter hvert med å starte jobbkarrieren med å be om permisjon. Det tok heller ikke lang tid før de skjønte at de måtte få med flere på laget.

Fikk flere med på laget

– Det var for eksempel ingen av oss som kunne programmere. Dermed kom Nikolai Heum, en medstudent fra NTNU, med. Og da vi satte i gang å programmere, så vi raskt at en idé ikke er en idé før den ser flott ut på mobil. Da kom Thomas Kjellberg fra Fredrikstad med i bildet, sier Fredriksen.

SLIK FUNGERER DET: Du stiller et spørsmål, og antall ja/nei-svar - eller enten/eller-svar - vises i de røde og grønne boblene. Alle brukere som har svart, har også muligheten til å utdype synspunktet sitt i et chatprogram. Skisse: Picklepick

Etter dette har også en femtemann, Richard Carlsen fra Oslo, blitt en del av Picklepick-gründergjengen.

Ja/nei og enten/eller

Poenget med Picklepick er at brukere med en eller annen form for smarttelefon skal kunne få råd av andre brukere ved hjelp av enkle ja/nei-spørsmål og enten/eller-spørsmål. Lurer du på hvilken skjorte du skal velge, legger du ut to bilder av deg selv i ulike skjorter, mens brukerne stemmer over hvilken de mener du bør velge. Når svarene på spørsmålet ditt – eller picklen -  forhåpentligvis strømmer inn, har de laget en grafisk løsning som gjør det lett å se hvilken retning brukerne mener du bør bevege deg.

– Det er en app som handler om å engasjere dem rundt deg i dine hverdagslige valg. Hvilke sko skal du ha på deg på festen, for eksempel, sier Fredriksen. Han og Mathisen understreker at brukeren selv må angi hvor lenge et spørsmål skal ligge ute. Gutta peker på personvern og sikkerhet samt rent praktiske hensyn som årsak til det.

Blir ikke liggende

– Da fanger vi det levende, du stiller spørsmålet der og da som du gjør når du står ansikt til ansikt med noen, i motsetning til Facebook, der folk ofte kommenterer ting et par år etter at det ble lagt ut, sier Mathisen.

– Står du i butikken og lurer på om du skal kjøpe den eller den kjolen, så er det jo helt uvesentlig for deg om du får svar om to uker. Da er det greit å sette tidsfristen til 15 minutter, og så forsvinner hele spørsmålet fra appen etter dette, mener Fredriksen.

DEN ELLER DEN? Skal Aleksander Mathisen velge den eller den skjorta? Han og Martin Fredriksen satser på at mange søker svar på hverdagsspørsmålene sine når de lanserer appen sin på nyåret. 

Picklepick-gründerne opplyser at alle som svarer på et spørsmål i appen, blir sluset inn i en chatgruppe hvor de kan utdype svarene sine, dersom de ønsker det.

–  Under testingen av appen, har jeg for eksempel blitt spurt om jeg kan spille Risk klokken 17 på kvelden. Hvis jeg ikke kan klokken 17, men derimot er klar klokken 18, blir det litt vanskelig å bare ha mulighet til å svare ja eller nei, sier Fredriksen.

380.000 fra Innovasjon Norge

Han har stor tro på aktivitetsnivået etter en testrunde med 500 brukere tidligere.  Og det er flere som har tro på Fredrikstad-guttas idé. Innovasjon Norge har så langt bidratt med flere hundre tusen kroner. Først fikk firmaet innvilget 140.000 kroner, i tillegg til at Fredriksborg bidro med noen penger. Deretter kom en ny bevilgning fra Innovasjon Norge, denne gang på hele 240.000 kroner. På toppen av det hele endte app-utviklerfirmaet Bakken & Bæck med å kjøpe seg inn i fem prosent av firmaet og bli aktive medspillere.

– Det er visstnok vanskelig å få støtte fra Innovasjon Norge til sosiale medier-applikasjoner. Støtten derfra gjorde at vi kunne utvikle oss videre og sette i gang nye utviklingsfaser. Og Bakken & Bæck er veldig store i Norge på app-utvikling , sier Fredriksen.

De to legger ikke skjul på at det ligger mye prøving og feiling bak når de nå endelig begynner å nærme seg lansering av ideen deres.

– Det er lett å tenke når man ikke har gjort slikt før at denne ideen er så god at den vil slå av med en gang, der har vi lært mye underveis. For eksempel var den første versjonen altfor kompleks å bruke. Det er slikt man ikke skjønner før man starter, sier Fredriksen.

Lanseres i januar

Nå er lanseringsdatoen satt til 10. januar. Gründerne forsikrer at appen skal bli gratis å bruke, og vil ikke gå veldig i detaljer på hvordan de skal tjene penger på den. Første punkt er å få appen lansert og få brukere inn på den. De har allerede knyttet kontakt med noen av de mest kjente bloggerne i landet for å få noen «ambassadører» for appen sin. På lengre sikt kan det hende de prøver å skape inntekter ved at selskaper også kan bruke appen på samme måte som andre brukere; det vil si stille spørsmål om produktene sine.

Og hvorfor appen  ble hetende akkurat Picklepick? Det har ingen ting med sure agurker å gjøre, som pickles betyr på engelsk.

Det finnes også et engelsk uttrykk som heter «to be in a pickle». Det handler om å være i et dilemma.