Gå til sidens hovedinnhold

Gratulerer så mye, Nygård. Du trenger ikke være redd for å «hoppe etter Wirkola»

«Jeg opplever Nygård som visjonær og uredd, og derfor har han fått plass i Støres regjering, noe hans forgjengere fra samme parti aldri klarte.»

Debattinnlegg Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det var på høy tid med en minister fra Østfold, og da var samferdselsminister det optimale vi kunne få.

Nygård har som ordfører vært en foregangsmann for det næringspolitiske samarbeidet som har ført til den positive utviklingen av byen vi alle elsker selv om han nå vil fylle større sko som hele Norges samferdselsminister.

Jeg har et lønnlig håp at det nå blir fortgang i jernbaneutbyggingen til mjøsbyene, Vestfold, Telemark og ikke minst gjennom vårt eget fylke og ut i Europa i samarbeid med svenskene.

Så til en annen hjertesak; Rygge flyplass.

Når vi lever i en tid fokusert på miljø, gjenbruk og ellers bruk av ressurser, vil det være katastrofalt å bygge 3. rullebane på Gardermoen når vi har en rullebane klar på Rygge. Muligens er det viktig for Avinor og andre som går svangre for å gjøre Gardermoen til Skandinavias største flyplass. Når Rygge nå er til salgs, bør det være en forpliktelse at staten, ved Avinor, kjøper Rygge som under sin driftstid var en av de mest effektive ikke bare i Norge, men også sammenlignet med tilsvarende i resten av Norden.

At Gardermoen i sin tid ble vedtatt, handlet først og fremst om arbeidsplasser i regionen Hedmark/Oppland, og den såkalte firerbanden med Kjell Opseth og Kjell Borgen i spissen sørget for vedtaket i Stortinget.

Les også

Jon-Ivar Nygård er regjeringens nye samferdselsminister

Jeg vil minne om at ca. 90 prosent av all flytrafikk går sørover, videre går det en morene fra Gardermoen til Oslo som transporterer drikkevann til landets tettest befolkede område. Likeledes er visst forurensningen størst for flytrafikken ved avgang og landing, så da kan man tenke hvor forurensningen skjer.

Rent historisk vil jeg også minne om at det i 1972 var nære på at Hobøl ble valgt. Dessverre klarte ikke sjefen for luftforsvaret, Wilhelm Mohr for Høyre, å skape allianser i Stortinget noe venstresiden oppnådde.

Ved Hobøl var det bare en håndfull gårdsbruk som måtte eksproprieres, likeledes skulle all transport av brennstoff gå i rør fra Kambo i Moss altså ikke på vei. Realiseringen på Gardermoen medførte eksproprieringen av mer enn 200 boliger!

Befolkningsgrunnlaget for Rygge vil favne grensefylkene i Sverige som Vestre Götaland, (Göteborg), Dalsland, og Värmland (Karlstad) og selvfølgelig det sentrale Østlandet, inkludert hovedstaden. Totalt mellom to og tre millioner mennesker.

Til slutt er jeg klar over at du som samferdselsminister skal ivareta hele Norge som en av dine forgjengere fra Fremskrittspartiet så kjekt sa det, men glemte i praksis. Nygård som samferdselsminister bør heller ikke ha angst for å «hoppe etter Wirkola» når det gjelder hvilket politisk håndverk som er gjort av Østfold-politikere når det gjelder Rygge flyplass og jernbaneutbygging.

Jeg opplever Nygård som visjonær og uredd, og derfor har han fått plass i Støres regjering, noe hans forgjengere fra samme parti aldri klarte, selv om noen nå prøver seg med skryteliste i FB.

Kommentarer til denne saken